Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Polska kolej przyspiesza. To największe inwestycje w infrastrukturę od dziesięcioleci

43
Podziel się:

Modernizacja 9 tys. km torów, przebudowane stacje i przystanki, dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym tych z ograniczoną możliwością poruszania się, poprawa poziomu bezpieczeństwa oraz zakup 1600 nowoczesnych platform do przewozów towarów – to inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP Cargo. By nadrobić narosłe przez lata zaniedbania, na modernizację sieci kolejowej potrzeba nawet 300 mld zł.

Obecnie realizowane inwestycje kolejowe to nadrabianie wieloletnich zaległości inwestycyjnych. PLK szacują, że na pełną modernizację sieci potrzeba jeszcze około 250-300 mld zł.
Obecnie realizowane inwestycje kolejowe to nadrabianie wieloletnich zaległości inwestycyjnych. PLK szacują, że na pełną modernizację sieci potrzeba jeszcze około 250-300 mld zł. (WP.PL, Krzysztof Olszewski/WP)

Podróży pociągiem z Warszawy do Rzeszowa, w którym zakończył się Kongres 590, doroczne wydarzenie skupiające przedstawicieli polskiego biznesu, nauki i polityki, to dziś czterogodzinna wyprawa. Za kilka lat, ten sam odcinek pociągiem uda się pokonać w trzy godziny. Podróż. samochodem na Podkarpacie straci sens.

To niejedyne inwestycje w planach PKP PLK. Eksperci ujawnili szczegóły kolejnych inwestycji podczas dyskusji „Polska kolej przyspiesza”.

Miliardy na inwestycje

Powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego (węzła przesiadkowego między Warszawą i Łodzią, łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy) wymaga budowy 1500 km torów, po których pociągi popędzą z prędkością 230 km/h i modernizacji kolejnych 3500 km.

– Budowa CPK wpisuje się w to, co już realizujemy. W obecnej perspektywie unijnej zbudujemy ponad 200 km nowych odcinków, w kolejnej – następne 300 km. Sukcesywnie realizujemy wszystkie prace związane z budową szybkiej kolei – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Budowa i modernizacja linii na potrzeby CPK to niejedyne inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zarządca infrastruktury kolejowej przede wszystkim realizuje największy w historii program inwestycyjny – Krajowy Program Kolejowy, to prawie 76 mld zł. Ogromne przedsięwzięcie, które wyrównuje dostępność komunikacyjną w Polsce, zwiększa możliwości sprawnych podróży w miastach i aglomeracjach. KPK tworzy lepsze warunki dla kolejowych przewozów towarowych.

– Dzięki tym środkom, ale też dużemu wysiłkowi, jaki podejmują kolejarze we wszystkich spółkach oraz dialogowi z rynkiem wykonawców, nadrobiliśmy wiele zaległości. A to przełożyło się na zaufanie pasażerów. Od 2015 roku ich liczba wzrosła o kolejne 30 mln osób, do 310 mln w ubiegłym roku – zwraca uwagę Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Miliardy by nadrobić zaległości

Obecnie realizowane inwestycje kolejowe to nadrabianie wieloletnich zaległości inwestycyjnych. PLK szacują, że na pełną modernizację sieci potrzeba jeszcze około 250-300 mld zł.

– Wówczas będziemy mogli powiedzieć, że poprawiliśmy wszystko, co tej poprawy wymagało. Intensywność prac rośnie. Obok prowadzonych robót kursują pociągi aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne oraz przewożone są towary. – Przy tym punktualność jest na dobrym poziomie, przewożonych jest więcej towarów i więcej pasażerów – tłumaczy Ireneusz Merchel.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się już także do wykorzystania środków z kolejnej perspektywy finansowej (po 2020 roku). Na realizację czekają dokumenty projektowe i studia wykonalności inwestycji na łączną kwotę ponad 40 mld zł. Na przełomie 2020/21 spółka będzie ogłaszała przetargi.

Wśród nich znajdzie się n. modernizacja linii nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów.
– Mamy dokumenty, czekamy na środki finansowe. Gdy się pojawią, będziemy gotowi do ogłoszenia przetargów i rozpoczęcia inwestycji – zapowiada prezes Merchel.

Centralny Port Kontenerowy

Inwestycje klejowe nie dotyczą tylko przewozów pasażerskich, ale też towarowych. PKP Cargo chce być głównym operatorem logistycznym w Polsce, oferującym klientom pełną i jednolitą ofertę, od przejrzystej sieci jednakowo wyposażonych terminali kontenerowych począwszy.

– Mamy ambicję stworzyć Centralny Port Kontenerowy w Europie Środkowej, gdzie przecinałyby się interesy nowego szlaku jedwabnego, łączącego Chiny z Europą, a także połączenia na osi Północ-Południe w obrębie inicjatywy Trójmorza – zapowiada Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo.

Główny wysiłek inwestycyjny PKP Cargo skierowany jest jednak w rozwój nowoczesnego i funkcjonalnego taboru. W realizacji jest kontrakt na 936 platform do przewozu kontenerów. Pierwsze dostawy już w listopadzie, kolejne będą dostarczane sukcesywnie w ciągu dwóch lat. Lada moment PKP Cargo podpisze też umowę na dostawę kolejnych 200 platform.

– A to oznacza 1400 najnowocześniejszych wagonów, spełniających także unijne standardy hałasu. Polska do 2036 roku musi ograniczyć poziom generowany przez tabor. I nie stanowi to dla nas żadnego problemu.

Wszystkie te inwestycje sprawiają, że – z czystym sumieniem – będziemy mogli powiedzieć, że kolej mocno przyspiesza – zapewnia Witold Bawor.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(43)
Bzdura, kompl...
5 lata temu
Zgadzam się kolej się zmienia, lecz tylko na kilku liniach i w większości dotyczy to duzych aglomeracji. Niestety jeśli ktoś podróżował koleją w ostatnim roku może zobaczyć, stacje ruina.. Podróż w sierpniu z Poznania do Kołobrzegu (300 km) - 5godz20min, rozkladowo bez opóźnienia.. Każdy kto umie liczyć znajdzie tu przyspieszenie... Buhahaha
Rak
5 lata temu
Panowie Prezesi PKP, a kiedy u nas koleja bedz podrozowac z predkosciami 300 km / h bo we Francji pierwsze linie TGV otwarto juz w latach 80 ubieglego wieku a mamy 2019 i pociagi IC jezdza 160 km /h 😂
Mosze
5 lata temu
Konin jest dalej bez nowego dworca.Wszyscy ciesza sie z tego osiagniecia a najwiecej koninianie...
Hmm
5 lata temu
I tak sok z buraka, nie oglądam Polsatu, góra,y sort, sympatycy szkła kontaktowego, sympatycy Dulkiewicz, może są już sympatycy nojmana i Gawłowskiego będą niezadowoleni
ntt
5 lata temu
" potrzeba nawet 300 mld zł" - Drobiazg. Ciekawe czy uwzglednia niezliczone przyszle rewaloryzacje po skokowych podwyzkach pensji i materialow. No i co bedzie z dochodami jak juz za chwile rusza z cala potega reaktywowany konkurencyjny PKS w kazdej gminie. Nie rusza?...
...
Następna strona