Wstrzymali budowy dwóch dróg ekspresowych. GDDKiA ostrzega wykonawcę

Polbud Pomorze, lider konsorcjów, które budują fragmenty dróg ekspresowych S3 oraz S6, oficjalnie wstrzymał prace. Domaga się więcej pieniędzy i czasu na realizację inwestycji. GDDKiA opublikowała stanowisko w tej sprawie. Dyrekcja ostrzega wykonawcę przed konsekwencjami.

Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Dargobądz – Troszyn (luty 2024 r.)Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Dargobądz – Troszyn (luty 2024 r.)
Źródło zdjęć: © GDDKiA | GDDKiA
Jacek Losik
oprac.  Jacek Losik

Polbud Pomorze jest liderem konsorcjów, które realizuje dwie inwestycje na Pomorzu Zachodnim. Pierwsza z nich to dokończenie budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi S6 - umowa opiewa na 448,87 mln zł. Druga to budowa trasy S3 na odcinku Dargobądz - Troszyn za 679,35 mln zł.

Firma kilka dni temu ogłosiła, że od 1 marca wstrzymuje prace na tych budowach z powodu "utrzymującego się od kilku miesięcy braku współdziałania" oraz "zwłoki" ze strony GDDKiA.

"Wykonawca wskazuje m.in. na odmowę waloryzacji wynagrodzenia spowodowanego nadzwyczajnym i nieprzewidywalnym wzrostem cen związanych z pandemią oraz wojną w Ukrainie" - informuje Rynek Infrastruktury.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Wielka ściema" w innowacjach. Wystarczyło mieć pomysł na startup. Jakub Dwernicki -Biznes Klasa #20

Serwis dodaje, że firma skarży się, że GDDKiA nie płaci za dodatkowe prace, o których nie wiedziała w momencie składania oferty. Skarży się również na to, że nie wydłużono terminu zakończenia prac, chociaż np. roboty wstrzymały braki stali konstrukcyjnej na rynku, co - jak pisał money.pl - również wynikało z wojny w Ukrainie.

Kar za opóźnienia - na razie - nie będzie

Polbud informuje ponadto, że dwukrotnie występował z wnioskiem o mediację w sądzie polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP, ale zamawiający nie wyrażał na to zgody. "W tej sytuacji, wobec utrzymującej się postawy zamawiającego, konieczne stało się skorzystanie z uprawnienia do wstrzymania prac" - pisze w oświadczeniu cytowanym przez Rynek Infrastruktury.

GDDKiA w czwartek (7 marca) oficjalnie odniosła się do sytuacji. Drogowcy wskazali, że wykonawca ma prawo nie pracować na budowie w okresie zimowym, czyli między 15 grudnia a 15 marca. Takie zapisy są standardem w umowach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Sytuacja zmieni się po upływie wspomnianego terminu. "Służby GDDKiA, jak i inżynierowie kontraktów stale nadzorują sytuację na kontraktach konsorcjów, których liderem jest Polbud Pomorze. W przypadku wydłużenia czasu wstrzymania robót poza przerwę zimową zostaną zastosowane odpowiednie działania kontraktowe" - ostrzega GDDKiA w komunikacie.

GDDKiA odpowiada na zarzut dot. waloryzacji

Generalna dyrekcja w swoim oświadczeniu odnosi się również do zarzutów wykonawcy ws. płatności. Przekonuje, że nie ma żadnych zaległości w płatnościach, a konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze "występowały o dodatkowe zwiększenie finansowania", które jednak "nie wynika z umów łączących obie strony".

GDDKiA ponadto informuje, że wykonawcom S3 i S6, tak jak na innych budowach, dwa razy podniesiono limit poziomu waloryzacji - z 5 na 10 proc. w 2022 r., a także z 10 na 15 proc. w grudniu 2023 r.

"Należy też zaznaczyć, że konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze otrzymały na skutek zwiększenia limitów waloryzacji dodatkowe około 110 mln złotych na realizację S3 i S6" - informuje GDDKiA.

Opóźnienia na budowach dróg S3 i S6 na Pomorzu Zachodnim

Konflikt na pewno nie daje nadziei na szybkie zakończenie prac, a na to liczą lokalni mieszkańcy i kierowcy w Polsce. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że roszczenia wykonawcy dot. wydłużenia terminu oddania tras "są analizowane przez inżynierów kontraktów i GDDKiA".

Zgodnie z podpisaną umową, odcinek drogi S3 Dargobądz - Troszyn powinien być gotowy w maju 2024 r. Natomiast obwodnice Koszalina i Sianowa w ciągu S6 - w kwietniu tego roku.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X