Konsorcjum firm, które są odpowiedzialne za budowę tunelu łączącego pod Świną wyspy Uznam i Wolin, złożyły w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim wniosek o wydanie decyzji Zezwalającej na Realizację Inwestycji Drogowej (tzw. ZRID). Jeśli zgodnie z przewidywaniami do jej wydania dojdzie w ciągu pięciu miesięcy, tunel ma być gotowy w 2022 r.
- Złożenie projektu i wniosku pokazuje, że inwestycja jest realizowana planowo i zgodnie z przyjętym wiele miesięcy temu harmonogramem. Dziś osiągamy kolejny ważny krok w kierunku ostatecznego celu, jakim jest wybudowanie tunelu, który połączy nasze miasto - powiedział Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
Wielokrotnie opóźniana inwestycja budowy tunelu może doczekać się wreszcie szczęśliwego końca, choć na mieszkańców miasta padł blady strach, gdy okazało się że Energopol ma poważne problemy.
W końcu podpisana 17 września ub. roku umowa była już kolejną na realizację inwestycji i wizja ewentualnego opóźnienia nie wzbudzała entuzjazmu. Na szczęście, miasto zawarło z GDDKiA oraz konsorcjum firm umowę w taki sposób, że nawet bankructwo jeden z nich (liderem konsorcjum jest PORR S.A., pozostałe spółki to PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A.) nie mogło przerwać procesu inwestycyjnego.
W efekcie prace budowlane ruszą najpóźniej na początku przyszłego roku, wiercenie tunelu zaplanowano na 2021 r., a koniec inwestycji na wrzesień 2022 r.
Tunel pod Świną ma rozpocząć się na wyspie Uznam w okolicy oczyszczalni ścieków zlokalizowanej przy ul. Karsiborskiej. Droga dojazdowa ma przebiegać równolegle do istniejącej dziś drogi, by stopniowo zagłębiać się, przechodzić pod ul. Karsiborską i skręcać w kierunku cieśniny Świny.
Sam tunel pod Świną ma przebiegać osią wyznaczoną terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych - po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin - informuje Urząd Miasta Świnoujście.
Wyjazd z tunelu na poziom gruntu znajdzie się około 300 metrów przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej.
W tunelu znajdzie się jednojezdniowa droga o długości 1,78 km (cały projekt zakłada budową 3,2 km nowych dróg), która znajdzie się od 23,5 do 25 metrów. W efekcie będzie to najdłuższy tunel podwodny w Polsce.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl