Volvo ucieka przed cłami na "elektryki" z Chin. Rusza z produkcją modelu w Europie
Volvo uruchomiło produkcję elektrycznego modelu EX30 w belgijskich zakładach w Gandawie. Dotychczas najmniejszy "elektryk" tej marki produkowany był w Chinach i sprowadzany stamtąd na rynki UE.
Fabryka Volvo na przedmieściach Gandawy w Belgii działa od 1965 r. Powstają tam elektryczne modele EX40 i EC40, hybrydowe XC40 i V60. W 2024 r. zakład opuściło ponad 186 tys. samochodów. Decyzja o uruchomieniu tam produkcji również modelu EX30 zapadła w 2023 r. wraz z debiutem rynkowym "elektryka". Jednak dziś w obliczu wojny celnej na świecie, a także wprowadzonych w październiku przez UE ceł na import aut elektrycznych z Chin, oznacza konkretne korzyści finansowe dla koncernu.
Inwestycja w europejską produkcję EX30 w Gandawie doskonale wpisuje się w naszą długofalową strategię, zgodnie z którą budujemy samochody tam, gdzie sprzedają się najlepiej. Nasza elastyczna, globalna sieć produkcyjna zwiększa odporność firmy na zmienną sytuację na rynkach i pozwala nam szybko dostosowywać do niej naszej plany - powiedziała Francesca Gamboni, dyrektorka ds. produkcji i łańcucha dostaw Volvo Cars, cytowana w komunikacie..
Uruchomienie produkcji EX30 w Belgii wiąże się z utworzeniem około 350 nowych miejsc pracy. Zatrudnienie w fabryce w Gandawie wzrosło do prawie 6600 osób. Inwestycja w rozbudowę zakładu pochłonęła około 200 mln euro. Wprowadzono zupełnie nową platformę, instalację prawie 600 nowych lub unowocześnionych robotów przemysłowych. Koncern wylicza też, że rozbudowano halę akumulatorów, uruchomiono nową linię produkcyjną drzwi oraz linię montażu pakietów baterii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
LocalTrends - Jacek Jaśkowiak; Prezydent Miasta Poznania
Co Volvo produkuje w Europie?
- Po podjęciu decyzji jesienią 2023 roku o uruchomieniu produkcji modelu EX30 w Gandawie, udało się wdrożyć nowy model do produkcji w rekordowym czasie – komentuje Stefan Fesser, dyrektor zakładu Volvo Cars w Gandawie, cytowany w komunikacie.
Aby możliwe było rozpoczęcie produkcji EX30 w Gandawie, firma przeznaczyła około 200 milionów euro na inwestycje w rozbudowę infrastrukturę zakładu. Modernizacja objęła wprowadzenie zupełnie nowej platformy, instalację niemal 600 nowych lub zmodernizowanych robotów przemysłowych, rozbudowę hali akumulatorów, uruchomienie nowej linii produkcyjnej drzwi oraz linii montażu pakietów baterii.
Volvo Cars w Europie produkuje łącznie 10 modeli elektrycznych i hybrydowych w fabrykach w Gandawie i Torslandzie (Szwecja). Kolejna fabryka tej marki powstaje na Słowacji.
– Dzięki zaangażowaniu i współpracy całego zespołu udało się skrócić czas procesu uruchamiania produkcji aż o połowę. Dziś z dumą witamy EX30 na naszej linii produkcyjnej, pokazując, że nowoczesne technologie i innowacje pozwalają nam elastycznie reagować na potrzeby rynku.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl