Rosjanie muszą uzupełnić flotę. Wiadomo, ile to będzie kosztować

Nowe Superjety wykonane z rosyjskich komponentów będą kosztowały rosyjskiego przewoźnika, firmę Aerofłot 2,256 mld rubli (33 miliony dolarów). Pieniądze mają być pozyskane z Funduszu Dobrobytu Narodowego. W ten sposób Kreml próbuje się uniezależnić od zachodnich koncernów.

Nowy Superjet będzie kosztował Aeroflot 2,256 mld rubliNowy Superjet będzie kosztował Aeroflot 2,256 mld rubli
Źródło zdjęć: © East News | Albin Marciniak

Zgodnie z informacjami podanymi przez portal RBC, w latach 2023-2026 Aerofłot otrzyma 34 nowe Superjety, 18 samolotów typu MS-21-310 i 11 Tu-214. Samoloty zostaną zakupione przez Aviacapital-Service, spółkę zależną Rostecu. Koszt wszystkich samolotów wyniesie 175,4 mld rubli. Środki zostaną pozyskane z Funduszu Dobrobytu Narodowego. Ministerstwo Finansów kupi obligację od firmy leasingowej z oprocentowaniem 1,5 proc. w skali roku. Samoloty będą wykonane z rosyjskich komponentów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Putin w końcu się podda? Były oficer GROM komentuje

Rosyjskie lotnictwo przyparte do muru

Do tej pory Aerofłot, największa rosyjska grupa lotnicza, podobnie jak większość innych linii lotniczych, zamawiał samoloty głównie z zagranicy. Sankcje nałożone na Rosję po jej agresji na Ukrainę w lutym 2022 r. uderzyły więc także w przemysł lotniczy. Zachodni producenci, w tym tacy jak Boeing i Airbus, odcięli dostawy gotowych samolotów oraz komponentów i części zamiennych dla klientów z Rosji. Rosjanie pracują nad silnikiem własnej produkcji.

W czerwcu wicepremier Rosji Jurij Borysow przyznał w wywiadzie dla kanału Rossija-24, że rosyjscy lotnicy rozmontują samoloty zachodniej produkcji, by serwisować inne maszyny i dalej móc funkcjonować.

W tym czasie Rostec próbuje odzyskać od Airbusa około 200 mln dolarów zaliczki, którą zapłacił za dostawę 17 samolotów A350, które nigdy nie powstały z powodu sankcji. Według "Kommiersanta" wysokość zaliczki, którą leasingodawca Rosteca - Aviacapital Service (AKS) zamierza zażądać od europejskiego producenta samolotów Airbus, wynosi około 200 mln dolarów. Pozew wpłynął do Sądu Arbitrażowego w Moskwie 13 grudnia.

Rosyjski dziennik informuje, że specjaliści rynku leasingowego oceniają szanse na odzyskanie wpłaconych zaliczek jako bliskie zeru, ponieważ sankcje unijne zakazują jakichkolwiek relacji finansowych z firmami z Rosji.

Wybrane dla Ciebie
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta