Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Maciej Sierpień
|
Materiał powstał we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju

Rozliczenie subwencji z Tarczy PFR 1.0. Przedsiębiorco, sprawdź, co musisz zrobić

0
Podziel się:

Ponad 348 tys. przedsiębiorców, właścicieli małych i średnich firm, zatrudniających ponad 3 mln pracowników, otrzymało w ubiegłym roku częściowo zwrotne subwencje, łącznie prawie 61 mld zł. Znalazłeś się w tym gronie? Zbliża się czas rozliczenia. Podpowiadamy, co powinieneś zrobić.

Rozliczenie subwencji z Tarczy PFR 1.0. Przedsiębiorco, sprawdź, co musisz zrobić
Procedurę rozliczenia subwencji finansowej rozpoczyna bank, za pośrednictwem którego zawarliśmy umowę z PFR. Kiedy? 12 miesięcy od wypłaty wsparcia. (Adobe Stock)

Zacznijmy od tego, kogo nie dotyczy obowiązek rozliczenia subwencji.

• O procedurze nie muszą myśleć ci, którzy spłacili zobowiązanie w całości.

• Nie dotyczy ona również tych, którzy otrzymali od PFR wezwanie do zwrotu subwencji.

• I tych, którzy nie mają aktywnej relacji z bankiem, za pośrednictwem którego otrzymali pomoc. Przedsiębiorca, który nie posiada już rachunku bankowego, nie ma możliwości złożenia oświadczenia o rozliczeniu i tym samym musi zwrócić 100 proc. kwoty.

Cały proces rozliczenia subwencji odbywa się w bankowości elektronicznej. Jak to wygląda?

Masz pytania i wątpliwości? Weź udział w bezpłatnym szkoleniu online dotyczącym zasad rozliczania i umarzania Tarczy Finansowej 1.0. Szczegóły i zapisy na PFR Portal.

Krok 1: Propozycja z PFR

Procedurę rozliczenia subwencji finansowej rozpoczyna bank, za pośrednictwem którego zawarliśmy umowę z PFR. Kiedy? 12 miesięcy od wypłaty wsparcia.

W naszej bankowości elektronicznej znajdziemy propozycję z PFR, co do wysokości kwoty, którą – zgodnie z regulaminem programu – powinniśmy zwrócić. Będzie to wstępnie uzupełniony formularz oświadczenia o rozliczeniu. Co do zasady, zwrotowi podlega 25 proc. otrzymanej subwencji.

Uwaga! Wstępną wersję oświadczenia podpisujemy i składamy dopiero wtedy, gdy zacznie biec termin naszego rozliczenia, a więc pierwszego dnia po upływie 12 miesięcy liczonych od dnia wypłaty subwencji. Do tego czasu formularz będzie nieaktywny. Na rozliczenie mamy 10 dni roboczych.

Krok 2: Sprawdź treść oświadczenia

Przed podpisaniem oświadczenia powinniśmy zweryfikować jego treść. Sprawdzić, czy wszystkie pola dotyczące wyliczenia umorzenia są uzupełnione. I czy wszystkie dane są prawidłowe, w tym kody PKD opisujące prowadzoną przez nas działalność.

Co ważne, podpisanie oświadczenia o rozliczeniu bez zmian w wysokości kwoty, którą musimy zwrócić, oznacza zgodę na wyliczenia PFR. A to zamyka drogę do późniejszego ich kwestionowania.

W przypadku wątpliwości powinniśmy sprawdzić i ewentualnie skorygować ze stanem faktycznym informacje, które na temat naszej firmy posiada ZUS, Ministerstwo Finansów czy Krajowa Administracja Skarbowa. Do czasu wyjaśnienia rozbieżności wstrzymajmy się ze złożeniem oświadczenia. Pamiętajmy jednak, że obowiązuje nas konkretny termin, w którym musimy się zmieścić (10 dni roboczych).

Krok 3: Uzupełnij brakujące dane

Właściciele małych i średnich firm dodatkowo uzupełniają oświadczenie o wysokości skumulowanej straty na sprzedaży. Jeśli nie uzupełnią tego pola, PFR przyjmie, że nie ponieśli straty.

Kolejne oświadczenie dotyczy stanu zatrudnienia. Co ważne, liczymy pracowników przebywających na zwolnieniach lekarskich czy świadczeniu rehabilitacyjnym, a pomijamy tych przebywających na urlopie bezpłatnym przez pełny miesiąc kalendarzowy. Jak określić liczbę pracowników? Zajrzyj na stronę PFR.

Pozostałe dokumenty dotyczą spadku przychodów, jeśli danych tych nie ma w odpowiednich rejestrach, odpowiedzialności karnej, ewentualnego przeniesienia rezydencji podatkowej czy przekształcenia. Po wprowadzeniu zmian, otrzymamy nowy projekt oświadczenia.

Kto może liczyć na całkowite umorzenie subwencji?

Przedsiębiorcy, których działalność jest objęta jednym z kodów PKD, wskazanych w regulaminie programu.

Którzy nie zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej, nie rozpoczęli procesu likwidacji, ani nie wszczęli postępowania upadłościowego czy restrukturyzacyjnego w czasie od daty przyznania subwencji do momentu jej rozliczenia.

Odnotowali co najmniej 30 proc. spadek przychodów ze sprzedaży w okresie od kwietnia do grudnia lub od października do grudnia 2020 w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku.

I na dzień 31 grudnia 2019 roku nie posiadali statusu przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 Rozporządzenia Pomocowego.

Pamiętaj! Musisz uzupełnić wszystkie brakujące dane, nawet jeśli otrzymałeś propozycję umorzenia 100 proc. subwencji.

Krok 4: Podpisz oświadczenie

Oświadczenie podpisujemy za pomocą narzędzi autoryzacyjnych udostępnionych przez bank. Po podpisaniu nie ma już możliwości korekty oświadczenia.

Krok 5: Weryfikacja dokumentu

Zawarte w oświadczeniu dane PFR zweryfikuje z bazami m.in. ZUS, Ministerstwa Finansów, Krajowej Administracji Skarbowej, KRS, CEIDG oraz GUS.

Krok 6: Podjęcie decyzji przez PFR

Po rozpatrzeniu oświadczenia lub upływnie terminu jego złożenia, PFR w ciągu 15 dni roboczych powinien podjąć jedną z trzech decyzji.

Określić kwotę subwencji (min. 25 proc.), którą musimy zwrócić, jeśli nie kwalifikujemy się do 100-procentowego umorzenia. Od banku dostaniemy harmonogram spłaty w maksymalnie 24 miesięcznych ratach. Pierwszą zapłacimy po upływie 13 miesięcy od wypłaty subwencji.

PFR może też podjąć decyzję o spłacie subwencji w całości. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy naruszyli warunki programu. Na zwrot pieniędzy będą wówczas mieli 14 dni roboczych.

Jest jeszcze jedna opcja – PFR może poinformować nas, że wystąpiły nowe okoliczności, które umożliwiają ponowne ustalenie wysokości kwoty, którą powinniśmy zwrócić. Wyjaśnienie tej kwestii może zająć 6 miesięcy, a w uzasadnionych przypadkach nawet dłużej. Po tym czasie PFR podejmie jedną z dwóch wskazanych już decyzji.

Co ważne, jeśli mamy wątpliwości co do wyliczenia wysokości kwoty zwrotu możemy – za pośrednictwem banku – zwrócić się do PFR z prośbą o wyjaśnienie. Musimy jednak udokumentować stan faktyczny, który – w naszym przekonaniu – wskazuje na inną kwotę zwrotu. Na złożenie zapytania mamy 10 dni roboczych od dnia otrzymania decyzji.

Uwaga! Złożenie zapytania nie wstrzymuje konieczności realizacji pierwotnie wydanej decyzji PFR.

Więcej informacji oraz regulamin programu można znaleźć na stronie PFR.

Masz pytania i wątpliwości? Weź udział w bezpłatnym szkoleniu online dotyczącym zasad rozliczania i umarzania Tarczy Finansowej 1.0. Szczegóły i zapisy na portalu PFR.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał powstał we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)