Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
KRJ
|

Kanał Sueski jeszcze zakorkowany. "Podkop" powinien pomóc. Pytanie - jak szybko? Polskie firmy czekają

117
Podziel się:

Zarządzający Kanałem Sueskim przekonują, że wydobyto już prawie 90 proc. piachu, by udrożnić tę ważną drogę morską. Do udrożnienia kanału wykorzystywana jest pogłębiarka ssąca, usuwająca 2 tys. metrów sześciennych piachu na godzinę.

Kanał Sueski jeszcze zakorkowany. "Podkop" powinien pomóc. Pytanie - jak szybko? Polskie firmy czekają
(PAP, PAP/EPA/MAXAR TECHNOLOGIES HANDOUT)

Cały świat patrzy na postęp tych prac. Doba przestoju w Kanale Sueskim to zatrzymanie ok. 50 statków i 2,5 mln ton ładunków.

Przysłowiowy Kowalski kupujący w Chinach też ucierpi. Paczki z Chin dotrą do niego później. Ciągle też nieznana jest przyczyna utknięcia kontenerowca. Wśród podejrzanych jest awaria zasilania, silny wiatr i burza piaskowa.

Zobacz także: Kontenerowiec uwięziony w Kanale Sueskim

Tuż po tym, jak jeden z największych na świecie kontenerowców obrócił się bokiem, kompletnie tamując ruch na tej kluczowej dla świata drodze wodnej, zarząd Kanału Sueskiego poinformował, że udrożnienie szlaku oznacza konieczność usunięcia ok. 20 tys. mułu i piasku. Tylko w ten sposób uda się dotrzeć na głębokość 15 metrów.

I dopiero wtedy zablokowany Ever Green będzie mógł ponownie ruszyć. Podkop zaczął się w odległości blisko 100 metrów od statku. Teraz prace są już w pobliżu 10 metrów od pechowej jednostki.

Kontenerowiec, który od wtorku blokuje kanał, należy do Japończyków. W specjalnym oświadczeniu dla "Nikkei Business Daily" spółka wyraziła nadzieję, że statek zostanie wyswobodzony już w sobotę.

Dość powiedzieć, że w czwartek szef holenderskiej firmy, która próbuje go oswobodzić, zapowiedział, że może to zająć nawet całe tygodnie. Wszystko zależy od pogody i prądów.

Taki scenariusz oznacza spore perturbacje na światowych rynkach. Przez tę wąską, sztuczną szczelinę między kontynentami przepływa 12 proc. światowego handlu. Problemy będą też miały polskie firmy.

Jak na razie, to największy morski, korek w historii. W kolejce czeka już ok. 160 statków i to po obu stronach. Jak ocenia Reuters, korek sprawił, że koszty przewozu benzyny wzrosły o 73 proc. Wszystko to w ciągu ostatnich trzech dni.

Przez 193 km kanału przepływa każdego dnia 1/3 kontenerów i ok. 12 proc. światowego handlu i to wszystkimi towarami.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(117)
WYRÓŻNIONE
Arek
4 lata temu
Wielka globalizacja, w której wąskie gardło potrafi wszystko zablokować :)
na redzie
4 lata temu
Ewidentna wina zarządców kanału, przy takim wietrze powinni byli dać łajbie jeden holownik od dziobu na sterburcie. Mocno wiało od bakburty, więc normalne że taką dużą łajbę zaczęło spychać dziobem na ląd w prawo. Kontenerowiec nie siedzi głęboko, bo w kontenerach wozi głównie powietrze i wiatr go spycha. Wystarczy popatrzeć na linię wodną. Ster i napęd niewiele pomogą, bo ich siła działa na rufie, a jak masz stopę wody pod kilem, to gwałtowny manewr przynosi czasem odwrotne skutki. Na morzu wiatr nie przeszkadza, bo ustawia się dziób z poprawką i idzie się lekko bokiem na kursie. Na kanale nie ma na to miejsca. Ale gdyby przód mu pomagał ustawiać holownik, nie byłoby kłopotu.
Gość
4 lata temu
Jak dobrze pamiętam Polskie firmy miały odbudowywać Irak, czy ktoś się załapał???
NAJNOWSZE KOMENTARZE (117)
JaOn
4 lata temu
sabotage
oglądacz
4 lata temu
A może by zacząć pompować wodę po ciśnieniem pod kadłub kontenerowca na całej długości co powinno wypłukać piasek a holownikami próbować ściągać statek z mielizny.
Duda
4 lata temu
Może niech wyślą tam Pisowskich "specjalistów" od przekopu mierzei Wiślanej?
nick
4 lata temu
Zakopać ten kanał na stałe żeby nic z Chin do Europy nie przypływało !!!
CichyObserwat...
4 lata temu
10:55 niedziela, Kanał Suezki odblokowany od ponad godziny, a tutaj... ani jednej wzmianki o tym. Porażka.
...
Następna strona