Kuszenia LOT-u ciąg dalszy. Prezes Embraera przyleciał do Polski

Embraer podpisał memorandum o współpracy z Instytutem Lotnictwa. Jednak głównym celem wizyty prezesa firmy w Warszawie był dalszy lobbing na rzecz wyboru brazylijskiej oferty w wielkim przetargu, który niedługo rozstrzygnie LOT. Chodzi o 84 samoloty i setki milionów dolarów.

Embraer to obok Boeinga jedyny dostawca samolotów dla LOT-uEmbraer to obok Boeinga jedyny dostawca samolotów dla LOT-u
Źródło zdjęć: © East News | Tomasz Jastrzebowski/REPORTER
Marcin Walków

Francisco Gomes Neto, CEO Embraera, przyleciał do Polski. Wizytę w Warszawie zapowiedział w wywiadzie dla money.pl. We wtorek razem z kierownictwem brazylijskiego koncernu lotniczego przedstawił plany zacieśnienia współpracy z Polską. Nie ulega wątpliwości, że głównym celem wizyty był lobbing za tym, by LOT wybrał jego ofertę na 84 samoloty floty regionalnej. Konkuruje o nią tylko z Airbusem.

Nie chcemy tylko sprzedać naszych samolotów. Chcemy wzmocnić naszą obecność w Polsce - przekonywał Gomes Neto na konferencji prasowej.

To na niej Embraer podpisał we wtorek memorandum o współpracy z Instytutem Lotnictwa. Ma ona objąć działania badawczo-rozwojowe w obszarze materiałów, nowych technologii, projektowania samolotów i procesów ich serwisowania. Szczegółów nie ujawniono.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak często samolot trafia do hangaru? Oto czym zajmują się mechanicy lotniczy

Embraer i jego związki z Polską

Choć to producent z Brazylii, Embraer kolejny raz podkreśla swoje związki z Europą, w tym także w Polską. W 2004 r. LOT był jego pierwszym klientem na pasażerskie odrzutowce regionalne. 30 proc. części do samolotów z rodziny E2 produkowane jest w Europie. Embraer wylicza, że pośrednio i bezpośrednio tworzy w Polsce 1350 miejsc pracy i współpracuje z 18 dostawcami.

Arjan Meijer, CEO Embraer Commercial Aircraft, mówił we wtorek, że komponenty do silnika GTF Pratt&Whitney produkowany jest w zakładach w Kaliszu, pomocnicza jednostka zasilająca APU powstaje w zakładach P&W w Rzeszowie. Z kolei dostawcą nowych foteli R2 jest firma Recaro ze Świebodzina.

Embraer liczy na LOT. Chodzi o 84 samoloty

Według francuskiej prasy równiez Guillaume Faury, CEO Airbusa odwiedzi Polskę w najbliższych tygodniach. Europejski producent liczy, że LOT wybierze samoloty A220. Byłby to dla niego historyczny sukces, bo dotychczas ani jeden pasażerski samolot Airbusa nie jest zarejestrowany w Polsce. Jeśli do głosu dojdzie polityka, to nie bez znaczenia jest zacieśnianie współpracy wewnątrz Europy w obliczu widma wojny handlowej ze Stanami Zjednoczonymi.

Jak mówiła money.pl pod koniec roku Dorota Dmuchowska, członek zarządu LOT-u ds. operacyjnych, decyzja ws. wyboru dostawcy floty regionalnej ma zostać podjęta do końca marca. Ustaliliśmy, że dotychczas jednak rozstrzygnięcia nie zapadły.

Embraer wylicza, że jego flota odpowiada za 50 proc. wszystkich lotów z Warszawy i około 1/3 connectivity z Polski, czyli możliwości połączeń z innymi miastami. Samoloty brazylijskiego producenta przewiozły dotychczas 60 mln pasażerów na polskim rynku.

Producent podkreśla, że LOT ma już doświadczenie w eksploatacji i szkoleniu pilotów oraz mechaników lotniczych na samolotach Embraera od ponad 20 lat. Od wakacji 2024 r. korzysta też z pierwszych trzech w swojej flocie samolotów E195-E2, czyli dokładnie tych, które są brane pod uwagę w trwającym przetargu.

Istotną kwestią w rozmowach o dostawach nowych samolotów, są terminy. Na przykład Boeing kolejkę zamówień na Boeingi 787 Dreamliner ma długą: do 2030 lub 2031 roku. Jak wyliczał branżowy serwis rynek-lotniczy.pl, w kolejce do produkcji czeka ponad 500 zamówionych już egzemplarzy samolotów Airbus A220. W przypadku Embraera to blisko 200 samolotów z rodziny E2, ale i nieco ponad 160 poprzedniej generacji, które powstaje na tej samej linii montażowej.

Pytany o tę kwestię we wtorek Arjan Meijer dodał, że pierwsze dostawy samolotów E195-E2 w ramach potencjalnego zamówienia LOT-u możliwe byłyby już w 2026 r.

Kontrakt dla wojska

Rozmowy nie dotyczą wyłącznie zamówienia Polskich Linii Lotniczych LOT. Przedstawiciela Embraera w środę mają spotkać się z przedstawicielami polskiego przemysłu lotniczego w Dolinie Lotniczej na Podkarpaciu. Przyznają, że za nimi rozmowy w Ministerstwie Obrony Narodowej.

Bo na stole jest też kontrakt dla polskich sił powietrznych, które szukają samolotu wielozadaniowego - takiego, który może być transportowcem, a kilka godzin później służyć tankowaniu w powietrzu. Pisaliśmy o tym w sierpniu 2023 r. Embraer chce zainteresować Polskę swoim samolotem KC-390. Airbus z kolei liczy na zamówienie A400M Atlas. Brany pod uwagę może być także Lockheed C-130H Hercules, który maszyną wykorzystywaną już przez polskie lotnictwo wojskowe.

Embraer potwierdził, że - w zależności od wielkości ewentualnego zamówienia na KC-390 - może otworzyć nad Wisłą taktyczne centrum treningowe, a nawet zakład z linią montażową. Już w 2024 r. mówił o tym w rozmowie z money.pl Bosco da Costa Jr, CEO Embraer Defense&Security. Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało money.pl w ubiegłym tygodniu, że i w tej sprawie żadne decyzje dotychczas nie zapadły.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Na co Polacy wydaliby 5 tys. zł? Oto marzenie nr 1
Na co Polacy wydaliby 5 tys. zł? Oto marzenie nr 1
Koszyk świątecznych zakupów będzie droższy. Żywność poszła w górę
Koszyk świątecznych zakupów będzie droższy. Żywność poszła w górę
Gawkowski o Musku: "Zwariowany ekscentryk". "Postanowił wprowadzać świat w chaos"
Gawkowski o Musku: "Zwariowany ekscentryk". "Postanowił wprowadzać świat w chaos"
Jesteś cudzoziemcem, zapłacisz 100 dol. więcej. Nowa decyzja rządu USA
Jesteś cudzoziemcem, zapłacisz 100 dol. więcej. Nowa decyzja rządu USA
Japonia odrzuca unijny plan. Problem z rosyjskimi aktywami
Japonia odrzuca unijny plan. Problem z rosyjskimi aktywami