Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Wojciech Grzesiak
|
aktualizacja
Materiał partnera: Centralny Port Komunikacyjny

Pół miliarda pasażerów w polskich pociągach. Nowe prognozy CPK dla kolei

Podziel się:

Choć Centralny Port Komunikacyjny kojarzy nam się przede wszystkim z lotniskiem, to będzie miał ogromny wpływ na inne gałęzie transportu. Dowodzą tego najnowsze prognozy w ramach Pasażerskiego Modelu Transportowego. Jego najnowsza aktualizacja zakłada, że w 2050 r. pociągi dalekobieżne obsłużą aż 134 mln pasażerów.

Pół miliarda pasażerów w polskich pociągach. Nowe prognozy CPK dla kolei
(Adobe Stock)

Centralny Port Komunikacyjny to szansa na rozwój nie tylko dla lotnictwa, ale również dla transportu drogowego oraz kolejowego. Czwarta odsłona Pasażerskiego Modelu Transportowego zakłada, że w 2050 r. liczba pasażerów kolei dalekobieżnej w Polsce sięgnie 134 mln. W tej liczbie zawiera się 108 mln w pociągach kategorii InterCity i InterRegio oraz 26 mln osób przewiezionych przez regionalne ekspresy.

Taka prognoza oznacza wzrost o 12 proc. w stosunku do poprzedniej, która w wersji 1.2 zakładała przewiezienie 120 mln pasażerów (95 mln w pociągach InterCity i InterRegio oraz 25 mln w ekspresach regionalnych). Łącznie w 2050 r. polska kolej ma przewieźć nawet 500 mln osób.

Lotnictwo dźwignią dla kolei

Centralny Port Komunikacyjny to ogromna inwestycja, która wymaga odpowiedniej infrastruktury. W ramach programu kolejowego powstanie ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych w ramach 12 ciągów, w tym 10 tzw. szprych, które mają obsługiwać przede wszystkim pociągi dalekobieżne. Tu sztandarowym projektem jest Kolej Dużych Prędkości, a więc pociągi poruszające się z prędkością 250 km/h z możliwością podniesienia jej do 350 km/h.

Między Warszawą i Łodzią powstanie węzeł przesiadkowy, który połączy transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Rozbudowa infrastruktury kolejowej znacznie zmniejszy poziom wykluczenia komunikacyjnego, bo wiele stacji powstanie w miejscach, do których dotychczas nie docierały pociągi i autobusy.

Optymistyczne prognozy

Dane w ramach Pasażerskiego Modelu Transportowego zmieniają się dynamicznie wraz z sytuacją w kraju i na świecie. Obecnie pod uwagę brane są przede wszystkim zmiany związane z wojną w Ukrainie i zwiększeniem ruchu wywołanym migracją obywateli tego kraju. Liczba chętnych do skorzystania z podróży pociągami zwiększa się także przez ceny paliw, które sprawiają, że korzystanie z samochodu często jest mniej ekonomiczne od podróży pociągiem.

Wzrost szacunków sięgnął 12 proc. po zakończeniu Studiów Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowych, a także aktualizacji PMT o dane z wariantów inwestorskich, gdzie w tym przypadku chodzi m.in. o połączenia Warszawa – Wrocław, Łętownia – Rzeszów czy Katowice – Ostrawa. Uwzględniono także budowę i modernizację linii kolejowych w ramach programu Kolej Plus i wreszcie wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 wykonywanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak przewiduje się przyszłość kolei?

Pasażerski Model Transportowy to 4-stopniowy model międzygałęziowy, który uwzględnia w swoich prognozach różne środki transportu. Pozwala nie tylko przewidywać ruch, ale także analizować konkurencyjność transportu kolejowego wobec drogowego i lotniczego.

Jedną z istotnych cech jest możliwość analizy przepływów pasażerskich w transporcie zbiorowym w porównaniu z natężeniem indywidualnego ruchu drogowego. Takie podejście do prognozowania stanowi podstawę do aplikowania o środki unijne. Najnowsze analizy pokazują, że inwestycje realizowane w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego wpisują się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.

CPK udziela bezpłatnej sublicencji na korzystanie z Pasażerskiego Modelu Transportowego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał partnera: Centralny Port Komunikacyjny

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.