Wiadomo, z kim PKP Intercity podpisze umowę na pociągi piętrowe za 4,1 mld zł

Spółka PKP Intercity w przyszłym tygodniu podpisze umowę na dostawę kilkudziesięciu piętrowych zespołów trakcyjnych. Pociągi będą produkowane w chorzowskiej fabryce firmy Alstom. Polski oddział francuskiego giganta w przeszłości dostarczyć przewoźnikowi m.in. Pendolino.

Poglądowa wizualizacja pociągu piętrowego PKP IntercityPoglądowa wizualizacja pociągu piętrowego PKP Intercity
Źródło zdjęć: © PKP Intercity | PKP Intercity
Jacek Losik
oprac.  Jacek Losik

Spółka PKP Intercity we wrześniu ogłosiła, że w przetargu na dostawę pociągów piętrowych za najkorzystniejszą wybrano ofertę Alstom Polska. Umowa zostanie podpisana 12 listopada w chorzowskiej fabryce, gdzie pojazdy będą produkowane.

Podstawowa część zamówienia obejmuje dostawę 42 piętrowych zespołów trakcyjnych. Zwycięzca przetargu zażyczył sobie za to zadanie 4,1 mld zł oraz kolejne ok. 2,8 mld zł za utrzymanie pojazdów. Dzięki prawu opcji spółka PKP Intercity bez ogłaszania nowego postępowania będzie mogła dokupić 30 pociągów. Przewoźnik chciałby, aby pierwsi podróżni mogli wsiąść na ich pokłady za około 3,5 roku.

Po wyborze najkorzystniejszej oferty wpłynęło odwołanie od decyzji kolejarzy. Zostało jednak odrzucone, otwierając drogę ku podpisaniu umowy z Alstom Polska.

Dom postawili w 2 dni. Jego cena was zaskoczy

Piętrowe pociągi dla PKP Intercity

Beata Rusinowicz, prezeska zarządu Alstom Polska, w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" powiedziała niedawno, że w przetargu spółka zaoferowała pociągi z rodziny Coradia Max, które produkuje między innymi dla Niemiec.

- To pojazdy, w których łączymy wagony jednopiętrowe z piętrowymi. W konfiguracji dla PKP Intercity, z uwagi na wymóg dotyczący pojemności pociągów, zaproponowaliśmy kombinację czterech wagonów piętrowych i dwóch pojedynczych - powiedziała.

Szefowa Alstom Polska zdradziła, że wagony piętrowe mają dużą pojemność, żeby przewozić jak największą liczbę pasażerów, a jednopoziomowe mają miejsca dla rowerów, strefę gastronomiczną oraz większą liczbę drzwi niż w członach piętrowych.

Szefowa Alstom Polska dodała, że trend przejścia od taboru jednopoziomowego na rzecz "piętrusów" jest coraz bardziej widoczny na zachodzie Europy.

Źródło: Money.pl, Rynek Kolejowy

Wybrane dla Ciebie
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
To już naprawdę koniec. Poznaliśmy datę otwarcia Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
To już naprawdę koniec. Poznaliśmy datę otwarcia Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
Wolna Wigilia dzieli rynek pracy. Związki kontra pracodawcy
Wolna Wigilia dzieli rynek pracy. Związki kontra pracodawcy
Najniższa waloryzacja od lat? Tak zmienią się emerytury w 2026 roku
Najniższa waloryzacja od lat? Tak zmienią się emerytury w 2026 roku
230 tys. osób. Wojsko wezwie też 50-latków z nieuregulowanym statusem
230 tys. osób. Wojsko wezwie też 50-latków z nieuregulowanym statusem
"Dzieci były dumne". Volkswagen zamyka fabrykę w Dreźnie
"Dzieci były dumne". Volkswagen zamyka fabrykę w Dreźnie
Luka VAT w Polsce. Eksperci informują o poprawie
Luka VAT w Polsce. Eksperci informują o poprawie
Pożar kawiarni na Krupówkach. Dwie osoby trafiły do szpitala
Pożar kawiarni na Krupówkach. Dwie osoby trafiły do szpitala
Modernizują linię kolejową w woj. śląskim. Oto prędkość, z jaką pojadą pociągi
Modernizują linię kolejową w woj. śląskim. Oto prędkość, z jaką pojadą pociągi
Ceny rosyjskiej ropy pikują. Sankcje USA powodują gwałtowne spadki
Ceny rosyjskiej ropy pikują. Sankcje USA powodują gwałtowne spadki
Miliardy euro dla Ukrainy. Kanclerz Niemiec: tych pieniędzy Rosja nie odzyska
Miliardy euro dla Ukrainy. Kanclerz Niemiec: tych pieniędzy Rosja nie odzyska
Wigilijny koszyk 2025 r. Karp zdecydowanie droższy niż przed rokiem
Wigilijny koszyk 2025 r. Karp zdecydowanie droższy niż przed rokiem