Pociągi piętrowe dla PKP Intercity. Prezeska Alstom Polska mówi, jakie będą "piętrusy"

Alstom Polska jest na najlepszej drodze do podpisania z PKP Intercity umowę na dostawę 42, a może nawet 72 piętrowych zespołów trakcyjnych. Prezeska spółki w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" przybliża, jakie pociągi producent zamierza dostarczyć przewoźnikowi.

Poglądowa wizualizacja pociągu piętrowego PKP IntercityPoglądowa wizualizacja pociągu piętrowego PKP Intercity
Źródło zdjęć: © PKP Intercity | PKP Intercity
Jacek Losik
oprac.  Jacek Losik

PKP Intercity we wrześniu wybrało ofertę Alstom Polska na budowę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Za pociągi spółka zażyczyła sobie 4,1 mld zł. Możliwe, że zarobi więcej, jeśli przewoźnik skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe 30 pojazdów bez konieczności ogłaszania nowego przetargu.

Normą jest, że przy tego typu lukratywnych zamówieniach oferenci, których nie wybrano, składają odwołanie od wyboru zamawiającego. Tak było i tym razem. Wiele wskazuje jednak na to, że polski oddział francuskiej firmy, który wyprodukował m.in. słynne pendolino dla PKP Intercity, może być spokojny o umowę ws. "piętrusów".

"W największym przetargu taborowym w historii Intercity, niedawno odrzucono odwołanie drugiego z oferentów - Stadlera, co otwiera drogę do zawarcia umowy z francuskim gigantem" - informuje "Rynek Kolejowy".

Kupili 120 letni dom. Nie uwierzycie ile kosztował

Sześć członów, cztery piętrowe

Beata Rusinowicz, prezeska zarządu Alstom Polska, w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" mówi, że w przetargu spółka zaoferowała pociągi z rodziny Coradia Max, które produkuje w swojej polskiej fabryce w Chorzowie, między innymi dla Niemiec.

- To pojazdy, w których łączymy wagony jednopiętrowe z piętrowymi. W konfiguracji dla PKP Intercity, z uwagi na wymóg dotyczący pojemności pociągów, zaproponowaliśmy kombinację czterech wagonów piętrowych i dwóch pojedynczych - mówi Rusinowicz. Dopytywana uściśla, że człony jednopoziomowe będą członami środkowymi.

Szefowa Alstom Polska dodaje, że trend przejścia od taboru jednopoziomowego na rzecz "piętrusów" jest coraz bardziej widoczny na zachodzie Europy.

- W związku z rosnącą liczbą pasażerów, tam gdzie wydłużenie peronów jest niemożliwe, pociąg piętrowy pozwala przewieźć znacznie więcej podróżnych. Jednocześnie analizy wskazują, że same wagony piętrowe nie odpowiadają na wszystkie potrzeby przewoźnika. Konieczne jest zaadresowanie specyficznych wymogów, takich jak przewóz osób z ograniczoną mobilnością, przewóz rowerów, czy umiejscowienie strefy bistro - wyjaśnia Rusinowicz.

Prezeska spółki przyznaje, że samo wychodzenie z wagonu piętrowego wymaga trochę więcej czasu niż w przypadku wagonu jednopiętrowego, co producent musi uwzględnić z myślą o różnych grupach pasażerów.

- W odpowiedzi na te wyzwania Alstom już jakiś czas temu wprowadził platformę Coradia Max, która łączy w sobie zalety obu typów członów – piętrowych i jednopoziomowych. W wagonach piętrowych mamy dużą pojemność i przewozimy jak największą liczbę pasażerów, a w wagonie jednopoziomowym mieścimy miejsca dla rowerów, strefę gastronomiczną oraz większą liczbę drzwi niż w członach piętrowych - opowiada Rusinowicz.

Źródło: Rynek Kolejowy

Wybrane dla Ciebie
Nie udowodnili, skąd mają pieniądze. Małżeństwo musi zapłacić podatek
Nie udowodnili, skąd mają pieniądze. Małżeństwo musi zapłacić podatek
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 15.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 15.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 15.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 15.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 15.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 15.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 15.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 15.12.2025
Budżet na zakręcie. Niemal 245 mld zł deficytu
Budżet na zakręcie. Niemal 245 mld zł deficytu
Rosjanie pozywają za zamrożenie aktywów. Oto jakiej kwoty się domagają
Rosjanie pozywają za zamrożenie aktywów. Oto jakiej kwoty się domagają
Prezydencki minister potwierdza: Karol Nawrocki podpisał ustawę górniczą
Prezydencki minister potwierdza: Karol Nawrocki podpisał ustawę górniczą
Minister powiedział: stop. Kazał zamrozić tegoroczne wydatki [NEWS MONEY.PL]
Minister powiedział: stop. Kazał zamrozić tegoroczne wydatki [NEWS MONEY.PL]
Atak hakerski na Urząd Zamówień Publicznych. Wicepremier mówi, co się stało
Atak hakerski na Urząd Zamówień Publicznych. Wicepremier mówi, co się stało
Gigant ma problem. Chińska konkurencja wygrywa ceną
Gigant ma problem. Chińska konkurencja wygrywa ceną
Skuteczny cios w Moskwę. Rosyjska ropa najtańsza od połowy 2020 r.
Skuteczny cios w Moskwę. Rosyjska ropa najtańsza od połowy 2020 r.