Naukowcy wyróżnili pięć rodzajów dni w pracy. "Zwyczajny" jest tylko co trzeci
Badacze z Virginia Commonwealth University odkryli, że pracownicy mają dni doskonałe, zwyczajne, zdekoncentrowane, kryzysowe i szkodliwe – informuje Bloomberg. Niektóre z nich, zwłaszcza te mniej pozytywne, mogą występować ciągiem, znacznie uprzykrzając nam przy tym wykonywanie zadań w pracy.
Amerykańscy badacze z Virginia Commonwealth University przeanalizowali ponad 11 tys. ankiet 221 pracowników biurowych. Respondenci w ciągu kilku miesięcy odpowiadali na pytania dotyczące przebiegu ich pracy. Jak wynika z badań, kryzysowe i szkodliwe dni są realnym problemem wielu przedsiębiorstw. Oznaczają one bowiem niską wydajność i jakość pracy, a także znacząco obniżają morale pracowników. Niezaangażowani pracownicy nie wprowadzają innowacji – zauważa Bloomberg.
Celem nie jest jednak dążenie do tego, by mieć wyłącznie dobre dni. Autorzy badania sugerują, by przede wszystkim mieć świadomość tego, jak bardzo jeden dzień w pracy może różnić się od drugiego. W gorszych momentach pozwoli to "cofnąć się i spojrzeć na to, jak rozwijał się dzień – bez osądu lub negatywnych emocji" – mówi współautor badań, Christopher Reina.
Oto pięć rodzajów dni w pracy, które wyszczególnili naukowcy:
1. Zwyczajne
Typowy czas w pracy, kiedy nie dzieje się nic szczególnego, stanowią około 34 proc. przepracowanych przez nas dni – twierdzą cytowani przez Bloomberga autorzy badania. Podczas takich dni wykonywanie zadań przebiega płynnie, choć praca nie przynosi nadmiernej ekscytacji, a nasze zaangażowanie i kreatywność nie są na najwyższym poziomie. Takie dni nie są wcale najgorsze, ale główny autor badania sugeruje, że ich zbyt duża liczba "może stanowić przeszkodę zarówno dla kreatywności, jak i bardziej udanych dni".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Praca zdalna. "Nigdy nie było tylu pacjentów w gabinetach psychoterapeutycznych"
2. Doskonałe
Według wyliczeń naukowców doskonałe dni stanowią około 29 proc. wszystkich dni, które spędzamy za biurkiem. Wykazujemy się wtedy produktywnością, wysokim zaangażowaniem w wykonywane zadania i mamy poczucie wsparcia ze strony przełożonego. Podczas doskonałych dni bez trudu dotrzymujesz terminów, ponieważ nie spowalniają cię żadne niedociągnięcia czy nadmierna biurokracja.
3. Kryzysowe
Stanowią 19 proc. dni w pracy. Występują tu dobre czynniki, takie jak angażujące zadania, ale jest też mnóstwo problemów – twierdzą eksperci. Podczas kryzysowych dni upadają projekty, wybuchają konflikty lub nie ma się wystarczająco czasu, a także dostępu do odpowiedniego sprzętu. Postrzegasz swoją pracę jako kreatywną, ale w rzeczywistości taka nie jest – czytamy na stronach serwisu Bloomberg.
4. Nieangażujące
Według autorów badania takich dni w pracy jest około 10 proc. Ponieważ twoje zadania nie mają ściśle ustalonego deadline’u lub ich priorytet wydaje się niski, jesteś pozbawiony zarówno odgórnej presji, jak i motywacji do ich wykonania. W takich przypadkach pojawia się zdekoncentrowanie, brak zaangażowania i energii – zauważają autorzy.
5. Szkodliwe/toksyczne
Jak twierdzą autorzy badania, udział tzw. toksycznych dni w stosunku do wszystkich dni spędzanych w pracy oscyluje w granicach 8 proc. Takie dni naznaczone są licznymi przeszkodami i konfliktami przy jednoczesnym braku jakichkolwiek bardziej pozytywnych bodźców. W przeciwieństwie do konfliktów zadaniowych, dotyczących np. sposobu wykonywania pracy, konflikty emocjonalne są bardziej szkodliwe i mogą znacząco wpłynąć na twoją efektywność i komfort psychiczny – sugerują naukowcy.
Źródło: Bloomberg