Chcą piętrowych pociągów na polskich torach. Gigantyczny przetarg. Są kontrowersje

Ministerstwo Infrastruktury odniosło się do interpelacji poselskiej dotyczącej warunków przetargu na zakup pociągów piętrowych dla PKP Intercity. Posłowie zwrócili uwagę na kryteria, które mogą wykluczać polskich producentów taboru. Resort odniósł się do kwestii braku osłony antykorupcyjnej CBA.

Wizualizacja pociągów piętrowychWizualizacja pociągów piętrowych
Źródło zdjęć: © PKP Intercity | Mat. prasowe
Robert Kędzierski

15 października 2024 roku w Dzienniku Urzędowym UE opublikowano ogłoszenie o przetargu na dostawę 42 piętrowych PKP Intercity z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 składów. Łączna wartość kontraktu może sięgnąć 17 miliardów złotych. Pojazdy mają obsługiwać kluczowe połączenia między największymi miastami w Polsce.

Rygorystyczne wymagania techniczne

Zgodnie z warunkami przetargu, dostawca musi wykazać się doświadczeniem w produkcji dwusystemowych zespołów trakcyjnych osiągających prędkość 200 km/h oraz pociągów piętrowych rozwijających 160 km/h. Część krytyków rozwiązania twierdzi, że kryteria te w praktyce eliminują możliwość startu w przetargu polskich przedsiębiorstw takich jak PESA, NEWAG czy FPS Cegielski.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jego markę znała cała Polska. Zbankrutował "do zera". Teraz wraca. Wojciech Morawski w Biznes Klasie

Minister Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację zaznaczył, że nie ma uprawnień do ingerencji w specyfikację zamówienia przygotowaną przez PKP Intercity. Spółka, jako podmiot prawa handlowego, samodzielnie określa swoje potrzeby taborowe i kryteria wyboru dostawcy. Ministerstwo podkreśliło, że wymagania techniczne wynikają z realnych potrzeb przewoźnika, a nie z chęci wykluczenia krajowych producentów.

W odpowiedzi na interpelację nie wyjaśniono, czy przed ogłoszeniem przetargu przeprowadzono szczegółową analizę rynku. Parlamentarzyści pytali, czy zbadano możliwości polskich producentów i ich potencjał do spełnienia wymagań technicznych. Resort nie odniósł się również do kwestii braku osłony antykorupcyjnej CBA na etapie przygotowania postępowania.

Opozycja pyta o polskie firmy

Parlamentarzyści w swojej interpelacji zwracają uwagę na specyfikę polskiego rynku producentów taboru kolejowego. Poseł Michał Moskal wraz z grupą posłów pisze w interpelacji nr 5823, że "w wymogach przetargowych do zakupu 72 sztuk piętrowych pociągów osiągających prędkość 200 km/h wpisano jako warunek konieczny zrealizowanie zamówienia na nie mniej niż 5 dwusystemowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości nie mniejszej niż 200 km/h".

Co istotne, żaden z polskich wiodących producentów taboru kolejowego nie spełnia powyższych wymogów. Jak wskazują posłowie w interpelacji, najbliższa byłaby temu PESA, która produkuje dla czeskiego RegioJet elektryczne zespoły trakcyjne mogące się rozpędzić do prędkości 200 km/h, ale pierwsze dostawy przewidywane są na grudzień 2026 roku.

Autorzy interpelacji przytaczają wypowiedź wiceprezesa CPK Piotra Rachwalskiego, który na swoim profilu społecznościowym pisze że "specyfikacja zamówienia przygotowana przez PKP Intercity wyklucza z zamówienia takie firmy, jak PESA czy NEWAG".

W kwestii finansowania inwestycji, 55 proc. środków ma pochodzić z zasobów własnych PKP Intercity, natomiast pozostałe 45 proc. zostanie pozyskane ze źródeł zewnętrznych, w tym z kredytów lub funduszy Unii Europejskiej. Zamówienie obejmuje nie tylko dostawę taboru, ale również świadczenie usług utrzymaniowych.

Nowe składy mają zostać skierowane do obsługi tras łączących największe miasta Polski, w tym Warszawę z Gdańskiem, Łodzią, Olsztynem, Wrocławiem, Krakowem, Białymstokiem i Terespolem. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w systemy bezpieczeństwa zgodne z europejskimi standardami, w tym ERTMS i ETCS poziomu 2.

Wielki przetarg PKP Intercity. Oni mogą wygrać

PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 42 piętrowych pociągów elektrycznych, z możliwością zamówienia dodatkowych 30. Wartość zamówienia wynosi prawie 10 mld zł brutto. Do postępowania zgłosiły się trzy firmy: Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility oraz Alstom Polska.

Wstępny harmonogram przewiduje badanie wniosków w styczniu 2025 r., dialog konkurencyjny w lutym i marcu, a rozstrzygnięcie przetargu we wrześniu 2025 r. PKP Intercity wcześniej planowało zakup 38 pociągów typu push-pull, ale unieważniło dwa przetargi z powodu przekroczenia budżetu.

Nowe piętrowe zespoły trakcyjne mają mniejsze zużycie energii i będą pierwszymi tego typu pojazdami w taborze PKP Intercity. Spółka planuje zwiększyć liczbę pasażerów do 90 mln rocznie do 2030 r., inwestując 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują