Pesa mówi pas. Nowe pociągi do PKP IC najpewniej dostarczą Szwajcarzy

PKP Intercity prowadzi wart 1 mld zł przetarg na 12 pociągów. Polska Pesa ugina się pod cenową presją szwajcarskiego Stadlera, chodzi o 150 mln zł. "Nie będziemy prowadzić wojny cenowej".

Przetarg na nowe pociągi dla PKP IC. Pesa na przegranej pozycji
Źródło zdjęć: © PAP | Artur Reszko
Paweł Orlikowski
412

Przetarg na zakup nowych pociągów dla PKP Intercity jest jednym z najbardziej przeciągających się przetargów kolejowych w historii. Otwarcie oferty było wielokrotnie przekładane i opóźniło się niemal rok. Jednak we wtorek machina ruszyła i jak się okazało, o realizację zamówienia walczą właściwie te same dwie firmy co przed pięcioma laty - Pesa i Stadler.

Jak informuje "Dziennik Gazeta Prawna", Pesa jest jednak na przegranej pozycji. Polski producent zgłosił cenę znacznie wyższą od Stadlera. Za dostawę 12 pociągów i ich serwisowanie przez 15 lat chce 1 mld 170 ml zł, to blisko 150 mln zł więcej niż zaproponowali Szwajcarzy. Co więcej, kwota przekracza budżet PKP IC określony w przetargu i tylko Stadler mieści się w tej kwocie.

Zobacz też: Nowoczesne pociągi w kujawsko-pomorskiem

Przedstawiciele Pesy zapewniają, że przegrana nie będzie dla nich gigantyczną porażką. - Realizujemy przyjętą strategię. Nie będziemy prowadzić wojny cenowej - mówi "DGP" prezes Pesy Krzysztof Sędzikowski. Jak dodaje, firma nie chce zaniżać cen, by wygrywać przetargi. - Zaproponowana kwota jest racjonalna, uwzględnia koszty, marżę, ale także ryzyka związane z realizacją kontraktu - mówi Sędzikowski.

Ceny za produkowane przez Pesę pociągi Dart znacznie wzrosły. W latach 2015-16 za dostarczany skład PKP IC płaciło 50 mln zł, teraz Pesa chce o 20 mln zł więcej. Inaczej sprawa wygląda u szwajcarskiego Stadlera, zarówno przy kontrakcie sprzed pięciu lat, jak i teraz, proponuje zbliżoną kwotę - ok. 60 mln zł. Jak twierdzą eksperci, ostra walka cenowa przyczyniła się do finansowych kłopotów Pesy. Spółka, po przejęciu przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i z dokładką pieniędzy z państwowych banków, próbuje wyjśc na prostą.

Nie tylko cena

Stadler ma niewątpliwie jeszcze jedną cechę, która przeważa przy wyborze jego składów. Flirty od szwajcarskiego producenta są znacznie mniej awaryjne niż polskie Darty. 20 składów od Stadlera przejechało 20 mln km w Polsce, a trzyletni okres gwarancyjny już się skończył. Jak zapewnia przewoźnik, nie było z nimi większych problemów, za to Darty psują się co jakiś czas, a to prowadzi do opóźnień na torach. M.in. to spowodowało, że PKP Intercity nie skorzystała z tzw. prawa opcji i ostatniego zamówienia na 20 Dartów nie rozszerzyła o kolejnych 10.

Dla Pesy przegrana w tym przetargu oznacza spowolnienie rozwoju technologicznego Darta. A to z kolei może mocno w czasie odsunąć marzenia o produkcji pociągów przemieszczających się z prędkością powyżej 200 km/h. Firma zajmie się głównie produkcją pociągów regionalnych i tramwajów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Ceny produkcji przemysłowej kontynuują trend spadkowy. Nowe dane GUS
Ceny produkcji przemysłowej kontynuują trend spadkowy. Nowe dane GUS
Podnoszą wiek emerytalny do 70 lat. Parlament zdecydował
Podnoszą wiek emerytalny do 70 lat. Parlament zdecydował
Kluczowa branża "nudziła się" w maju. Mniej budów
Kluczowa branża "nudziła się" w maju. Mniej budów
Hiszpania się wyłamała. "To zagraża jedności NATO"
Hiszpania się wyłamała. "To zagraża jedności NATO"
Produkcja przemysłowa w maju 2025 r. Są powody do sporego optymizmu
Produkcja przemysłowa w maju 2025 r. Są powody do sporego optymizmu
Nowe dane o zarobkach Polaków. GUS pokazał nowy raport
Nowe dane o zarobkach Polaków. GUS pokazał nowy raport
Wakacje z drogim kredytem? Napięcia na Bliskim Wschodzie mogą wpłynąć na RPP
Wakacje z drogim kredytem? Napięcia na Bliskim Wschodzie mogą wpłynąć na RPP
Zbierają na studio z widokiem na Warszawę. Przegrywają z TV Republiką
Zbierają na studio z widokiem na Warszawę. Przegrywają z TV Republiką
Tak rynki finansowe reagują na wojny. Porównał historyczne dane
Tak rynki finansowe reagują na wojny. Porównał historyczne dane
Sikorski: Bruksela zrobiła, co było w jej mocy. To Iran zdecydował
Sikorski: Bruksela zrobiła, co było w jej mocy. To Iran zdecydował
"Może wyrządzić sobie wiele szkód". Blokada cieśniny przyniosłaby Iranowi wielkie straty
"Może wyrządzić sobie wiele szkód". Blokada cieśniny przyniosłaby Iranowi wielkie straty
"Czerwone otwarcie" na warszawskiej giełdzie. Inwestorzy bez optymizmu
"Czerwone otwarcie" na warszawskiej giełdzie. Inwestorzy bez optymizmu