Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Maciej Lasek ma zostać nowym pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Zastąpi Marcina Horałę

519
Podziel się:

To Maciej Lasek ma zostać nowym pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - dowiedział się money.pl. Będzie to trzecia osoba na tym stanowisku od 2017 r., po Mikołaju Wildzie i Marcinie Horale.

Maciej Lasek ma zostać nowym pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Zastąpi Marcina Horałę
Maciej Lasek ma zostać nowym pełnomocnikiem rządu ds. CPK (East News, Piotr Molecki)

Jak dowiedział się money.pl, to Maciej Lasek ma zostać powołany na pełnomocnika rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. On sam w rozmowie z nami ucina temat krótko: "nie potwierdzam, nie zaprzeczam". Decyzje w sprawie nowych wiceministrów i pełnomocników rządu mogą zapaść już w czwartek, 14 grudnia.

W środę na Macieja Laska wskazał także Grzegorz Napieralski, poseł KO, podczas rozmowy w Polskim Radiu 24. - Znana bardzo postać, poseł Maciej Lasek, z tego co mi wiadomo. Osoba bardzo kompetentna, świetnie do tego przygotowana - stwierdził, odpowiadając na pytanie, kto pokieruje projektem CPK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zaorają projekt CPK? "Pisowska megalomania"

Maciej Lasek pełnomocnikiem ds. CPK?

Maciej Lasek po stronie nowej sejmowej większości typowany był jako kandydat na pełnomocnika ds. CPK już od czasu wyborów. Jego nazwisko na "giełdzie" wypływało kilkukrotnie.

Na początku grudnia informację, że to Maciej Lasek ma stanąć na czele projektu CPK podał na Twitterze dziennikarz Filip Lamański, a potwierdzić miał ją "Tygodnik Solidarność". Ten ostatni napisał, że Lasek "będzie miał za zadanie zamknięcie projektu CPK i zadbanie o to, żeby nie dało się do niego wrócić".

Sam Maciej Lasek opowiadał się otwarcie za przeprowadzeniem audytu całego przedsięwzięcia. Mówił o tym zaraz po wyborach w rozmowie z money.pl.

- W "100 konkretach na 100 dni" zapisaliśmy zatrzymanie i zweryfikowanie projektu CPK, aby ocenić jego podstawy i podjąć decyzję, czy coś można z tego wykorzystać. Mamy powody sądzić, że uzasadnienie całego projektu jest bardzo wątpliwe. Pod tym względem absolutnie nie różnimy się z naszymi koalicjantami, oceniając to przedsięwzięcie jako przeskalowane i rozdmuchane - stwierdził wówczas.

Maciej Lasek posłem na Sejm został po wyborach w 2019 r. Jest doktorem inżynierem, absolwentem Politechniki Warszawskiej i Wojskowej Akademii Technicznej. Specjalizuje się w mechanice lotu. W latach 2012-2016 był przewodniczącym Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

W Sejmie poprzedniej kadencji był członkiem m.in. podkomisji stałej ds. transportu lotniczego i komisji infrastruktury. Jest jednym z wiodących głosów w dyskusji wokół CPK po stronie nowej większości sejmowej.

"Jaka jest przyszłość CPK"?

Marcin Horała przyznał ostatnio, że "dla nowej ekipy rządzącej "rezygnacja z CPK byłaby niezwykle trudna i kosztowna". Dlaczego? - Macki, a raczej korzenie CPK, zostały mocno wpuszczone w grunt - stwierdził Horała, odpowiadając na pytanie money.pl.

Wcześniej w wywiadzie dla TVP Info Horała podkreślał, że PiS traktował Centralny Port Komunikacyjny jako projekt przewidziany na więcej niż jedną, dwie lub trzy kadencje. Zaznaczył, że "został on tak zaprojektowany i umocowany, żeby ciężko mu było zaszkodzić".

Donald Tusk w expose podkreślił wagę audytu megainwestycji. - Przyszłość CPK rozstrzygnie się w sposób transparentny - powiedział lider Koalicji Obywatelskiej.

- Minister infrastruktury i pan pełnomocnik ds. CPK w sposób otwarty, czytelny, bez dziwnych decyzji, na oczach wszystkich Polek i Polaków, zdecydują, jaka jest przyszłość CPK i będą w tym uczestniczyli wybitni i bezstronni eksperci. Będzie to projekt, który będzie służył w sposób racjonalny Polsce, Polkom i Polakom, tak jak służą i będą polskie regionalne lotniska, które budowaliśmy tak intensywnie - dodał Donald Tusk w expose.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(519)
Endi
5 miesięcy temu
No i w p..zdu idzie rozwój Polski. Teraz czas na 4 letnie analizy z których nic nie wyniknie a kasa będzie do kieszonek lecieć.
Adam
5 miesięcy temu
Nowy hamulcowy co z kompleksowego podejścia nawet jeśli był to trochę za duży wymiar rozmieni na drobne. Pójdzie kasa na coś innego a nic z tego wiele nie będzie. Uważam mimo to że 5 gospodarka uni musi mieć swoje mega bo może na tym nieźle zarabiać. Wg aktualnego projektu okres zwrotu inwestycji to tylko 12 lat. Według CPK nakłady budżetu państwa na budowę lotniska zwrócą się po 12 latach tylko z dodatkowych dochodów z cła i VAT. Do oszacowania wpływów z ceł i podatków eksperci EY wykorzystali m.in. prognozy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) i Oxford Economics (OE). Analogicznie do metodologii stosowanej przez IATA, eksperci EY wyodrębnili trzy scenariusze: centralny (bazowy) oraz niskiego i wysokiego popytu. Różnią się one m.in. wielkością ruchu cargo dla lotniska CPK, poziomem udziału grup towarowych, a także dynamiką: wzrostu gospodarczego oraz importu i eksportu. CPK podała, że zgodnie z prognozami IATA w scenariuszu centralnym wielkość importu do Polski (z UE i spoza Wspólnoty) wzrasta z ok. 75 tys. ton w 2022 r. do ok. 932 tys. ton w 2060 r. Przekłada się to na wzrost w ujęciu wartościowym z ok. 46 mld zł w 2022 r. do ok. 589 mld zł w 2060 r. Dla eksportu analogiczne wartości dla 2022 i 2060 r. wynoszą odpowiednio: 58 tys. ton i 544 tys. ton oraz 32 mld zł i 428 mld zł.
Tomek
5 miesięcy temu
Mieli być eksperci, jest polityk. Kolejne oszustwo!
Gucio
5 miesięcy temu
Potrzebne cpk jak krosty na zadzie
Charles Brons...
5 miesięcy temu
No Lasek to nam załatwi szybko i sprawnie ,jak z raportem Tupolewa w 2010 roku,żenada
...
Następna strona