Szał na Labubu trwa. Zyski producenta wystrzeliły

Szaleństwo wokół Labubu nie ustaje. Zysk jej producenta - firmy Pop Mart - skoczył o 350 proc. W USA sprzedaż tych maskotek wzrosła o 5000 proc. "Labubu to coś więcej niż zabawka - to zjawisko społeczne" - uważa analityk Carlton Lai. Chińskie władze cieszą się, że ich kraj staje się kreatorem światowych trendów.

Labubu Labubu wymyślił hongkońsko-belgijski twórca Kasing Lung. Inspiracją były dla niego nordyckie mity i jego własna seria książek przedstawiających magiczne postacie z baśniowego świata
Źródło zdjęć: © GETTY | Edward Berthelot
Marta Bellon
oprac.  Marta Bellon

Labubu są sprzedawane głównie w tzw. blind boxach, czyli zamkniętych pudełkach, których zawartość pozostaje tajemnicą aż do otwarcia. Ta strategia sprzedaży - choć krytykowana za to, że przypomina hazard - nakręciła sprzedaż i stworzyła popyt kolekcjonerski.

Maskotki produkuje chiński producent zabawek Pop Mart, jest notowana na giełdzie w Hongkongu. Twórcą Labubu jest Kasing Lung, który dorastał w Holandii.

Zyski Pop Martu w pierwszym półroczu 2025 r. wzrosły o 350 proc. Przychód firmy w 2024 r. wyniósł ponad 1,8 mld dol., z czego prawie 1/4 pochodziła ze sprzedaży pluszowych zabawek.

Oryginalne maskotki Labubu kosztują od 270 do ponad 800 zł. Serie są jeszcze droższe.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bugyi: Praca w Chinach kosztuje tyle samo, co w Polsce

Pop Mart, zwiększyła swoją wartość rynkową do ponad 42 mld dol. i wyprzedził m.in. słynne Mattel, czyli producenta lalek Barbie.

Labubu stało się fenomenem kulturowym, jego popularność nakręcili influencerzy i celebryci jak Kim Kardashian i Lisa z Blackpink. Popularność maskotki nie maleje. W USA sprzedaż wzrosła o 5000 proc.

Kontrowersje wokół Labubu

W niektórych krajach zakazano sprzedaży blind boxów dzieciom poniżej 8 lat. Eksperci ostrzegają przed marketingiem skierowanym do najmłodszych i promowaniem zachowań kompulsywnych.

Według brytyjskiego banku HSBC nowy styl konsumpcji w Chinach - nastawiony na emocje i indywidualizm - może trwale zmienić strukturę rynku.

"Labubu to coś więcej niż zabawka - to zjawisko społeczne" - ocenił cytowany przez "The Wall Street Journal" analityk Carlton Lai.

Chińskie władze dostrzegają w sukcesie Labubu potencjał tzw. miękkiej siły (soft power). Państwowa prasa nazwała markę "symbolem oryginalnego eksportu kultury", podkreślając rosnącą rolę Chin jako kreatora globalnych trendów.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę