Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiały Prasowe
|
aktualizacja
Materiał prasowy Polskiej Mocy Biznesu

Wydawnictwo Fenix: historia, działalność i plany na przyszłość

Podziel się:

Poziom czytelnictwa w polskim społeczeństwie jest wciąż niski, ale stabilny. Blisko w co czwartym domu nie ma ani jednej książki (23%). Do tego doszedł kryzys na rynku wydawniczym, który spowodowany jest trudniejszym dostępem do papieru i innych materiałów poligraficznych, co z kolei wpływa na wzrost cen książek. Ta sytuacja nie jest łatwa dla wydawnictw. Na szczęście są oficyny, które działają z misją i w obliczu tych sytuacji wciąż potrafią prowadzić swoją działalność z sukcesem. Jedną z nich jest wydawnictwo Fenix.

Wydawnictwo Fenix: historia, działalność i plany na przyszłość
(materiały partnera)

Wydawnictwo P.H.W. Fenix działa na polskim rynku od ponad 20 lat. Zostało założone 1 września 2001 roku. Data jego powstania przypada na rozpoczęcie roku szkolnego, co bardzo dobrze oddaje profil wydawnictwa. Każdego roku drukowanych jest blisko milion egzemplarzy książek. Wśród nich są publikacje edukacyjne dla dzieci i młodzieży (atlasy, słowniki, encyklopedie), kolorowanki, albumy o zwierzętach, podróżach, zabytkach, piłkarzach, pozycje aktywizujące (łamigłówki, wycinanki) oraz hobbistyczne dotyczące m.in. sportu, malarstwa, motoryzacji, a także bajki, baśnie i książeczki całokartonowe dla najmłodszych. Oferta wydawnictwa jest bardzo szeroka i każda grupa wiekowa z pewnością znajdzie pozycje dla siebie. Misją wydawnictwa jest dostarczanie wiedzy i rozrywki za pomocą treści pisanej. Książki te pobudzają wyobraźnie, pozwalają rozwijać pasje i zainteresowania.

Fenix posiada bogatą ofertę wydawniczą z szerokim wachlarzem tytułów, których jest ponad 600. Książki można kupić w wybranych księgarniach oraz w hiper- i supermarketach. Wydawnictwo prowadzi także międzynarodową sprzedaż książek.

Początki P.H.W. Fenix

Przemysław Biniecki założył wydawnictwo z potrzeby rozwoju i realizacji własnych planów. Początkowo pracował w wydawnictwie Wydawnictw Popularnonaukowych w Krakowie przy siedzibie Uniwersytetu Jagiellońskiego, zajmując się dystrybucją i sprzedażą książek głównie do szkół, bibliotek i różnych instytucji. To doświadczenie zdecydowanie nauczyło go zawodu i pomogło w rozwinięciu własnego biznesu.

"Początkowo założyłem stacjonarną księgarnię z pomysłem na badanie rynku, klientów. Później było zamawianie całych wydawnictw od różnych wydawców i dystrybucji. Następnie tak zwane podpinanie się pod nakłady, czyli dedykowane okładki z logiem Fenixa, gdzie można było te tytuły nabyć jako publikacje dedykowane dla wydawnictwa Fenix" – opowiada o rozwijaniu własnego wydawnictwa Przemysław Biniecki, właściciel wydawnictwa Fenix, w trakcie rozmowy na "gorących krzesłach" podczas drugiej edycji kongresu ESG - Polska Moc Biznesu.

Dzięki dużej praktyce Biniecki poznał specyfikę branży wydawniczej. Pomogło mu to z czasem rozpocząć druk całych nakładów książek.

"Mając doświadczenie w dystrybucji i sprzedaży książek, wiedziałem, jak trudno znaleźć klienta na poszczególne publikacje. Wszyscy mamy różne zainteresowania. Z drugiej strony też wiedziałem, że szkoły mają swoje zapotrzebowania. Tak naprawdę trzeba było pogodzić tę część wydawnictw dla wszystkich, plus wydawnictwa specjalistyczne skierowane do szkół, bibliotek czy też urzędów" – wyjaśnia dalej Biniecki.

Wydawnictwo Fenix zostało założone na początku lat dwutysięcznych i już kilka lat po jego powstaniu, samodzielnie uczestniczyło w pierwszych zagranicznych targach m.in. w Lipsku, Berlinie i w Bolonii. Dla wydawnictwa była to szansa zaistnienia na arenie międzynarodowej, ale również możliwość zbierania inspiracji wydawniczych z rynku zachodnioeuropejskiego. Targi te zaowocowały nabyciem pierwszych licencji i przekładem publikacji na język polski, tak aby były one dostępne na naszym rynku.

Niezależność prywatnych wydawnictw

Prowadząc prywatne wydawnictwo można zachować niezależność własnych działań, w tym publikowanych tytułów i treści.

"Lubię swoje książki historyczne, ale i geograficzne, gdzie 8 lat temu wydając geograficzny atlas świata, tam gdzie jest Krym, wpisaliśmy okupacja rosyjska. Konkurencyjne wydawnictwa były zdziwione tym faktem i pytały się, czy nie boimy się tak tego publikować. Cieszymy się, że w takiej formie możemy wydawać książki i nikt nam nie zarzuci, jaka ma być to tematyka" – mówi Biniecki.

Dalszy rozwój wydawnictwa Fenix

Wydawnictwo Fenix, choć już dziś może poszczycić się nakładem kilkuset tytułów o szerokim zakresie tematów, ma ambitne plany na przyszłość. Wdrażanych jest coraz więcej książek aktywizujących dla najmłodszych odbiorców (3–6 lat), m.in. kolorowanki, wycinanki, pomagające w nauce czytania czy liczenia, obrazkowe słowniki polsko-angielskie.

"Odbieramy telefony od czytelników, że dzięki naszym książkom dzieci zrozumiały matematykę, a z podręczników szkolnych było im ciężko tę wiedzę przyswoić. Aż chce się te książki tworzyć i chcemy, aby było ich coraz więcej i żeby były coraz lepsze" – stwierdza Biniecki.

Fenix cały czas wprowadza nowe publikacje. Obecnie oferta wydawnictwa poszerza się o książki o Polsce, w tym przewodniki i albumy, które wydawane są w dwóch językach. Cieszą się one dużym zainteresowaniem ambasad Polski za granicą, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i we Włoszech, dokąd są bezpośrednio wysyłane.

Wydawnictwo Fenix współpracuje również ze znanymi osobistościami, drukując ich książki. Do tej pory wydało publikacje Marka Siudyma, Bożydara Iwanowa i Mateusza Gesslera – "staramy się bardzo na tym polu" – podkreśla Biniecki. Książki sygnowane przez znanych autorów cieszą się dużą popularnością wśród czytelników.

Poziom czytelnictwa w Polsce a biznes wydawniczy

Z badania "Stanu Czytelnictwa w Polsce" przeprowadzonego przez Bibliotekę Narodową wynika, że 38% Polaków od kwietnia 2021 do marca 2022 roku przeczytało co najmniej jedną książkę. Ten wynik jest zbliżony do tego z 2019 roku (39%). Wybuch pandemii Covid–19 na chwilę spowodował wzrost czytelnictwa w Polsce. Wówczas blisko 42% respondentów zadeklarowało przeczytanie minimum jednej książki. Ostatnie badania pokazują, że nie był to początek trendu wzrostowego i poziom czytelnictwa utrzymuje się na zbliżonym poziomie.

"Rynek książki w Polsce jest trudny, myślę, że jak każda branża. Żyjemy w trudnych czasach. Tak naprawdę istotna jest kwestia sprawdzania tego rynku i podpytywania klientów, czego szukają: jakich publikacji nie ma, jakie są zainteresowania. Współpracujemy ze szkołami, z bibliotekami i tak naprawdę tutaj są nasi główni odbiorcy" – tłumaczy Biniecki.

Z punktu widzenia wydawnictwa najważniejsze jest rozpoznanie potrzeb czytelnika. Nie sztuką jest po prostu wydrukowanie książek, sztuką jest wydrukowanie takich książek, którymi klienci będą zainteresowani, kupią je i przeczytają.

E-book vs. książka papierowa

Książki elektroniczne zyskały popularność już kilka lat temu. Są one wygodne, łatwo dostępne i nie zajmują fizycznie miejsca. Koszt ich produkcji jest dużo mniejszy w porównaniu do książki papierowej. Obecnie papier staje się coraz droższy, co powoduje wzrost kosztów wydruku tradycyjnej formy publikacji. Czy e-booki zdominują książki papierowe?

"Dopóki jeszcze możemy, zamawiam papier z Włoch. Jest to papier dedykowany, potrójnie, podwójnie powlekany, dzięki czemu zdjęcia i ilustracje są nasycone, dają efekt przestrzenności" – mówi Biniecki.

Z badań "Stanu Czytelnictwa w Polsce" przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową wynika, że tylko ok. 5% osób w naszym kraju czyta e-booki. W Stanach Zjednoczonych widoczny jest już trend powrotu do książek papierowych. Dane te wyraźnie pokazują, że e-booki nie cieszą się dużym zainteresowaniem wśród czytelników.

"Do książki elektronicznej podchodzę sceptycznie, nie jestem jeszcze do niej przekonany. Dla mnie jest to satysfakcja, jak mogę przeczytać jedną stronę, przełożyć kartkę, wziąć łyk kawy. Zapach farby, papieru, to jest coś niesamowitego" – podkreśla Biniecki.

Materiał prasowy Polskiej Mocy Biznesu

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera