Testują autonomiczne autobusy w Berlinie. Pasażerowie muszą się ubiegać o możliwość przejazdu
W stolicy Niemiec rusza pilotażowy projekt NoWeL4 z pięcioma elektrycznymi minibusami. Testowy obszar obejmuje 15 kilometrów kwadratowych w trzech dzielnicach na północnym zachodzie miasta. To największe jak dotąd przedsięwzięcie tego typu w Berlinie.
Minister transportu federalnego Patrick Schnieder oraz Henrik Falk, szef Berlińskich Zakładów Komunikacyjnych (BVG), w piątek oficjalnie rozpoczęli projekt NoWeL4. Skrót oznacza Nord-West-Raum, Level 4, czyli obszar północno-zachodni i czwarty poziom autonomii. Teren testowy rozciąga się na części dzielnic Spandau, Reinickendorf i Charlottenburg-Wilmersdorf, od Wasserstadt Oberhavel przez Siemensstadt do Charlottenburg Nord.
W ramach projektu wykorzystanych zostanie pięć elektrycznych minibusów typu VW ID.Buzz AD, wyposażonych w 13 kamer, dziewięć czujników lidarowych oraz pięć radarowych. Pojazdy będą obsługiwać 80 przystanków autobusowych oraz wirtualne punkty zatrzymania między Haselhorst a Friedrich-Olbricht-Damm. Każdy autobus oferuje cztery miejsca siedzące i dużo przestrzeni na bagaż.
Tłit - Andrzej Domański
Wyższy poziom autonomii niż w poprzednich projektach
Według informacji BVG, nowe pojazdy różnią się od wcześniejszych testowanych w Berlinie. Są zdolne do jazdy na poziomie autonomii 4, co stanowi podstawę do całkowicie bezobsługowego ruchu. Mimo to podczas jazd testowych na miejscu kierowcy nadal będzie przebywać osoba, która w razie potrzeby może przejąć kontrolę. Dodatkowo pojazdy będą monitorowane zdalnie z centrum zarządzania projektem.
Od przyszłego tygodnia minibusy rozpoczną przejazdy testowe i pomiarowe bez pasażerów. Przewóz osób ma ruszyć w pierwszej połowie 2026 roku. Wtedy pojazdy będą kursować na 55 kilometrach dróg od poniedziałku do piątku między godziną 9 a 16. Początkowo z usługi będą mogły korzystać tylko zamknięte grupy pasażerów, którzy zarezerwują przejazd przez aplikację. BVG informuje, że osoby chcące doświadczyć przyszłości transportu publicznego i uczestniczyć w kształtowaniu projektu jako testerzy, mogą składać aplikacje.
Plany rozwoju i wcześniejsze doświadczenia
Firma przewiduje, że faza uzyskiwania zezwoleń rozpocznie się w 2027 roku. Rok później planowane jest pełne uruchomienie systemu, umożliwiające każdemu korzystanie z autonomicznych pojazdów w modelu ridepoolingu na żądanie. BVG liczy, że pojazdy bez kierowcy staną się stałym elementem systemu transportu w stolicy. Warunkiem realizacji tych planów jest jednak uzyskanie seryjnej homologacji dla floty pojazdów poziomu 4 od odpowiednich organów federalnych i landowych.
W projekcie BVG współpracuje z Moia, przedsiębiorstwem należącym do Volkswagena, oraz Uniwersytetem Technicznym w Berlinie. Federalne Ministerstwo Transportu wspiera projekt kwotą 9,5 miliona euro. NoWeL4 nie jest pierwszym przedsięwzięciem tego rodzaju w mieście. Wcześniej autonomiczne pojazdy jeździły już wielokrotnie po Berlinie, jednak z technologią na poziomie 3.
W 2017 roku prywatny kampus Euref w Schöneberg był miejscem pierwszych prób. W latach 2019 i 2020 w dzielnicy Tegel autonomiczne minibusy po raz pierwszy wyjechały na drogi publiczne w ramach projektu Seemeile, kontynuowanego do 2022 roku jako Shuttles & Co. W grudniu 2021 roku jeden z elektrycznych minibusów zderzył się z taksówką, jednak według policji winę za wypadek poniosła osoba nadzorująca pojazd, a nie technologia.
Jak podaje BVG, we wszystkich czterech dotychczasowych projektach pojazdy przejechały łącznie około 42 tysięcy kilometrów i przewiozły około 50 tysięcy pasażerów. Mimo skromnych jak dotąd wyników władze i przedsiębiorstwa transportowe kontynuują prace nad tematem. Powodem jest między innymi przewaga innych krajów, takich jak Chiny i USA, w dziedzinie jazdy autonomicznej. Pojazdy bez kierowcy mają wkrótce uzupełnić transport publiczny w Niemczech i przyczynić się do zmniejszenia liczby prywatnych samochodów.