Rok 2023 w branży spożywczej. Jakie trendy pojawią się w 2024?

Sieć hurtowni MAKRO Polska podsumowała ubiegły rok oraz podzieliła się planami na 2024 rok. Pomimo wielu wyzwań makroekonomicznych można mówić o sukcesie. Firma stale dostosowuje się do zmieniających potrzeb rynkowych, a w przypadku ODIDO – uważnie przygląda się wyborom konsumentów i wyciąga z nich odpowiednie wnioski.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Rok 2023 był pełen wyzwań ze względu na utrzymującą się inflację, która wpłynęła na styl życia Polaków, choć dane z sektora gastronomicznego są optymistyczne. Według raportu "Polska na Talerzu 2023" tylko 11 proc. restauratorów obawia się konieczności zamknięcia lokalu. Wśród trudności wymienianych przez właścicieli są podwyżki cen za gaz i prąd oraz mniejsze wydatki ze strony konsumentów. Aby odpowiedzieć na potrzeby klientów profesjonalnych, sieć hurtowni MAKRO Polska stale obserwuje sytuacje na rynku oraz dostosowuje się do pojawiających się oczekiwań. W ramach realizacji strategii sCore "Hurt na maksa" przebudowano hale w Poznaniu, Bielsku-Białej i Rzeszowie, powiększając magazyny dostaw oraz część chłodniczą i mroźniczą. W dziale z żywnością zwiększono ekspozycję paletową, co jasno pokazuje, że sieć wraca do korzeni hurtowych. MAKRO Polska rozwija również opcję zakupów z dostawą, dzięki której klienci mogą zaoszczędzić czas i tym samym bardziej skupić się na prowadzeniu biznesu.

Wśród działań sieci warto również wspomnieć o szkoleniach dedykowanych przedstawicielom branży HoReCa oraz uczniom i nauczycielom szkół gastronomicznych. W ubiegłym roku firma zorganizowała blisko 250 warsztatów, w których wzięło udział 2400 osób. Sieć stale rozwija również ofertę szkoleń Akademii Inspiracji MAKRO, która została poszerzona o cztery nowe kursy, a do grona jej trenerów dołączył Giancarlo Russo, ambasador kuchni włoskiej w Polsce. W ramach projektu Szef dla Młodych Talentów po raz pierwszy zorganizowane zostały w wybranych szkołach gastronomicznych konkursy kulinarne. Spośród uczestników wyłoniono dwunastu laureatów, którzy wzięli udział w programie stażowym stworzonym we współpracy z nauczycielami szkół gastronomicznych. Sieć hurtowni MAKRO Polska wydała również liczne publikacje eksperckie, między innymi e-book "Zrównoważona restauracja" oraz raport "Polska na Talerzu."

© materiały partnera

W 2023 roku przyspieszył rozwój sieci franczyzowej ODIDO, która świętowała otwarcie dwusetnej placówki w nowym formacie. Modernizacja sklepów przełożyła się na wzrost liczby konsumentów, którzy poszukują produktów lokalnych oraz dobrej jakości w atrakcyjnej cenie. Eksperci MAKRO wspierali franczyzobiorców zarówno podczas procesu przebudowy sklepów jak i przy doborze asortymentu. Wprowadzono nowoczesne rozwiązania technologiczne, dzięki którym przedstawiciele sił sprzedaży oraz właściciele sklepów w dowolnym miejscu i czasie mogą zapoznać się z ofertą sieci. Stale poszerzany był asortyment marek własnych. W ofercie pojawiło się blisko 200 nowych produktów, w tym 100 marki Fine Life. Dzięki temu zarówno przedstawiciele branży HoReCa jak i franczyzobiorcy mogli wybierać spośród towarów dobrej jakości w korzystnej cenie i zapewniających marżowość.

Jakie są perspektywy na rok 2024? Jak przyznają przedstawiciele firmy, wyzwania związane będą z rosnącą konkurencją oraz presją cenową produktów na rynku. Zarówno franczyzobiorcy jak i przedstawiciele branży HoReCa będą wciąż zmagali się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, a także efektem drożyzny, który bez wątpienia wpłynie na możliwości zakupowe konsumentów. Na znaczeniu zyskają więc produkty marki własnej, które są dobrej jakości w atrakcyjnej cenie. Wzrośnie również popularność asortymentu lokalnego. Jednym z kluczowych trendów będzie rozwój rozwiązań digitalowych służących między innymi lojalizacji konsumentów w sieci sprzedaży. Nastąpi także rozwój grupy produktów convenience, które ułatwiają przygotowanie posiłków. W przypadku branży HoReCa znacznymi wyzwaniami będą również wzrost płacy minimalnej, zbyt niski poziom kompetencji oraz braki kadrowe. Odpowiadając na te potrzeby Akademia Inspiracji MAKRO stale będzie rozwijać ofertę warsztatów kulinarnych. Z kolei sieć hurtowni MAKRO Polska poszerzy wsparcie ekspertów oraz asortyment marki własnej. Wśród planów ODIDO jest otwieranie 80 sklepów kwartalnie, wprowadzenie szkoleń dla franczyzobiorców oraz nowych rozwiązań digitalowych.

Płatna współpraca z markami MAKRO oraz ODIDO
Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"