Skrzydlate spółki zaraziły się wirusem. Dolina Lotnicza zahibernowana

Na lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce, będące centrum podkarpackiego lotnictwa, powoli wraca życie. Ale skrzydlata branża, skupiona właśnie w południowo-wschodniej Polsce, dopiero budzi się z pandemicznego letargu.

Zamarła produkcja samolotów i części do nich
Konrad Bagiński

Rzeszowskie awiacyjne zagłębie od 17 lat niezmiennie przyzwyczajało analityków gospodarczych do imponującego tempa rozwoju i ciągłego technologicznego przyspieszania – pisze "Rzeczpospolita". Pandemia koronawirusa podcięła tej branży skrzydła i zamroziła biznesy.

Obejrzyj: Ruszyły loty międzynarodowe z Polski. Byliśmy na lotnisku w Gdańsku

W zeszłym roku klaster chwalił się przychodami grubo powyżej 2 mld dol. i solidną bazą ponad 100 nowoczesnych, specjalistycznych zakładów wspieranych placówkami badawczo-rozwojowymi i rzeszą rodzimych poddostawców – pisze gazeta.

Okazuje się, że na pandemii stracił cały biznes lotniczy. I nie chodzi tu tylko o przewoźników, ale o szeroko rozumianą branżę. Wstrzymanie lotów spowodowało kłopoty przewoźników, ale przyczyniło się też do spadku zapotrzebowania na nowe maszyny, części zapasowe. A producenci i konstruktorzy samolotów i twórcy szeroko rozumianych technologii lotniczych zostali odcięci od pieniędzy i zamówień.

W jednej ze spółek z Doliny Lotniczej, Safran Transmission Systems Poland, 80 proc. pracowników jest na przestoju, reszta ma skrócony czas pracy. A już wiadomo, że nie obędzie się bez 20-procentowej redukcji załogi. A to spory zakład, w który francuski inwestor wpompował 200 mln euro.

W całej Dolinie zatrudnionych jest ok. 30 tysięcy osób i jak na razie obyło się bez fali zwolnień, przyszłość jest jednak niepewna. Spadły nie tylko zamówienia z sektora przewozów pasażerskich, ale i z wojska. Branża ciuła zamówienia od producentów maszyn cargo – bo ta branża akurat przeszła przez kryzys obronną ręką.

- Region podkarpacki to główny ośrodek produkcji lotniczej w Polsce. Liczymy na to, że nowo powstające przedsiębiorstwo przyczyni się do pełnego wykorzystania potencjału innowacyjnego i produkcyjnego tego regionu. Stać nas na to, by tworzyć rozwiązania i produkty konkurencyjne w branży lotniczej na rynku europejskim i do tego właśnie będziemy dążyć. Nasze przedsięwzięcie powstaje w partnerstwie podmiotów prywatnych i publicznych, ponieważ jest to najlepszy sposób wykorzystania uzupełniających się doświadczeń i kompetencji - mówi Dariusz Śliwowski z Agencji Rozwoju Przemysłu.

Wybrane dla Ciebie
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO