Tak wojna zmienia media i nastroje konsumentów. Nowy raport

Rekordowe wyniki portali, wynikające ze zwiększonego zapotrzebowania na informacje - tak rynek mediów w Polsce zmienia się pod wpływem wojny w Ukrainie. Odbiorcy czytali dużo więcej, gdy wybuchła wojna - i nadal spędzają na tym dużo więcej czasu niż wcześniej. I chociaż pierwsza fala tej potrzeby już minęła, to nadal media w sieci notują ponadprzeciętne wyniki - wynika z drugiej edycji raportu WP "Polski rynek mediowy w obliczu wojny na Ukrainie".

Wojna w Ukrainie zmienia krajobraz medialny oraz zachowania konsumentów - wynika z raportu Grupy WP. Wojna w Ukrainie zmienia krajobraz medialny oraz zachowania konsumentów - wynika z raportu Grupy WP.
Źródło zdjęć: © East News | Lukas Olek

Wirtualna Polska ponownie przeanalizowała, jak wojna w Ukrainie wpływa na krajobraz polskich mediów. Portale informacyjne nadal cieszą się ponadprzeciętnym zainteresowaniem, ale w marcu można było zaobserwować niuanse w tym zjawisku.

Rekordowy marzec dla polskiego internetu

Jak wskazano w raporcie, marzec był rekordowym miesiącem dla ruchu w wielu kategoriach – jedne rekordowo spadały, a inne rekordowo rosły.

Tak wyglądało zainteresowanie odbiorców w poszczególnych kategoriach:

Raport: polski rynek mediowyw obliczu wojny w Ukrainie
Raport: polski rynek mediowy w obliczu wojny w Ukrainie © WP

Jak z kolei pokazano na wynikach w ujęciu rok do roku, młodzi stracili zainteresowanie wieloma tematami, podczas gdy "silversi" - pokolenie w wieku 55 lat i więcej - "stanowią dużą siłę w każdej kategorii".

Raport: polski rynek mediowy w obliczu wojny w Ukrainie
Raport: polski rynek mediowy w obliczu wojny w Ukrainie © WP

Rok do roku (marzec 2022 vs marzec 2021) zaobserwowano istotne wzrosty w kategorii "biznes, finanse, prawo" oraz "informacje i publicystyka", a także w sporcie - kolejno było to: +46 proc., +107 proc., +23 proc. Rekordowy był też wzrost w turystyce: +63 proc. Spore spadki zaś, w ujęciu rocznym, odnotowały kategorie: budownictwo i wnętrza (-28 proc.), motoryzacja (-40 proc.).

Ogromnie wzrósł też czas spędzany przez odbiorców w niektórych kategoriach poprzez urządzenia mobilne - np. w kategorii "kultura i rozrywka" wzrost ten wynisł 1821 proc. rok do roku, podczas gdy na urządzeniach typu desktop zaobserwowano spadek o 66 proc. Z kolei "Nauka i technologia" na mobile wzrosła o 455 proc., podczas gdy na desktop tylko o 11 proc. W każdej praktycznie kategorii rok do roku odnotowano wzrost w mobile, podczas gdy na desktopach dynamika była dużo mniejsza lub pojawiły się wręcz spadki.

Najpopularniejsze serwisy newsowe wciąż cieszą się wysokim zaufaniem użytkowników, choć ich wyniki nieco spadły od początku wojny w Ukrainie. Jak stwierdza w raporcie ekspertka Małgorzata Kaczmarczyk, Kierownik Zespołu Badań i Analiz w Grupie WP, "pierwszy tydzień wojny w Ukrainie w porównaniu do ostatniego tygodnia przed wojną przyniósł znaczący wzrost oglądalności większości kategorii tematycznych, zwłaszcza na ekranie mobile".

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Biznesy ukraińskie działają mimo wojny. "To fenomen Ukrainy"

Konsumenci zmieniają nawyki przez wojnę w Ukrainie

Raport wskazuje jednak, że wojna rzutowała nie tylko na przestrzeń informacyjną, ale też nastroje konsumentów. Według raportu, wzrósł np. odsetek osób deklarujących odczuwanie emocji takich jak strach czy smutek.

Jednocześnie, związany z wojną bojkot konsumencki niektórych marek przyniósł wymierne skutki. Powołano się przy tym na dane banku PKO BP dotyczące sieci handlowych.

Raport WP dot. kondycji rynku mediowego w obliczu wojny w Ukrainie
Raport WP dot. kondycji rynku mediowego w obliczu wojny w Ukrainie © WP

Zarazem raport wskazuje, że Polacy nieco zdystansowali się od konsumpcji w związku z obecną sytuacją i emocjami z nią związanymi:

Raport Grupy WP dot. rynku medialnego w obliczu wojny w Ukrainie
Raport Grupy WP dot. rynku medialnego w obliczu wojny w Ukrainie © WP

To z kolei powoduje, że marki stały się nieco bardziej wstrzemięźliwe w swoich działaniach komunikacyjnych skierowanych do klientów. Czy jednak był to słuszny ruch? Jak stwierdza Jakub Kuczerepa, product communication manager, choć wstrzemięźliwość ta ma swoje uzasadnienie, to duże koncerny nie mają jak uniknąć tematu wojny:

Wstrzemięźliwość komunikacyjna marek znajduje swoje uzasadnienie w obawach przed możliwym ryzykiem poniesienia strat wizerunkowych. Dla międzynarodowych koncernów nie ma jednak możliwości uniknięcia kwestii inwazji lub stawania okrakiem w obliczu tego wyzwania komunikacyjnego. Tym razem nie da się niczego przeczekać, przeanalizować na spokojnie. Decyzje muszą być natychmiastowe i zdecydowane, co bywa kłopotem, gdy są wymuszone utratą wizerunku, a nie kwestiami biznesowymi.

Jak podkreśla Kuczerepa, dziś widać dobitnie, "jak mocno wizerunek jest powiązany ze sprzedażą, a decyzje konsumenckie nie są jedynie wypadkową dostępności fizycznej i psychologicznej".

"Z czasem dowiemy się, jak długotrwałe potrafią być animozje i sympatie konsumentów mające swoje źródło w postawach marek w obliczu kryzysowych sytuacji" - podsumowuje Kuczerepa.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X