Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

"Stępka" stała się już legendarna. Zaskoczenie. Zwodowali kadłub

57
Podziel się:

Kadłub pierwszego z trzech promów w ramach programu "Batory" został zwodowany. W Gdańskiej Stoczni "Remontowa" rozpoczął się kolejny etap prac i dalsze wyposażanie jednostki. Resort infrastruktury utrzymuje, że oddanie promów między 2024 i 2025 r. jest aktualne.

"Stępka" stała się już legendarna. Zaskoczenie. Zwodowali kadłub
Zwodowany kadłub nowego promu budowanego w ramach programu "Batory" (Portal Morski, YouTube, www.portalmorski.pl)

Ministerstwo Infrastruktury wydało komunikat informujący, że 31 października w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" zwodowano kadłub pierwszego z trzech promów budowanych w ramach programu "Batory". PortalMorski.pl opublikował nagranie wideo z tego wydarzenia.

- Wodowanie pierwszej jednostki promowej ro-pax stanowi symbol odradzającego się przemysłu stoczniowego. To dowód na naszą zdolność do budowy nowoczesnych i innowacyjnych jednostek pływających, które będą stanowiły dumę polskich armatorów oraz przyczynią się do wzrostu gospodarczego naszego kraju - powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, cytowany w komunikacie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zaorają projekt CPK? "Pisowska megalomania"

Zwodowany kadłub waży około 11 tys. ton i składa się z sześciu gotowych bloków, które powstały zarówno w stoczni, jak i u poddostawców. Wyposażono go w napęd, silniki, część ogólnookrętowych systemów. Kolejne etapy prac obejmą dalsze wyposażanie jednostki i montaż gotowej nadbudówki. Prom ma zostać oddany w 2025 r.

To jeden z trzech promów budowanych w ramach programu "Batory". Dwie jednostki zasilą flotę Polskiej Żeglugi Morskiej, a trzecia trafi do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

"Miliony utopione w prom PiS"

W money.pl pisaliśmy o kłopotach z realizacją programu. Chodziło m.in. o zmieniające się koncepcje i rosnące koszty. Jak wyliczał Rafał Zahorski, ekspert branży morskiej i pełnomocnik marszałka zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej, obecnie prom budowano według dziewiątej koncepcji. Zaś z początkowych 129 mln euro, które zakładano wydać, zrobiło się blisko 280 mln zł.

Ministerstwo Infrastruktury odmówiło nam wówczas podania kwoty, zasłaniając się tajemnicą handlową. Przyznano jedynie, że w dokapitalizowanie spółek zaangażowanych w projekt Batory zainwestowano już miliard złotych z publicznych pieniędzy.

Program "Batory" oficjalnie ruszył w połowie 2017 r. Na otwarciu w Szczecinie był obecny premier Mateusz Morawiecki, który osobiście wbił słynną stępkę pod budowę nowej jednostki. Każdy z planowanych promów typu ro-pax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Zobacz także: PortalMorski.pl: wodowanie promu ro-pax

Wiceminister broni harmonogramu "Batorego"

W czerwcu złożenie zawiadomienia do najwyższej Izby Kontroli zapowiadał poseł PO Arkadiusz Marchewka.

- Sześć lat temu premier Morawiecki rozpoczął budowę wielkiego promu. Dumnie pukał w stępkę, mówiąc o programie Batory. W tym czasie niemiecka konkurencja też rozpoczęła budowę swoich nowych statków. Dziś oni mają nowe promy i spore zyski a my rdzewiejącą stępkę i duże straty - mówił.

Portal wSzczecinie.pl w ubiegłym roku donosił, że słynna stępka może trafić na złom. "Przynajmniej cztery skupy złomu ze Szczecina otrzymały propozycję zakupu od Polskiej Żeglugi Bałtyckiej słynnej stępki, która miała być elementem pierwszego budowanego w szczecińskiej stoczni promu" - pisał wówczas.

Wiceminister Gróbarczyk bronił jednak terminu realizacji programu. Jeszcze w styczniu zapowiadał, że wodowanie kadłuba pierwszej jednostki z programu "Batory" może odbyć się w trzecim kwartale 2023 r. Zapewnił też, że zgodnie z przyjętym harmonogramem, pierwszy prom ma być oddany na przełomie 2024 i 2025 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(57)
Beren62
6 miesięcy temu
Korektę zwolniliście? "Zaś z początkowych 129 mln euro, które zakładano wydać, zrobiło się blisko 280 mln zł.". 129 mln euro to okrągło licząc ponad 500 mln zł... 🤦
Noono
6 miesięcy temu
Zaraz,zaraz czy czasami te promy miały powstawać w Szczecinie?Ten prom powstał w prywatnej stoczni w której państwo ma szczątkowe udziały(na szczęście).Ale stocznia ta ulokowana jest w GDYNI!!!
Noono
6 miesięcy temu
A ja się pytam po co budować promy,tym bardziej że idzie to w ślimaczym tempie,skoro już inni zapełnili rynek.Polska to kraj megalomanów musimy produkować wszystko co produkuje się na świecie.Wiążemy się z niepewnymi partnerami(Daewoo,Fiat,Ferguson itd.)Mamy tyłu mądrych ludzi, którzy są pełni zdolności, pomysłów,ale muszą wyjeżdżać za granicę gdzie w normalnych warunkach realizują swoje pomysły,bo są za biedni i nie stać ich na opłacanie się miernotą od których zależy co się dzieje w tym kraju!
fizyk
6 miesięcy temu
Komentarz już usunięty, nie wygodny. Demokratyczny portal !!!
fizyk
6 miesięcy temu
Kolejny kit wciskany przes oPOzycję pada jak mucha. Kłamać, kłamać i kłamać. Główne założenia programowe.
...
Następna strona