Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|

Stare auta nie pojadą na nową benzynę. Ministerstwo ujawnia skalę problemu

269
Podziel się:

Od 1 stycznia 2024 r. ze stacji zniknie "stara" benzyna Pb95. Tankowanie nowego paliwa E10 nie jest zalecane do starszych aut. Ministerstwo Klimatu i Środowiska dla money.pl wylicza, że problem dotyczy blisko co 10. auta zarejestrowanego w kraju. Przekonuje, że rzeczywista skala będzie niższa.

Stare auta nie pojadą na nową benzynę. Ministerstwo ujawnia skalę problemu
"Stara" Pb95 zniknie ze stacji po 1 stycznia. Nowej nie można wlać do każdego auta z silnikiem benzynowym (Adobe Stock)

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce pojawi się nowy rodzaj benzyny. W jej składzie będzie do 10 proc. biokomponentów, a nie do 5 proc., jak obecnie. Dlatego na dystrybutorach, pylonach i pistoletach do tankowania symbol "E5" zostanie zastąpiony przez "E10".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Koniec przedwyborczego "cudu" na Orlenie. "To nie miało ekonomicznego sensu"

Benzyna E10 nie dla starych aut

Nie wszystkie samochody będą przystosowane do tankowania nowego rodzaju paliwa. Jak wyliczył serwis autokult.pl, ponad 50 popularnych na naszym rynku aut nie będzie mogło tankować benzyny E10. Dlaczego?

- W starszych pojazdach uszczelnienia w układzie paliwowym nie są przystosowane do paliw z biokomponentami. Takie paliwo może uszkadzać uszczelnienia, co w konsekwencji doprowadziłoby do wycieków paliwa - mówił money.pl dr inż. Piotr Haller z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej.

Skala problemu z benzyną E10? Ministerstwo wylicza

Samochodów, które można uznać za "starsze", na polskich drogach nie brakuje. Statystyczne auto w naszym kraju ma około 14 lat. Tymczasem ryzyko związane z tankowaniem nowego paliwa ma dotyczyć pojazdów wyprodukowanych przed 2010 r., choć niektórzy producenci jako granicę podają 2000 r.

O to, jak duża jest skala problemu, zapytaliśmy w resorcie klimatu.

"Według wyliczeń Ministerstwa Klimatu i Środowiska niedostosowanych jest ok. 8,65 proc. spośród wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych z silnikiem benzynowym" - poinformował resort w odpowiedzi na pytania money.pl. MKiŚ zwraca jednak uwagę, że rzeczywista skala problemu będzie znacznie niższa.

Resort dodaje, że "około 27 proc. z tych samochodów jest nieużytkowane, są użytkowane bardzo rzadko lub poprzez zaniedbanie, lub omyłkowo nie zostały wycofane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców".

Posiadaczom aut niedostosowanych do tankowania benzyny E10, pozostanie korzystanie z droższej benzyny Pb98, która nadal będzie oferowana w standardzie E5.

Dlaczego Pb98 jest o kilkadziesiąt groszy na litrze droższa od popularnej benzyny 95? W odpowiedzi na nasze pytania Orlen wyjaśnia, że różnica w cenie pomiędzy benzyną o liczbie oktanowej 95 i 98 wynika z kosztów produkcji i dodatkowych składników. Pb98 zawiera "dodatkowe składniki o działaniu przeciwkorozyjnym czy chroniącym paliwo w trakcie przechowywania (przeciwutleniającym)".

"Ministerstwo Klimatu i Środowiska posiada szacunkowe wyliczenia dotyczące różnicy cen benzyn silnikowych 95 i 98 oktanowych po zmianie, związane z E10 – szacunkowa różnica w kosztach przejechania 100 km na benzynie 95 oktanowej oraz na benzynie 98 oktanowej wynosi około 5 zł - czytamy w odpowiedzi na pytania money.pl.

"Stara" benzyna nie zniknie z dnia na dzień

Ministerstwo przypomina, że prace nad wprowadzeniem benzyny E10 na polski rynek paliw trwają w naszym kraju od 2019 r. W porozumieniu z koncernami paliwowymi uzgodniono, że standard E5 pozostanie dla benzyny Pb98. Nie będzie też tak, że "stara" benzyna zniknie w sylwestrową noc.

"Zmiana ta będzie odbywać się sukcesywnie, tzn. od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw benzyna E10 będzie stopniowo wypierać benzynę E5" - wyjaśnia MKiŚ. Orlen, który ma w rękach 65 proc. hurtowego i detalicznego rynku paliw, zapewnia, że każda nowa dostawa benzyny o liczbie oktanowej 95 od tego dnia będzie realizowana już z wykorzystaniem wyłącznie paliwa E10.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(269)
Atanazy
3 miesiące temu
Zachód odchodzi od tych paliw a nas zmuszają do kupowania tego. Jakim prawem !!! Mam prawo jeździć starym samochodem. Nie mam nowszego i co przez durne pomysły psycholi mam zepsuć swój samochód. Dalej jazda groszoroby co macie fijoła i pracujecie 24 godz. na dobę psujcie swoje dtogie samochody. ( lekarze i tym podibni ) Stać was żeby psuć silniki i kupować nowe auta. Mnie nie stać, więc chcę jeździć moim starym i lać benzynę bez bio !,! !
VW2001
4 miesiące temu
Ja już po awarii Golf 4 1.6 16V 2001. Błędy związane z adaptacją. Brak mocy. Szarpania. Gaszenie silnika na biegu jałowym, Falowanie obrotu po dojechaniu do świateł. Wszystko na ciepłym silniku. Na zimnym jeździ. Po skasowaniu błędów i zalaniu e98 problem się nie powtórzył.
białaszczała
4 miesiące temu
już kręćka można dostać od tych artykułów...a człowieka interesuje jedno, czy moje wysłużone seicento 900, rocznik 98 pojedzie na tym bioguwnie?
Donald
5 miesięcy temu
To jest właśnie bzdurna polityka eurokratow oderwanych od rzeczywistości
E10
5 miesięcy temu
A moja 20 letnia Zosia smiga i smigać bedzie.
...
Następna strona