Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Nowe zasady reklamacji. Ważne zmiany

29
Podziel się:

- Jeżeli dostarczony przez sprzedawcę towar nie będzie spełniał choćby jednego z kryteriów umowy, kupujący będzie mógł skorzystać z rękojmi konsumenckiej. Zakłada to dyrektywa towarowa, wprowadzająca nowe zasady reklamacji - wskazuje Anna Lach z kancelarii prawnej "Chałas i Wspólnicy".

Nowe zasady reklamacji. Ważne zmiany
Jeżeli dostarczony przez sprzedawcę towar nie będzie spełniał choćby jednego z kryteriów umowy, kupujący będzie mógł skorzystać z rękojmi konsumenckiej (East News, Bartosz Krupa)

1 stycznia 2023 r. weszły w życie przepisy, które wprowadzają do naszego prawodawstwa regulacje dwóch unijnych dyrektyw: cyfrowej oraz towarowej. Chodzi o ustawę o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy Kodeks cywilny oraz ustawy Prawo prywatne międzynarodowe. Przepisy wydłużają z dwóch do sześciu lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi.

- Jedną z głównych zmian w zakresie dyrektywy towarowej jest wprowadzenie nowego rozdziału do ustawy o prawach konsumenta dotyczącego reklamacji konsumenckiej - wskazuje adwokat Anna Lach z kancelarii prawnej "Chałas i Wspólnicy".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Co piąty turysta składa reklamację na biuro podróży

Oznacza to, że jeśli złożymy reklamację jako konsument czy przedsiębiorca na prawach konsumenta, to zastosowanie będzie miała ustawa o prawach konsumenta, a nie kodeks cywilny.

- Przepisy dotyczące rękojmi za wady wynikające z kodeksu cywilnego nadal będą mieć zastosowanie przy sprzedaży w relacjach podwójnie profesjonalnych, czyli B2B - informuje prawniczka.

Dyrektywa towarowa wprowadza nowe zasady reklamacji. Dla każdego sprzedawcy powinna być to więc kluczowa wiedza. Sprzedawcy też będą zobowiązani dostosować swoje regulaminy sklepów w zakresie reklamacji do nowych przepisów ustawy o prawach konsumenta, znowelizowanej o zaimplementowane dyrektywy - tłumaczy.

Jak dodaje, po implementacji dyrektywy zwiększa się zakres odpowiedzialności sprzedawcy w kwestii zgodności towaru z umową. W przypadku, jeśli dostarczony przez sprzedawcę towar nie będzie spełniał choćby jednego z kryteriów, kupujący będzie mógł skorzystać z uprawnień wynikających z rękojmi konsumenckiej.

Ekspertka zaznacza, że do oceny zgodności towaru z umową należą teraz m.in.: opis towaru, jego rodzaj, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji, przydatność towaru do szczególnego celu, przeznaczenie danego towaru do celów, do których zazwyczaj się go używa, czy ilość, cechy oraz bezpieczeństwo danego towaru.

Nowa dyrektywa nie wszędzie obowiązuje

Dyrektywy towarowej nie stosuje się do umów o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych. Stosuje się ją jednak do treści cyfrowych lub usług cyfrowych zawartych w towarach lub wzajemnie z nimi połączonych, które są dostarczane wraz z towarami na podstawie umowy sprzedaży, niezależnie od tego, czy takie treści cyfrowe lub usługa cyfrowa są dostarczane przez sprzedawcę albo przez osobę trzecią.

- W przypadku wątpliwości, czy dostarczanie treści cyfrowych lub usługi cyfrowej zawartych w towarach lub wzajemnie z nimi połączonych stanowi część umowy sprzedaży, uznaje się, że treści cyfrowe lub usługa cyfrowa objęte są umową sprzedaży - tłumaczy mec. Lach.

Jak dodaje, do kategorii towarów z elementami cyfrowymi zaliczyć można inteligentne sprzęty AGD i RTV takie jak pralki, lodówki dopasowujące temperaturę chłodzenia lub program do aktualnej zawartości lub zwyczajów użytkowników, roboty odkurzające, multicooker, piekarniki czy telewizory wyposażone w AI, czyli sztuczną inteligencję. Towarami z elementami cyfrowymi będą również takie urządzenia jak smartfony czy tablety.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(29)
robroy
rok temu
belkot prawniczo dziennikarski. bez kontekstu i nie po polsku. po przeczytaniu moja wiedza sie nie powiekszyla.
w końcu
rok temu
Dobry bat na handlarzy samochodów, ci to standardowo zapominają o wadach...
Magiser
rok temu
"Przepisy wydłużają z dwóch do sześciu lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi." Jest to nawet wytłuszczone, więc nie wiem czego tu nie rozumiecie?
jan
rok temu
BEŁKOT BLE BLE BLE
jurek
rok temu
Czy ktoś w tej kancelarii umie pisać po ludzku? Tzn po polsku,z sensem i najlepiej od początku do końca a potem opisać co się zmieniło.Z realiów wiem że UE chce usunąć praktyki producenta że towar po przekroczeniu okresu gwarancji 2 lat potrafi zepsuś się parę tygodni po jego przekroczeniu.Jest to działanie celowe na szkodę kupującego o czym każdy wielokrotnie się przekonał w swoim życiu.Ale w artykule nie ma wzmianki że o tym kancelaria Chałas nas informuje
...
Następna strona