Gigant bije na alarm. Przez politykę UE mogą zamknąć fabryki

Szef europejskiego oddziału Stellantis ostrzega: jeśli UE nie złagodzi polityki klimatycznej, koncern może zamykać fabryki w Europie. Stawką są zakłady we Francji, Hiszpanii i Włoszech, a także tysiące miejsc pracy w produkcji aut dostawczych - podaje "Rzeczpospolita".

Gigant bije na alarm. Przez politykę UE mogą zamknąć fabrykiGigant bije na alarm. Przez politykę UE mogą zamknąć fabryki
Źródło zdjęć: © Getty Images | BRAIS LORENZO
Magda Żugier
oprac.  Magda Żugier

Jean‑Philippe Imparato, szef europejskiego oddziału Stellantis, ostrzega przed możliwym zamknięciem fabryk koncernu w związku z unijną polityką klimatyczną.

Albo radykalnie zwiększymy sprzedaż elektryków, albo ograniczymy produkcję pojazdów spalinowych. To z kolei oznacza zamknięcia fabryk – powiedział Imparato.

Chodzi o cele klimatyczne UE, zgodnie z którymi do 2027 roku 24 proc. nowych lekkich aut dostawczych ma być bezemisyjnych. Obecnie udział e-vanów Stellantis wynosi zaledwie 9 proc., co grozi koncernowi karami finansowymi sięgającymi 2,5–2,6 mld euro.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Sprzedaje 300 aut rocznie. Unika rynku niemieckiego

Zagrożone są m.in. zakłady montażowe we Francji, Hiszpanii i Atessie we Włoszech. Na początku 2025 roku firma zamknęła już fabrykę w brytyjskim Luton z powodu lokalnych regulacji emisji CO2.

Problemy finansowe i konkurencja z Chin

Włoskie związki zawodowe informują, że produkcja Stellantis we Włoszech spadła o 27 proc. w pierwszym półroczu 2025 roku. Powodem są wysokie ceny energii, spadający popyt i rosnąca presja ze strony tanich marek z Chin. Przypomnijmy, że Stellantis ogłosił upadłość w Chinach.

Na wyniki firmy wpływają również straty finansowe. Jak opisuje "Rz", w I połowie 2025 roku grupa odnotowała stratę netto w wysokości 2,3 mld euro, m.in. z powodu ceł w USA i kosztów restrukturyzacji.

Stellantis, właściciel takich marek jak Fiat, Peugeot, Opel i Citroën, nie jest wyjątkiem – z podobnymi wyzwaniami mierzy się cała europejska branża motoryzacyjna. Jak podkreśla Imparato, koncern nie zamierza opóźniać transformacji, ale oczekuje wsparcia regulacyjnego i infrastrukturalnego.

– Przyszłość europejskiej produkcji samochodów dostawczych waży się właśnie teraz – stwierdził szef Stellantis.

Wybrane dla Ciebie
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją