Sztuczne aromaty w cydrach. Rząd pozwolił na ich dodawanie

Rząd zezwolił na produkcję cydrów aromatyzowanych sztucznymi substancjami. Producenci obawiają się, że rynek zaleją tanie, produkowane przemysłowo napoje - pisze "Gazeta Wyborcza".

cydrRząd pozwala na dodawanie aromatów do cydru.
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons
oprac.  WZI

Choć Polska jest trzecim na świecie eksporterem jabłek, sprzedaż cydru gwałtownie spada. Napój niskoalkoholowy z fermentowanych owoców przegrywa na krajowym rynku z piwami smakowymi.

Piwo jest tańsze, a co więcej, jego producenci mają nieco łatwiej. W przeciwieństwie do cydru, piwo można reklamować. Obowiązuje na nie także niższa stawka akcyzy.

O rozwiązaniu problemów politycy mówili wielokrotnie. W 2018 roku premier Mateusz Morawiecki obiecywał wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na polskie cydry. A to nie wszystko - miał też zostać zniesiony obowiązek przyklejania banderol do butelek.

Produkcja bimbru. Ekspert: można by wreszcie wyprowadzić to z szarej strefy

Obietnice pozostały obietnicami, a rynek z roku na rok jest coraz mniejszy.

Aby poprawić sytuację, rząd przyjął właśnie projekt ustawy o wyrobach winiarskich, który zezwala m.in. na produkcję cydrów aromatyzowanych.

O takie rozwiązanie apelowali od wielu lat producenci. Problem w tym, że oprócz naturalnych aromatów, pochodzących z soków owocowych, do cydru będzie można dodawać także sztuczne substancje.

- Dobrze, że projekt ustawy pozwoli produkować cydr z dodatkami naturalnych soków owocowych. Oczywiście jest obawa, że przy okazji będą powstawać też cydry z dodatkami nienaturalnymi - mówi "Gazecie Wyborczej" Monika Bierwagen, prezeska firmy JRBB, producenta cydru.

Część producentów obawia się, że sytuacja ulegnie pogorszeniu, jeśli zezwolimy na produkcję napojów zawierających sztuczne aromaty.

- Boję się, że gdy pozwolimy produkować i sprzedawać cydry aromatyzowane, to zaleje nas tani przemysłowy cydr w plastikowych, dwulitrowych butelkach. Większą pożytek w rozwoju cydru przyniosłoby nie pozwolenie na produkcje cydrów z aromatami, ale zrównanie go w przepisach z piwem. Proszę mi bowiem powiedzieć jako to możliwe, że cydr, który ma mniej alkoholu niż piwo, nie można reklamować, a piwo można? - mówi w rozmowie z "Wyborczą" producent cydru, prosząc o anonimowość.

Sprzedaż cydru w Polsce gwałtownie wzrosła w 2014 roku, kiedy Rosja wprowadziła embargo na polskie jabłka.

Boom na rynku nie trwał jednak długo. Według ostatnich danych Nielsena, rynek cydru w Polsce jest wart 50 mln zł. To o ok. 16 proc. mniej, niż rok wcześniej.

Dla porównania rynek piwny jest wart 17 mld złotych.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda wielkiego odszkodowania od Skarbu Państwa. Oto szczegóły
PKP Cargo żąda wielkiego odszkodowania od Skarbu Państwa. Oto szczegóły
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia
Prezes PGE odwołany. Oto następca
Prezes PGE odwołany. Oto następca
Media: Francja ukrywa szczegóły ws. rosyjskich aktywów o wartości 18 mld euro
Media: Francja ukrywa szczegóły ws. rosyjskich aktywów o wartości 18 mld euro