Rozbudowa Okęcia w wersji maxi. Będą utrudnienia dla pasażerów i mieszkańców

Rozbudowę lotniska Chopina do maksymalnych możliwości zapowiada prezes spółki Porty Lotnicze. Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku, a negatywnych skutków inwestycji nie unikną ani pasażerowie, ani okoliczni mieszkańcy.

Okęcie obsłużyło w zeszłym roku 17,8 mln pasażerów.
Źródło zdjęć: © WP.PL
Jacek Bereźnicki

- Lotnisko Chopina musi być wpisane nierozerwalnie w strategię Centralnego Portu Komunikacyjnego - powiedział podczas piątkowej konferencji prasowej Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze".

Jak wyjaśnił, skoro CPK ma być portem przesiadkowym, to "strategią Lotniska Chopina stało się zbudowanie masy krytycznej, ruchu tranzytowego, która w dniu otwarcia CPK przeniesie się na nowe lotnisko". - Temu są podporządkowane działania rozwojowe - wyjaśnił, cytowany przez serwis Business Insider Polska

Lotnisko Chopina ma zostać rozbudowane do jego maksymalnych możliwości. Ograniczenia wynikają z położenia na terenie Warszawy.

W 2019 roku ruszą prace związane z rozbudową dróg szybkiego zjazdu i kołowania z krótszego pasa startowego. W przyszłym roku analogiczne prace ruszą przy dłuższym pasie startowym.

Prace w nieunikniony sposób zakłócą pracę lotniska. Od 15 marca do końca czerwca 2019 r. krótsza droga startowa zostanie wyłączona z ruchu. Cały ruch zostanie przeniesiony na dłuższy pas, co spowoduje większy hałas dla mieszkańców Piaseczna i Włoch.

Gdy w 2020 roku czasowo zostanie wyłączony dłuższy pas, na większy hałas będą musieli przygotować się mieszkańcy Ursynowa i Ursusa.

Prezes Szpikowski powiedział, że Lotnisko Chopina już teraz przygotowuje się do rozbudowy pirsu północnego, a w kolejnych latach przystąpi do budowy pirsu południowego. Do 2022 r. obie budowle mają wydłużyć terminal Lotniska Chopina.

Te prace z kolei spowodują utrudnienia dla pasażerów. Wydłuży się czas oczekiwania na kontrolę, a także rzadziej będzie można korzystać z rękawów prowadzących z terminala wprost do kabiny samolotu.

Jak podał Szpikowski, warszawskie lotnisko obsłużyło w zeszłym roku 17,8 mln pasażerów, a prognozy spółki wskazują, że ta liczba może się nawet podwoić do 2030 roku. To obecny poziom podparyskiego lotniska Orly.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega