Lepszy klimat w miastach Polski Wschodniej

Fundusze Europejskie od lat poprawiają jakość życia w miastach Polski Wschodniej. Dzięki inwestycjom realizowanym z ich udziałem stają się one przyjaznymi miejscami nie tylko do zamieszkania i pracy, ale też do wypoczynku. W dużym stopniu jest to zasługa programów Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 oraz Polska Wschodnia 2014-2020 (POPW) i realizowanych dzięki nim projektów. W najbliższych latach o dobry klimat dla dalszych zmian zadba ich następca, program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

Źródło zdjęć: © materiały partnera | Robert Robaszewski

Bardziej zielono i przyjaźnie

Poprzednie edycje programów niewątpliwie znacznie przyśpieszyły tempo rozwoju makroregionu, wpływając m.in. na rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności czy tworzenie nowych miejsc pracy. Dzięki Funduszom Europejskim miasta wojewódzkie Polski Wschodniej inwestowały w ekologiczny transport miejski, przez co stały się również bardziej przyjazne środowisku, a mieszkańcy mogą po nich podróżować szybciej, bezpieczniej i wygodniej. Wśród zrealizowanych projektów znalazły się nie tylko zakupy nowych, ekologicznych autobusów, trolejbusów czy tramwajów, ale także budowa ścieżek rowerowych i buspasów oraz rozwiązania ułatwiające życie mieszkańcom i podróżnym, jak wypożyczalnie rowerów czy biletomaty.

Nowy program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej swoim zasięgiem obejmie 5 dotychczasowych województw: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie i – co jest nowością – również regionalną część województwa mazowieckiego. Szczególną uwagą zostaną objęte miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze. W Polsce Wschodniej, na 78 miast średnich, traci je aż 60 z nich. To nowe podejście wynika m.in. z troski o te ośrodki, które w wyniku przemian gospodarczych straciły swoje dotychczasowe przewagi i doświadczają trudności w dostosowaniu się do nowej rzeczywistości. Ważne jest włączenie ich w procesy rozwojowe.

Miasta w centrum uwagi

Wsparcie dla miast wynika również z potrzeby odpowiedzi na wyzwania klimatyczne, zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu. Miasta są bowiem szczególnie narażone na skutki zmian klimatu, takie jak powodzie, susze i fale upałów. Wsparcie dla miast ma na celu zarówno łagodzenie skutków zmian klimatu, jak i adaptację do nowych warunków.

W ramach Europejskiego Zielonego Ładu istnieje wiele inicjatyw, które pomagają miastom w dostosowaniu się do zmian klimatycznych i redukcji emisji gazów cieplarnianych. Przykłady to programy m.in. wspierające zeroemisyjną mobilność miejską i tworzenie zielono-niebieskiej infrastruktury w miastach w celu ich adaptacji do zmian klimatu. Europejski Zielony Ład stawia też na rozwój inteligentnych miast, które wykorzystują nowoczesne technologie i innowacje dla poprawy zarządzania zasobami miejskimi i podnoszenia jakości życia mieszkańców. Takie wsparcie dla miast przewidziano również w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Dlatego w najbliższych latach mieszkańcy miast Polski Wschodniej będą mogli zaobserwować kolejne zmiany w swoim otoczeniu, które nie tylko ułatwią ich codzienne życie, ale pomogą stawić czoła zmianom klimatu.

© materiały partnera | UM Lublin

Jak się poruszać po mieście?

Najlepiej łatwo, szybko i ze świadomością, że nie ucierpi na tym środowisko naturalne. Umożliwią to z pewnością działania rozwijające zrównoważoną mobilność miejską. Co się kryje za tym tajemniczym określeniem i jakie korzyści mogą odczuć mieszkańcy miast Polski Wschodniej dzięki projektom, które będą mieć szansę na realizację w ramach nowego programu? Zrównoważona mobilność to nic innego jak łączenie, uzupełnianie i usprawnianie przemieszczania się po mieście na różne sposoby, przede wszystkim pieszo, rowerem czy z wykorzystaniem zeroemisyjnego transportu zbiorowego. Oprócz dążenia do zapewnienia pasażerom sprawnego, niezawodnego i bezpiecznego transportu mamy też "z tyłu głowy" chęć sprostania wyzwaniom klimatycznym i środowiskowym. Musi to być więc transport nieszkodzący środowisku przez emisję zanieczyszczeń i hałasu, sięgający po nowoczesne technologie i przyjazny wszystkim odbiorcom, w tym osobom z niepełnosprawnościami.

Konkursy dla miast

Już niebawem miasta będą mogły złożyć swoje wnioski o dofinansowanie projektów obejmujących np. zakup zeroemisyjnych środków transportu publicznego, budowę lub przebudowę służącej mu infrastruktury, w tym centrów przesiadkowych, ciągów pieszo-rowerowych a także systemów informatycznych wspierających integrację różnych form przemieszczania się po mieście. Istotne będzie też lepsze zarządzanie ruchem i koordynacja, które ułatwią użytkownikom wygodniejsze planowanie podróży. Wsparcie na realizację takich projektów będą mogły pozyskać zarówno miasta wojewódzkie, jak i miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze z Polski Wschodniej (o liczbie ludności wyższej niż 50 tysięcy, bo takie miasta mają obowiązek organizacji transportu zbiorowego). Konkurs będzie więc skierowany łącznie do 19 miast w Polsce Wschodniej. Za jego organizację odpowiadać będzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

© materiały partnera | Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie (autor: Jan Smarczewski)

Co dzięki temu zyskujemy?

Dzięki nowym rozwiązaniom i możliwościom łączenia różnych form transportu, przemieszczanie się po mieście staje się dużo prostsze. Podróżowanie bez własnego samochodu jest nie tylko wygodniejsze, ale i bardziej ekologiczne. Zmniejszenie ilości zanieczyszczeń powietrza i hałasu wpływa korzystnie nie tylko na środowisko, ale także na nasze zdrowie. Wybór komunikacji miejskiej pozwala nam także zaoszczędzić na zużyciu paliwa i zmniejszyć liczbę wypadków na drogach.

Korzyści z rozwoju transportu zbiorowego odczuwają już m.in. mieszkańcy Olsztyna. Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich poprawił się nie tylko ruch w samych mieście – po rozbudowie sieci tramwajowej, budowie buspasów i ścieżek rowerowych – ale także komunikacja międzymiastowa, po zintegrowaniu węzła przesiadkowego przy dworcach PKP i PKS.

Miasta odporne na zmiany

Komfort życia, nasze zdrowie i bezpieczeństwo, w obecnych czasach, wiążą się także ze zmianami klimatu. To mieszkańcy miast narażeni są coraz częściej na upały, susze, lokalne podtopienia i powodzie. Aby zapobiegać zmianom klimatu, warto stosować rozwiązania wykorzystujące naszego naturalnego sprzymierzeńca, czyli środowisko. Mowa tu o inwestycjach w tzw. zieloną i niebieską infrastrukturę w mieście, takich jak budowa parków kieszonkowych, zakładanie ogrodów, tworzenie zielonych dachów i fasad oraz zielonych korytarzy, czyli połączeń między terenami zielonymi, a także odbetonowanie istniejących przestrzeni miejskich w celu eliminacji miejskich "wysp ciepła" i ułatwienia wsiąkania wody w grunt. Więcej drzew i roślin tworzy tak potrzebny cień oraz pomoże też poprawić jakość powietrza w mieście. Pierwsze konkursy wspierające powstawanie tzw. zielonej i błękitnej infrastruktury zostaną uruchomione już w lipcu br. Za ich organizację odpowiadać będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej sfinansuje też opracowanie dokumentów planistycznych dotyczących adaptacji miast Polski Wschodniej do zmian klimatu. Nabór na opracowanie tzw. Miejskich Planów Adaptacji zaplanowano jesienią. W konkursie, który organizować będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, mogą wystartować miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze (o liczbie ludności wyższej niż 20 tysięcy, ale nie przekraczającej 100 tysięcy) oraz Mława, Siedlce i Suwałki, jako miasta z obszarów o dużej koncentracji gmin zmarginalizowanych. Pozostałe miasta mogą liczyć na wsparcie FEnIKS oraz programów regionalnych.

Lepsze warunki do życia

Fundusze Europejskie od lat dbają o jakość życia w miastach Polski Wschodniej. Dzięki kolejnym inwestycjom w zrównoważoną mobilność i adaptację do zmian klimatu mieszkańcy makroregionu będą mogli cieszyć się miastami, które będą oferować im coraz lepsze warunki życia. Po więcej informacji na temat wsparcia w programie oraz aktualny harmonogram konkursów zapraszamy na stronę www.fepw.gov.pl

© materiały partnera
Materiał Sponsorowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
Wybrane dla Ciebie
Koszyk świątecznych zakupów będzie droższy. Żywność poszła w górę
Koszyk świątecznych zakupów będzie droższy. Żywność poszła w górę
Gawkowski o Musku: "Zwariowany ekscentryk". "Postanowił wprowadzać świat w chaos"
Gawkowski o Musku: "Zwariowany ekscentryk". "Postanowił wprowadzać świat w chaos"
Jesteś cudzoziemcem, zapłacisz 100 dol. więcej. Nowa decyzja rządu USA
Jesteś cudzoziemcem, zapłacisz 100 dol. więcej. Nowa decyzja rządu USA
Japonia odrzuca unijny plan. Zamrożenie rosyjskich aktywów napotyka opór
Japonia odrzuca unijny plan. Zamrożenie rosyjskich aktywów napotyka opór
120 mln euro kary dla amerykańskiego giganta. Trump: Europa musi bardzo uważać
120 mln euro kary dla amerykańskiego giganta. Trump: Europa musi bardzo uważać
Trudny rok przed Pocztą Polską. Prezes uspokaja: zwolnień nie będzie
Trudny rok przed Pocztą Polską. Prezes uspokaja: zwolnień nie będzie
Trump przegrywa z wiatrakami. Sąd federalny uchylił zakaz prezydenta
Trump przegrywa z wiatrakami. Sąd federalny uchylił zakaz prezydenta
Rząd skasuje abonament RTV. Oto co z zaległościami
Rząd skasuje abonament RTV. Oto co z zaległościami
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 09.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 09.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 09.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 09.12.2025
Ogłosili próbę wrogiego przejęcia. Szef Netflix reaguje na krok konkurenta
Ogłosili próbę wrogiego przejęcia. Szef Netflix reaguje na krok konkurenta
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 09.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 09.12.2025