Sankcje odniosły sukces. Rosyjskie linie lotnicze w kryzysie

Linie lotnicze w Rosji wycofały z eksploatacji około 60 samolotów z powodu braku części zamiennych. Jest to efektem zachodnich sankcji, które wprowadzono na początku wojny w Ukrainie. Problemy te mogą oznaczać koniec dla większości zagranicznych maszyn w Federacji Rosyjskiej.

Aeroflot Russian Airlines Airbus A320 civil jet aircrafts at
MOSCOW, RUSSIA - 2021/09/16: Aeroflot Russian Airlines Airbus A320 civil jet aircrafts at Moscow-Sheremetyevo International Airport. (Photo by Leonid Faerberg/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
SOPA Images
aircraft, aircrafts, plane, planes, russian airlinesRosyjskie linie lotnicze Aerofłot
Źródło zdjęć: © Getty Images | SOPA Images
Jacek Losik
oprac.  Jacek Losik

Rosyjskie linie lotnicze stanęły przed poważnym wyzwaniem, jakim jest brak części zamiennych do samolotów. W ciągu ostatniego roku wycofano z eksploatacji około 60 maszyn. Jak informuje portal Moscow Times, sytuacja ta jest wynikiem zachodnich sankcji nałożonych na Rosję po inwazji na Ukrainę.

W 2024 roku, według Dmitrija Jadrowa, szefa Rosawiacji, z użytku wycofano 58 samolotów. Obecnie rosyjscy przewoźnicy dysponują flotą 1138 samolotów i 920 helikopterów.

Zachodnie sankcje, jak przypomniał portal, uniemożliwiają dostawy części zamiennych oraz wsparcie techniczne od Boeinga i Airbusa, co zmusza rosyjskie linie do samodzielnych napraw.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ceny jajek w górę. Oto co się stało w dwa miesiące

Niebezpiecznie na rosyjskim niebie

Brak części zamiennych prowadzi do wzrostu liczby incydentów lotniczych. Tylko w 2025 roku co najmniej 10 rosyjskich samolotów musiało awaryjnie lądować z powodu awarii. W ubiegłym roku odnotowano 208 incydentów, co stanowi wzrost o 25 proc. w porównaniu do 2023 r. Eksperci przewidują, że liczba awarii będzie nadal rosnąć.

Rosyjskie lotnictwo cywilne, w dużej mierze oparte na zagranicznych maszynach, które obsługują 90 proc. przewozów pasażerskich, zmaga się z poważnymi problemami. Z powodu braku części, ten rok może być ostatnim dla większości zagranicznych samolotów w Rosji - prognozują eksperci cytowani przez Moscow Times.

Jak podkreśla portal, brak wsparcia technicznego od kluczowych producentów lotniczych, takich jak Boeing i Airbus, zmusza Rosję do poszukiwania alternatywnych rozwiązań, które jednak nie zawsze są wystarczające.

Rosyjscy przewoźnicy są zmuszeni do rozbierania niektórych samolotów na części, aby utrzymać inne maszyny w ruchu. Dwie trzecie rosyjskiej floty to zagraniczne samoloty, co dodatkowo komplikuje sytuację.

Wybrane dla Ciebie
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 9.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Rekordowo tania ropa z Rosji. Takich cen nie było od początku wojny
Rekordowo tania ropa z Rosji. Takich cen nie było od początku wojny
Chiny znów kupują soję z USA. Ale mniej niż chciał Trump
Chiny znów kupują soję z USA. Ale mniej niż chciał Trump
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji