Obietnica na wieki. Tak wygląda uczciwość

Uczciwa umowa to taka, która zostaje zrealizowana niezależnie od okoliczności. Przykładem wierności zasadzie, że obietnic się dotrzymuje, są powojenne działania Prudentiala. Ubezpieczyciel nie zapomniał o swoich klientach i nawet 75 lat po wojnie pod nową marką Pru wypłaca należne świadczenia ich spadkobiercom. W taki sam sposób Pru dotrzymuje słowa danego obecnym klientom.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Ponad 2700 nazwisk. Niektóre z numerem polisy, inne bez. Przy znakomitej większości w rubryce "Status realizacji polisy" wpisano: "Roszczenie zaspokojone". Tak wygląda lista osób, które przed wojną miały polisy w Prudential (obecnie Pru). Nazwa się zmieniła, sposób działania nie. Brytyjski ubezpieczyciel pozostaje wierny swojej naczelnej zasadzie, że umów się dotrzymuje i nadal czeka na ewentualnych spadkobierców właścicieli polis.

Przedwojenna "Roztropność" i "Przezorność"

Prudential pojawił się w Polsce w 1927 r. Przejął wtedy pakiet kontrolny akcji polskiego Towarzystwa Ubezpieczeniowego "Przezorność". Nazwa polskiej firmy świetnie współgrała z nazwą brytyjskiego właściciela (po polsku "Roztropność"). Głównym powodem transakcji była jednak nie nazwa, ale zbieżność profilu oferowanych ubezpieczeń. Towarzystwo Ubezpieczeń "Przezorność" działało od końca XIX w. w Warszawie, Lwowie, Krakowie, Poznaniu i Wilnie. Po połączeniu z Prudentialem jego rozwój nabrał nowego tempa i we wrześniu 1939 r. istniało już ponad 4,5 tys. polis ubezpieczeniowych Prudentiala.

Tym, co najmocniej wbiło się w pamięć Polaków o przedwojennym Prudentialu, jest wizerunek jego siedziby – najwyższego wówczas w Polsce i drugiego w Europie budynku przy placu Napoleona w stolicy (dziś plac Powstańców Warszawy). Piękny wieżowiec został zbombardowany podczas powstania warszawskiego. Jego spalony szkielet przez lata był symbolem zniszczeń Warszawy, potem został odbudowany i od końca lat 50. (z przerwą miedzy 2002 a 2018 rokiem) mieści się tam Hotel Warszawa.

W tym czasie nie było już oficjalnie Prudentiala w Polsce. Aktywa firmy zostały skonfiskowane przez Niemców. Z kolei w 1947 r. TU "Przezorność" zostało znacjonalizowane. Historia Prudentiala w Polsce oficjalnie zakończyła się na ponad pół wieku, ale ubezpieczyciel nie zapomniał o swoich klientach.

Dotrzymane obietnice

Wiele instytucji finansowych odcina się od przedwojennych zobowiązań. Inaczej do sprawy podchodzi Prudential. Już w latach 50. ubezpieczyciel rozpoczął poszukiwania właścicieli przedwojennych polis lub ich spadkobierców. Na tym nie poprzestał – po latach, na początku XXI w. publikował w gazetach listy ubezpieczonych oraz przedwojennych pracowników firmy. To pozwoliło odnaleźć kolejną część spadkobierców ubezpieczonych. Lista przedwojennych klientów trafiła też do Międzynarodowej Komisji ds. Roszczeń Ubezpieczonych Ofiar Holokaustu.

© materiały partnera

Pomimo braków w dokumentacji i zniszczeń spowodowanych wojną do tej pory udało się uregulować zobowiązania blisko połowy klientów z ogólnej liczby 4623 przedwojennych polis. W sumie wypłacono ponad 16 mln funtów.

Oczywiście nie udało się odnaleźć wszystkich uprawnionych. Z tego powodu ubezpieczyciel w 2003 r. powołał Fundację "Przezorność", która w ciągu 5 lat rozdysponowała ponad 4 mln dolarów na cele społeczne i charytatywne, wspierając m.in. Muzeum POLIN w Warszawie, Fundację Sue Ryder czy Szkołę Główną Handlową.

W 2014 r. Prudential wyemitował kampanię reklamową, w której pokazywał beneficjentów polis, spadkobierców przedwojennych klientów firmy. Kampania pozwoliła firmie, która właśnie po ponad pół wieku nieobecności wracała do Polski, przypomnieć się klientom. Nie był to jednak chwyt marketingowy – w spocie wykorzystano prawdziwe historie, ubezpieczyciel skorzystał z owoców swojej uczciwości.

Pru nadal czeka na spadkobierców właścicieli przedwojennych polis. Opublikowana na stronie lista pozwala każdemu na sprawdzenie, czy nie znajduje się tam nazwisko kogoś z rodziny, a tym samym na rozpoczęcie procesu uzyskiwania odszkodowania. Pru podkreśla, że na każdym etapie stara się pomóc, analiza przesłanych wniosków i dokumentów jest bezpłatna i każdy może bezpośrednio zgłosić swoje roszczenia. Jednym słowem – Pru zależy na wypłacie należnych zobowiązań i robi wszystko, by takie roszczenia zaspokoić.

Wynika to z naczelnej zasady, którą ubezpieczyciel kieruje się od początku swojej działalności, a o której już wspomnieliśmy: umów podobnie jak obietnic należy dotrzymywać. To na niej Pru zbudowało swoją pozycję i to ona wyróżnia go spośród wielu instytucji ubezpieczeniowych na świecie.

© materiały partnera

"Man from the Pru"

Zaangażowanie w interesy klientów, uczciwe doradztwo, dotrzymywanie słowa – te wartości przyświecały Prudentialowi od początku działalności, którą datuje się na rok 1848. Pomysł na biznes był prosty, choć – jak na czasy rewolucji przemysłowej przystało – również rewolucyjny. Założyciele Towarzystwa Ubezpieczeniowego Prudential zwrócili się jako pierwsi do zwykłych ludzi, robotników fabryk i ich rodzin. Prudential był też pionierem bezpośredniej sprzedaży ubezpieczeń, a jego agenci stali się wręcz symbolem działania "blisko klienta".

Byli to nie tyle sprzedawcy, co doradcy z prawdziwego zdarzenia. Doskonale znali potrzeby klientów i potrafili dopasować odpowiednią ofertę, oraz – co dla ubezpieczonych było i jest najważniejsze – uczciwie szacowali poniesione straty, a Towarzystwo szybko wypłacało odszkodowania.

Jednym z bardziej spektakularnych testów uczciwości i sprawności Prudentiala była katastrofa Titanica. Ponad 300 marynarzy, którzy wypłynęli w tragiczny rejs, wykupiło ubezpieczenie, a towarzystwo wypłaciło odszkodowania ich rodzinom w ciągu zaledwie kilku tygodni od wypadku.

Agenci Prudentiala byli reklamą sami dla siebie, a firma postanowiła dodatkowo to wykorzystać, przeprowadzając w pierwszych latach po wojnie kampanię inspirowaną postacią jednego ze swoich pracowników. Firmę potocznie już od lat nazywano w skrócie "Pru", a jej przedstawiciel to był po prostu "Man from the Pru" (człowiek z Pru). Kampania wykorzystując to hasło, wzmacniała ten wizerunek i podkreślała zaangażowanie agentów oraz ich troskę o interesy klientów.

"Pru" stało się tak znanym skrótem pierwotnej nazwy Prudential, że postanowiono dokonać zmiany i od kilku miesięcy na naszym rynku funkcjonuje właśnie marka Pru. Jak jednak podkreślają przedstawiciele ubezpieczyciela – filozofia i sposób działania firmy się nie zmieniają i zawsze będą oparte na naczelnej zasadzie, że obietnic i umów należy dotrzymywać, niezależnie od okoliczności. Historia przedwojennych polis jest przykładem tego, że nie są to puste słowa.

.

Materiał powstał przy współpracy z marką Pru
Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"