50 proc. pracowników w Polsce nie czuje się docenianych w pracy - to sygnał alarmowy dla firm. © Getty Images | Maskot

Połowa Polaków nie czuje się doceniana w pracy. To błąd firm i managerów

Magdalena Ulasińska

"Nie przesadzajmy z rozwojem pracowników. Dam ludziom szansę rozwoju, wyszkolę, awansuję, a potem odejdą. Talent? Niczym szczególnym się nie wyróżniają" – tak wielu managerów w firmach myśli o swoich pracownikach. Nie doceniają zatrudnionych osób i są przekonani, że Polacy pracują głównie dla pieniędzy, a docenianie ma drugorzędną rolę. Nic bardziej mylnego.

Dane Pew Center Research pokazują, że 60 proc. amerykańskich pracowników jako główny powód odejścia z pracy w ubiegłym roku podało brak możliwości rozwoju kariery. Jednocześnie ostatnie badanie przeprowadzone przez naukowców z MIT Sloan School of Management, New York University's Stern School of Business oraz Revelio Labs wykazało, że rozwój kariery jest ponad dwukrotnie ważniejszy w utrzymaniu pracowników niż wynagrodzenie. Firma Kincentric od lat badająca angażujące środowisko pracy również podkreśla, że pracownicy jasno mówią o potrzebie doceniania i rozwoju kariery.

Polacy chcą czuć się doceniani w pracy

Czy w Polsce pracownicy inaczej patrzą na karierę i mają inne potrzeby w kontekście doceniania? Nikt do pracy nie przychodzi po docenianie, tylko po pieniądze. Czyżby?

Z przeprowadzanych badań jasno wynika, że docenianie pracowników ma bezpośredni wpływ na zaangażowanie w pracę. Preeshare i AmRest drugi raz z rzędu zaprosiły HRM Institute do przeprowadzenia wśród Polaków badania i sprawdzenia, na ile temat doceniania w pracy jest dla nich ważny. Wnioski?

Docenianie jest ważne - tak odpowiedziało 99 proc. biorących udział badaniu, niezależnie od stażu pracy, branży i sposobu zatrudnienia.

Tylko 50 proc. ankietowanych odczuwa, że kiedy dobrze wykona swoją pracę, jest to zauważane i doceniane. Zatem niemal połowa osób nie czuje się̨ doceniana w swojej pracy.

Co daje docenianie? Badani, którzy czują się doceniani, wskazali, że:

  • Czują się w pracy szczęśliwsi (70 proc. vs 16 proc. spośród osób, które nie czują się doceniane); Mają poczucie satysfakcji z wykonywanych zadań (73 proc. vs 32 proc.);
  • Mają energię do działania (61 proc. vs 23 proc.);
  • Angażują się̨ w wykonywane zadania (93 proc. vs 86 proc.);
  • Mają poczucie, że ich zadania są̨ ważne i sensowne (70 proc. vs 44 proc.);
  • Poleciliby swoje miejsce pracy znajomemu (69 proc. vs 12 proc.).

A na Ciebie jaki wpływ ma ma docenianie przez szefa, koleżanki, kolegów, zarząd? 

Kryzysy potęgują potrzebę doceniania i rozwijania pracowników

Od początku 2020 trwa maraton wyzwań managerskich i HR-owych. Trzy kryzysy przenikają się i nakładają na siebie, nie dając czasu na złapanie oddechu czy chwilę regeneracji. 

Najpierw pandemia COVID-19 zmieniła biznesowe reguły gry i organizację pracy. Zabrała managerom możliwość monitorowania i kontrolowania tego, co robią pracownicy i polegania na ulubionej przez niektórych metodzie kija i marchewki, a dała w zamian konieczność budowania zaufania i umawiania się na rezultaty. 

Wojna w Ukrainie zmieniła poczucie bezpieczeństwa, skłoniła do poszukiwania większego sensu w pracy oraz wpłynęła na uwarunkowania ekonomiczne. Dziś mierzymy się ze spowolnieniem gospodarczym, inflacją i drastycznym wzrostem kosztów życia. Co to oznacza dla managerów? Przede wszystkim regularne prośby o podwyżki, nadwyrężenie odporności psychicznej i obniżenie nastroju, a w rezultacie spadek zaangażowania pracowników. A przecież wiadomo, że bez ludzi i ich pracy manager daleko nie zajedzie. 

Co zatem zrobić w tak patowej sytuacji? Rozwiązania są dwa. 

Pierwsze: nie robisz nic, masz sfrustrowany zespół, w którym jest więcej osób nie zaangażowanych i biernych niż zmotywowanych i działających. Nie ma wyników, nie ma zadowolenia, ludzie zaczynają składać wypowiedzenia lub przeczekają w bierności nie dając z siebie wiele.

Drugie rozwiązanie wydaje się być bardziej sensowne. Skupiasz się na talentach, stawiasz na wysoki potencjał i kluczową wiedzę, dajesz ludziom szansę na wykazanie się i stwarzasz im możliwości rozwoju. A przede wszystkim promujesz ich w organizacji. 

Ludzie potrzebują czuć, że nie stoją w pracy w miejscu. Chcą się rozwijać i czuć się doceniani. Potrzebują awansu. Awans zarówno pionowy, jak i poziomy jest bardzo istotny z punktu widzenia nie tylko rozwoju zawodowego, ale również poczucia sensu. Awans umożliwia zdobycie nowych kompetencji, zwiększa zaangażowanie i motywację.

Czym większa wewnętrzna mobilność talentów, tym organizacja osiąga wyższy poziom satysfakcji pracowników. Proste, prawda? Tymczasem jedynie 20 proc. osób z potencjałem i cennych dla firmy, określanych mianem talentów, czuje się wspieranych w takiej zmianie. Wielu odchodzi, nawet nie sprawdzając innej opcji.

Jak robią to inni? Docenianie i możliwości rozwoju w globalnych firmach

  • W Mastercard dyrektor ds. talentów i efektywności organizacyjnej, Lucrecia Borgonovo, podkreśla znaczenie pokazywania liderom korzyści płynących z wykorzystania talentów w innych częściach organizacji.
  • Amdocs co miesiąc monitoruje wskaźniki mobilności na wszystkich poziomach organizacji. 
  • Fidelity International uruchomiła pilotażowy program wspierający rozwój kariery, skoncentrowany na rozwijaniu talentów wewnętrznych. 
  • Firma Comcast zmieniła koncepcję ocen kwartalnych, tak, aby umożliwić pracownikom rozmowy na temat kolejnych kroków i potencjalnych zmian w pracy, oprócz omawiania wyników osiąganych na danym stanowisku. 
  • W Unilever organizowane są warsztaty celowe, podczas których pracownicy mogą stworzyć plany nabywania umiejętności. Warsztaty pomagają wspierać cele rozwojowe.
  • W S&P Global istnieje specjalny wewnętrzny zespół trenerów ds. rozwoju kariery, który zapewnia poufne wsparcie pracownikom na wszystkich szczeblach organizacji w trakcie poruszania się po ścieżkach kariery.

A te przykłady to tylko wierzchołek góry lodowej. To duża lekcja do odrobienia dla polskich firm. W polskich warunkach również rozwój kariery i awanse są bardzo istotne dla pracowników. Czy czasem nie jest tak, że próbując zatrzymywać wartościowych pracowników i poszukując nowych kandydatów szukamy Świętego Graala, podczas gdy skuteczne rozwiązanie mamy tuż pod nosem? Talenty, ludzie z potencjałem i postawą czekają na swoją szansę. Wystarczy im tylko zapewnić możliwość wewnętrznego rozwoju.     

Autorką artykułu jest Magdalena Ulasińska, Human Resources Senior Business Partner, Grupa WP.

Wybrane dla Ciebie
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę