Kolejne wagony z polskich fabryk dla PKP Intercity. Zamówienie na 270 mln zł
Pierwsze sześć z czterdziestu modernizowanych wagonów dla PKP Intercity trafi w najbliższych dniach na tory — informuje przewoźnik. Pojazdy odnawia PESA Mińsk Mazowiecki oraz H. Cegielski FPS za 270 mln zł. Odbiory, jak zaznacza spółka, nastąpiły przed terminem.
Zamówienie PKP Intercity o wartości 270 mln zł obejmuje łącznie 40 pojazdów modernizowanych przez H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych oraz PESA Mińsk Mazowiecki.
W ramach inwestycji odnawiane są ekspresowe wagonów trzech typów. H. Cegielski odpowiada za 26 pojazdów drugiej klasy typu Z1B oraz sześć wagonów drugiej klasy przystosowanych do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami i opiekunów z dziećmi typu Z1B PRM. PESA Mińsk Mazowiecki za osiem wagonów pierwszej klasy typu Z1A.
Pierwsze sześć wagonów typu Z1B zostanie włączone do ruchu w najbliższych dniach, a kolejne w następnych tygodniach. Wykonawca przekazał dokumentację niezbędną do dopuszczenia wagonów do eksploatacji.
Dziewczynki uczymy promocji, chłopców inwestowania? Badaczka: "Potem trudno to przełamać"
Wszystkie 32 wagony Z1B i Z1B PRM zostaną odebrane i włączone do służby do końca bieżącego roku. Wykonawca jest także odpowiedzialny za wykonanie napraw okresowych po osiemnastu miesiącach od oddania wagonów do eksploatacji.
Zmiany w wagonach od H. Cegielski FPS
Pojazdy są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h. Odbiory wagonów nastąpiły przed terminem. Zgodnie z podpisanym harmonogramem wagony te miały dotrzeć do PKP Intercity z początkiem stycznia 2026 roku.
W przedziałach znajdą się chętnie wybierane przez podróżnych fotele, które poddano odnowie, zachowując ich wcześniejszą ergonomię i komfort, jak informuje PKP Intercity. Dodatkowo wagony są wyposażone w gniazdka do ładowania telefonów i laptopów 230V i USB, indywidualne oświetlenie, klimatyzację i Wi-Fi oraz automatyczne drzwi. Wygłuszenie akustyczne pozwoli na bardziej komfortową podróż. Wagony są dostosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h.
Z chwilą odbioru wagony typu Z1B oraz Z1B PRM będą elastycznie wzmacniać pociągi o najwyższej frekwencji. Zostaną docelowo skierowane do obsługi połączeń na trasach: Warszawa – Łódź, Łódź – Gdynia – Kołobrzeg oraz Warszawa – Zakopane.
26 wagonów typu Z1B, ze względu na fakt, że zostały sfinansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) i na razie będą wykorzystywane w połączeniach krajowych.
Na początku roku wagony od PESA Mińsk Mazowiecki
Zamówienie na osiem wagonów Z1A, przypomnijmy, realizuje PESA Mińsk Mazowiecki. Modernizacja jest prowadzona terminowo: trwają uzgodnienia techniczne, a wszystkie osiem wagonów przekazano do naprawy, jak podaje przewoźnik.
Przewidywany termin odbioru pierwszych wagonów to trzeci kwartał 2026 roku. Wagony te planowane są do obsługi połączeń międzynarodowych, m.in. w pociągach do Berlina i Wiednia.
PKP Intercity ma kontrakty na dostawę nawet 644 wagonów wyłącznie u polskich producentów, w tym PESA Mińsk Mazowiecki, H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych oraz PKP Intercity Remtrak. Przewoźnik ma zakontraktowane z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł.
Źródło: PKP Intercity