Škoda wchodzi na wyższą półkę. Nie chce więcej produkować budżetowych aut

Škoda stoi u progu kolejnej transformacji. Chce zerwać z wizerunkiem producenta budżetowych samochodów. Ta ewolucja już się rozpoczęła, a jednym z jej dowodów jest Škoda Fabia. Przez lata był to tani miejski samochód, ale nowa generacja sprawia wrażenie, jak gdyby było zajmujące na rynku miejsce półkę wyżej.

Nowa Škoda Fabia oferuje przestrzeń i wyposażenie na poziomie kompaktu. Kosztuje tyle, co znacznie większa OctaviaNowa Škoda Fabia oferuje przestrzeń i wyposażenie na poziomie kompaktu. Kosztuje tyle, co znacznie większa Octavia
Źródło zdjęć: © money.pl | Marcin Walków
Marcin Walków

Škoda ogłosiła pod koniec sierpnia nową strategię - Next Level 2030. Prezentując koncepcyjny model Vision 7S, dużego elektrycznego SUV-a, czeska marka zapowiedziała nowy język stylistyczny i ogłosiła, że jej logo zniknie z maski samochodów. " Wypłaszczone logo będzie używane jedynie w komunikacji. Na autach znajdziemy odnowiony znak słowny 'Škoda' ze zintegrowanym z literą 'S' daszkiem, co ma ułatwić pisownię poza granicami Czech" - pisał serwis e.autokult.pl.

Nie chodzi tylko o design. Škoda chce zmienić postrzeganie marki jako producenta budżetowych samochodów. – Chcemy zerwać ze stereotypem osadzania Škody w koncernowej "osi pionowej", gdzie nisko pozycjonowane są auta budżetowe, a wysoko – premiumowe. Jej odbiór będzie się opierać na "osi poziomej", gdzie określa się przeznaczenie auta, a nie jego postrzeganie socjalne - powiedział serwisowi e.autokult.pl Björn Kroll, odpowiedzialny za strategię produktową Škody.

Logo marki Škoda zostało uproszczone, jest bardziej płaskie, bez efektu 3D. Zmieniono też pisownię nazwy Škoda - "daszek" został wpisany w literę "S", co ma ułatwić pisownię za granicą
Logo marki Škoda zostało uproszczone, jest bardziej płaskie, bez efektu 3D. Zmieniono też pisownię nazwy Škoda - "daszek" został wpisany w literę "S", co ma ułatwić pisownię za granicą © materiały prasowe | Skoda

Škoda Fabia. Ewolucja czeskiej marki

Ta zmiana zachodzi po cichu już od pewnego czasu. Ewolucję, jaką przechodzi Škoda, można zaobserwować m.in. na przykładzie modelu Fabia.

W 1991 r. Volkswagen kupił 31 proc. udziałów w czeskiej marce, rozpoczynając zupełnie nowy rozdział w jej historii. Przypomnijmy, że przełom lat 80. i 90. to czas, gdy pod szyldem Škody powstawały takie modele jak Forman, 742, "stary" Rapid i Felicia. Tę ostatnią w 1999 r. zastąpił nowy hatchback - Fabia. I tak rozpoczęła się trwająca już ponad dwie dekady historia tego modelu.

O ile Felicia bazowała na zmodernizowanym podwoziu modelu Favorit, o tyle Fabia powstała na płycie podłogowej, którą w koncernie Volkswagen Group wykorzystano też do produkcji VW Polo, Seata Ibizy i Seata Cordoby. Od początku Škoda Fabia była małym, miejskim samochodem, który zasłynął niską ceną w momencie zakupu i tanimi kosztami eksploatacji. Nic dziwnego, że szybko stała się jednym z bardziej popularnych modeli we flotach dla handlowców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kiedy koniec drożyzny na stacjach paliw? Bogucki: nie zanosi się na to

Škoda Fabia. Ile kosztuje?

W maju 2021 r. Škoda zaprezentowała czwartą już generację modelu Fabia. Wykorzystuje on płytę MQB-A0, z której - oprócz Seata Ibizy i VW Polo - korzysta też Škoda Rapid oraz Audi A1. Nowa Škoda Fabia jest o 11 cm dłuższa i o prawie 5 cm szersza niż poprzedniczka. Teraz ma prawie 411 cm długości i 178 cm szerokości. Rozstaw osi przekracza 256 cm. Dla porównania, pierwsza generacja mierzyła 397 cm długości i niecałe 165 cm szerokości, miała też o 10 cm mniejszy rozstaw osi. Bagażnik ma teraz 380 l pojemności, czyli o 120 l więcej niż pierwsza generacja.

Škoda Fabia 1.0 MPI
Škoda Fabia 1.0 MPI © money.pl | Marcin Walków
Škoda Fabia 1.0 TSI
Škoda Fabia 1.0 TSI © money.pl | Marcin Walków

Coraz trudniej powiedzieć o Škodzie Fabii, że jest autem tanim. Cennik rozpoczyna się wprawdzie od 62 tys. 950 zł, ale mówimy o najniższej wersji wyposażenia Active. Redakcja money.pl miała okazję przetestować dobrze doposażone dwa egzemplarze, których cena dorównuje znacznie większej Škodzie Octavii.

Model

Silnik

Skrzynia biegów

Cena brutto z wyposażeniem dodatkowym

Škoda Fabia IV Style

1.0 MPI (80 KM)

5-biegowa, manualna

92 tys. 650 zł

Škoda Fabia IV Style

1.0 TSI (110 KM)

7-biegowa, automatyczna

111 tys. 250 zł

Škoda Fabia. Design i wnętrze

Choć już trzecia generacja Škody Fabii była naprawdę udana stylistycznie, ta nowa nabrała jeszcze więcej charakteru. Sylwetka jest aerodynamiczna i bardziej wyrazista - pojawiło się więcej przetłoczeń i ostrych linii przecinających karoserię. Z tyłu mamy większe reflektory, nawiązujące kształtem do tych z SUV-ów Škody.

Škoda Fabia 1.0 MPI
Škoda Fabia 1.0 MPI © money.pl | Marcin Walków
Škoda Fabia 1.0 TSI
Škoda Fabia 1.0 TSI © money.pl | Marcin Walków

Pozytywne wrażenie, które robi na pierwszy rzut oka, Škoda Fabia zachowuje także po otwarciu drzwi. Nie ma wątpliwości, że wchodzimy do nowoczesnego i wygodnego samochodu. W wariancie Style niezmiennie podoba mi się wykorzystanie materiałowej tapicerki na desce rozdzielczej. W przypadku Škody Fabii 1.0 MPI dodatkowo wpadło mi w oko połączenie ciemnych tworzyw sztucznych z akcentami w kolorze miedzianym, przywodzącym na myśl siostrzaną dla Škody markę Cupra.

  • Škoda Fabia 1.0 MPI
  • Škoda Fabia 1.0 MPI
  • Škoda Fabia 1.0 MPI
  • Škoda Fabia 1.0 MPI
  • Škoda Fabia 1.0 MPI
  • Škoda Fabia 1.0 MPI
  • Škoda Fabia 1.0 MPI
  • Škoda Fabia 1.0 MPI
  • Škoda Fabia 1.0 MPI
[1/9] Škoda Fabia 1.0 MPI Źródło zdjęć: money.pl | Marcin Walków

Mamy tu opcjonalny wirtualny kokpit z ponad 10-calowym wyświetlaczem za kierownicą, a także nawigację z 9,2-calowym dotykowym ekranem. Fotele są wygodne, nie brakuje półki na smartfon, uchwytów na napoje między fotelami.

Škoda Fabia 1.0 MPI
Škoda Fabia 1.0 MPI © money.pl | Marcin Walków

W drugim przypadku mamy do czynienia z opcjonalnym pakietem Style Dynamic, który wprowadza do wnętrza trochę sportowego designu. Fotele mają sportowy kształt, pokryte są łączoną tapicerką materiałową i Suedia z atrakcyjnym pikowaniem. Materiały te znajdziemy też na desce rozdzielczej. Do tego czarna podsufitka i sportowe nakładki na pedały.

Tak skonfigurowana Škoda Fabia z pewnością nie wygląda jak budżetowy samochód - pod względem przestrzeni i wyposażenia bliżej jej do kompaktu z segmentu C.

Škoda Fabia 1.0 TSI - sportowe fotele w pakiecie wyposażenia Dynamic Style
Škoda Fabia 1.0 TSI - sportowe fotele w pakiecie wyposażenia Dynamic Style © money.pl | Marcin Walków
Škoda Fabia 1.0 TSI
Škoda Fabia 1.0 TSI © money.pl | Marcin Walków

Škoda Fabia. Ekonomiczna na drodze

W czasie redakcyjnego testu Škoda Fabia z silnikiem 1.0 MPI (80 KM) z 5-biegowym manualem wykazała się zużyciem benzyny na średnim poziomie 5,4 l/100 km. Druga, Škoda Fabia z silnikiem 1.0 TSI (110 KM) i 7-biegowym automatem, na dystansie ponad 930 km spalała średnio 5,1 l benzyny na każde 100 km.

Škoda Fabia tak naprawdę wymusza ekonomiczną jazdę. Zwłaszcza, gdy mowa o wersji z bazowym silnikiem 1.0 MPI. Trzy cylindry i 80 KM maksymalnej mocy wystarczą do spokojnej jazdy po mieście, ale przypominają o sobie, gdy chcemy dynamicznie wyprzedzić, np. na drodze ekspresowej - mocy po prostu brakuje. Dość powiedzieć, że wciśnięcie pedału gazu w podłogę, nie robi na Škodzie Fabii absolutnie żadnego wrażenia. Maksymalny moment obrotowy to 93 Nm.

Škoda Fabia 1.0 MPI
Škoda Fabia 1.0 MPI © money.pl | Marcin Walków
Škoda Fabia 1.0 TSI
Škoda Fabia 1.0 TSI © money.pl | Marcin Walków

Choć to tylko 30 KM różnicy, to jest ona zauważalna, gdy mowa o Škodzie Fabii 1.0 TSI ze 110-konnym silnikiem. Maksymalny moment obrotowy generowany przez tę jednostkę to 200 Nm. I to naprawdę czuć, gdy spędzi się kilka dni za kierownicą jednego, a potem drugiego auta. To nadal trzy cylindry i jednolitrowy silnik, ale tej dynamiki jest nieco więcej - akurat tyle, ile potrzeba w tej wielkości samochodzie. Wyprzedzanie jest mniej denerwujące, a spalanie wciąż nie uderza po kieszeni.

Škoda Fabia to nie tylko początek końca budżetowych aut tej marki. To również kolejny dowód, że era tanich aut w ogóle dobiega końca. I jak mówią przedstawiciele branży motoryzacyjnej, pod względem designu, wyposażenia i bezpieczeństwa jest coraz lepiej, ale to oznacza, że będzie już tylko drożej.

Wybrane dla Ciebie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega