Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Rail Baltica w modernizacji. Wkrótce więcej pociągów na Litwę

5
Podziel się:

Trwa modernizacja międzynarodowego szlaku Rail Baltica, który połączy Polskę i zachodnioeuropejską sieć kolejową z Litwą, Łotwą, Estonią oraz (w dalszej perspektywie) z Finlandią. Pasażerowie zaczynają odczuwać owoce inwestycji. Kolejne ich efekty widoczne będą w rozkładzie jazdy na sezon 2025/2026.

Rail Baltica w modernizacji. Wkrótce więcej pociągów na Litwę
Stacja kolejowa w Wilnie (Adobe Stock, Denns)

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak odbył rozmowę z wiceszefową resortu transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Loretą Maskalioviene. Jak podano w komunikacie, poruszono temat m.in. stworzenia transeuropejskiego korytarza, który połączy Polskę i zachodnioeuropejską sieć kolejową z Litwą, Łotwą, Estonią oraz w dalszej perspektywie - z Finlandią.

- Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych realizowanych w kraju. Na odcinku Warszawa-Białystok została praktycznie ukończona. Do realizacji pozostała instalacja systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS. Odcinek od Białegostoku do Ełku jest już w realizacji, natomiast w ciągu najbliższych lat odcinek Ełk-Trakiszki zostanie poddany rozległej modernizacji - poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w komunikacie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Niemcy zamkną wszystkie granice. Kontrole spowodują ogromne korki

Loreta Maskalioviene przedstawiła natomiast planowany zakres prac pierwszego etapu inwestycji na Litwie oraz - jak przekazał resort infrastruktury - potwierdziła deklarację ukończenia do 2030 r. odcinka od Kowna do granicy z Polską.

Nowe pociągi między Wilnem a Warszawą

Na efekty modernizacji polscy i litewscy podróżni nie muszą czekać do przyszłej dekady. Malepszak przekazał w trakcie rozmowy z Maskalioviene, że w rozkładzie jazdy kolei na sezon 2025/2026, który tradycyjnie zostanie wprowadzony w grudniu, pojawi się druga para pociągów (w tę i z powrotem) na dobę w relacji Warszawa-Wilno.

Wiceminister "przedstawił również plany prac inwestycyjnych w postaci głębokiej modernizacji linii kolejowej łączącej Sokółkę i Białystok z Suwałkami oraz wdrożenia taboru pozwalającego na znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Wilnem" - podano w komunikacie resortu.

Rozmowa dotyczyła też przyszłości finansowania transportu w kontekście debaty nad długofalowym budżetem Unii Europejskiej o Wieloletnich Ramach Finansowych na lata 2028-2034.

"Wiceminister Malepszak wskazując na wyzwania w ramach odnowionej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T oraz ich znaczenie w kontekście bezpieczeństwa, podkreślił konieczność ustanowienia nowych, wzmocnionych mechanizmów finansowych, zastępujących CEF (instrument "Łącząc Europę" - red.). Wiceminister Maskalioviene poparła polskie stanowisko, podkreślając potrzebę konieczności pogłębionej współpracy na rzecz zabezpieczenia środków finansowych na realizację kluczowych projektów infrastrukturalnych" - poinformował resort infrastruktury.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(5)
WYRÓŻNIONE
Michu
miesiąc temu
Nieporozumieniem jest to , ze w 2024 nadal nie ma szybkiego polaczenia kolejowego między Warszawą a czeską Pragą. Tak popularny szlak a pociągi nadal wleka się tam 12 godzin jak 30 lat temu . To jest żałosne. Pociąg miedzy tymi stolicami powinien pojechac max 6-7 godzin.
koko
miesiąc temu
pierwsza para to pociąg IC 'Hańcza' relacji Kraków Główny- Mockava z przesiadką do Wilna
ARTUR
miesiąc temu
Niemcy na Litwie otwierają dużą bazę wojskową więc musi być kolej o podwyższonych parametrach , to projekt NATO a nie cywilny więc budżet , tempo prac i jakość wykonania są inne niż na normalnych trasach niestrategicznych .
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
Aaaaa
miesiąc temu
To dla tego na Polska kolej wpuszczono firmę UA???? Teraz rozbudowa zeby bylo jej lżej zarabiać miliony????
ARTUR
miesiąc temu
Niemcy na Litwie otwierają dużą bazę wojskową więc musi być kolej o podwyższonych parametrach , to projekt NATO a nie cywilny więc budżet , tempo prac i jakość wykonania są inne niż na normalnych trasach niestrategicznych .
Nick
miesiąc temu
Jeszcze do sezonu 2025/26 jest jeszcze dużo czasu i jeszcze się może dużo zmienic
Michu
miesiąc temu
Nieporozumieniem jest to , ze w 2024 nadal nie ma szybkiego polaczenia kolejowego między Warszawą a czeską Pragą. Tak popularny szlak a pociągi nadal wleka się tam 12 godzin jak 30 lat temu . To jest żałosne. Pociąg miedzy tymi stolicami powinien pojechac max 6-7 godzin.
koko
miesiąc temu
pierwsza para to pociąg IC 'Hańcza' relacji Kraków Główny- Mockava z przesiadką do Wilna