Notowania

transport
18.03.2015 08:49

Opłaty na autostradach. Bramki zostaną na kolejne trzy lata

Minister infrastruktury nie chce szybkiej ścieżki wprowadzania e-opłat. Woli poczekać na wygaśnięcie umowy z firmą Kapsch i dopiero wtedy zlikwidować bramki.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Lech Gawuc/Reporter)

Dopiero w 2018 roku skończą się korki na autostradach. Wbrew wcześniejszym zapewnieniom rządu nie będzie szybkiego wprowadzenia nowego systemu zbierania opłat od kierowców. Przez kolejne trzy lata większość nadal będzie musiała odczekać swoje przed bramkami.

E-opłaty dla kierowców aut osobowych zostaną wdrożone pod koniec 2018 r., poinformowała minister infrastruktury Maria Wasiak. Stanie się to po wygaśnięciu obecnej umowy z operatorem systemu elektronicznego viaToll - Kapschem.

- Chcemy zbudować system, który będzie interoperacyjny na rynku europejskim. Użytkownik będzie mógł wybrać urządzenie samochodowe (OBU) identyfikujące i naliczające opłaty za przejazd od jednego z kilku potencjalnych oferentów. Jego wdrożenie będzie możliwe pod koniec 2018 r., kiedy zakończy się umowa z Kapschem - powiedziała Wasiak w rozmowie z "Pulsem Biznesu".

Gazeta przypomina, że Kapsch jest operatorem systemu elektronicznego viaToll dla aut ciężarowych, z którego na dwóch państwowych odcinkach mogą korzystać także kierowcy osobówek. Elżbieta Bieńkowska planowała wprowadzić już w 2016-2017 r. konkurencyjnych operatorów e-myta na wszystkie państwowe autostrady (z opcją włączenia odcinków zarządzanych przez prywatnych koncesjonariuszy). Jak podaje gazeta, zaprotestował Kapsch, uznając, że wprowadzenie konkurentów oznacza złamanie umowy.

- Rząd nie będzie się śpieszył. W przyszłym roku ogłosi przetarg na nowy system i wybierze oferentów, którzy zbudują go do końca 2017 r. Do czasu zakończenia umowy z Kapschem, czyli do listopada 2018 r., będzie on testowany. Po wygaśnięciu obecnego kontraktu ruszy eksploatacja - czytamy dalej w artykule.

Prezes Kapsch Telematic Services Marek Cywiński podkreśla, że operator jest już gotów wdrożyć e-myto na całej sieci autostrad.

Wasiak poinformowała z kolei, że nie widzi przeszkód we wdrożeniu viaToll na koncesyjnym odcinku A4 Kraków - Katowice, zarządzanym przez Stalexport Autostradę Małopolską (SAM), o ile koncesjonariusz porozumie się z Kapschem.

- Przedstawiciele ministerstwa chcą, by kierowcy mieli drugie OBU tylko dla trasy Kraków-Katowice - wyjaśnia prezes SAM Emil Wąsacz. Według niego i Kapscha, konieczność zakupu drugiego jest bezcelowa.

- Włączenie SAM czy innego koncesjonariusza w viaToll ma sens tylko wtedy, jeśli kierowca będzie miał jedno urządzenie, działające zarówno na państwowych, jak też koncesyjnych odcinkach, i otrzyma jedną fakturę, a my będziemy mieć jeden system zarządzania i dystrybucji - podsumowuje Cywiński.

Czytaj więcej w Money.pl
Zyski PCC Intermodal idą w górę W tym roku firma kończy inwestycje terminalowe w Kutnie, w Brzegu Dolnym i Gliwicach.
Budimex zbuduje odcinek drogi S7 Na realizację inwestycji Budimex będzie miał 20 miesięcy, bez wliczania okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca.
Trakcja podała wyniki. Są wyraźnie lepsze Zysk operacyjny wyniósł 85,84 mln zł wobec 40,59 mln zł zysku rok wcześniej.
Tagi: transport, logistyka, autostrady, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
ISBnews
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz