Nowy asfalt od Orlenu. Spółka testuje rozwiązania, jakich jeszcze w Polsce nie było
Stan wielu polskich dróg, delikatnie pisząc, odbiega od ideału. Problemem, zwłaszcza lokalnych tras, jest m.in. ich trwałość. Przy dużym natężeniu ruchu tworzą się na nich koleiny czy pęknięcia nawierzchni, które później zmienią się w ubytki. Spółka Orlen Asfalt pracuje nad rozwiązaniem tego problemu.
Do fazy testów przechodzą nowe rozwiązania drogowe, które są owocami projektu badawczego Grupy Lotos i Orlen, Politechniki Gdańskiej, Politechniki Warszawskiej, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie oraz spółki Budimex. Badania wykazały, jak wykorzystywać asfalty wysokomodyfikowane polimerami (HiMA), które dostępne są na rynku od 2014 r.
Spółka Orlen Asfalt informuje, że tego typu materiały pozwalają wykonywać cieńsze warstwy nawierzchni drogi. To oznacza mniej zużytego asfaltu i kruszywa, czyli niższe koszty budowy drogi. Przy - jak zaznacza koncern - lepszej trwałości trasy. Czyli niższe koszty utrzymania.
Wypracowane nowe rozwiązania będą teraz testowane w ramach programu "Innowacyjne Drogi Samorządowe". To autorski program Orlen Asfalt, w którym eksperci spółki doradzają samorządom na temat wdrażania najnowszych metod budowy dróg i poprawy ich jakości.
Czytaj także: Dla GDDKiA zerwanie umowy z wykonawcą to ostateczność. Autostrada A1 pokazuje, dlaczego
Program ruszył w sierpniu 2021 r., spółka wówczas zaczęła współpracę m.in. z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, Zarządem Dróg Powiatowych Lęborku, z powiatem Pruszkowskim, gminą-miastem Płock oraz z Urzędem Miasta Włocławek.