LOT i fiskus, czyli jak uszczelnić system podatkowy i nie uziemić przewoźnika

Wdrożone przez Ministerstwo Finansów przepisy mające uszczelnić system podatkowy o mało co nie uziemiły LOT-u. Przy naprawie błędu pojawił się kolejny problem - możliwość naruszenia przepisów UE o pomocy publicznej. Dlatego też skarbówka musiała szybko znaleźć nowe rozwiązanie.

LOT mógł zostać uziemiony przez skarbówkę.
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
oprac.  KRO

O sprawie informuje wtorkowy "Puls Biznesu", który wskazuje, że początek historii LOT-u i fiskusa miał miejsce w 2018 roku. Wtedy też Ministerstwo Finansów przygotowało nowelizację ustawy o CIT dotyczącą poboru podatku u źródła (WHT - withholding tax).

Po przyjętych przez Sejm zmianach w przypadku odsetek, dywidend, należności licencyjnych i niektórych usług niematerialnych to płatnik musi najpierw pobrać podatek (20 lub 19 proc.), a dopiero potem on, lub podatnik, mogą ubiegać się o zwrot wpłaty, w przypadku gdyby okazało się, że transakcja jest objęta częściowym lub pełnym zwolnieniem.

Podatek u źródła godzi w LOT

Obowiązek pobrania WHT dotyczy przede wszystkim transakcji z podmiotami zagranicznymi. Jednak obowiązkiem zapłaty WHT objęte zostały też odsetki leasingowe. To właśnie ten zapis godził w LOT, który spory odsetek swojej floty leasinguje od m.in. spółek Boeinga w Irlandii i USA. Zgodnie z nowym prawem, narodowy przewoźnik musiałby odprowadzić podatek do skarbówki od każdej miesięcznej raty.

Powstanie nowego Zespołu Edukacyjnego w Zielonej Górze i jego ogromne znaczenie dla mieszkańców miasta

LOT zatem miał dwie możliwości. Pierwszą z nich było obniżenie raty przekazywanej na konto Boeinga o wysokość podatku, a następnie poprosić producenta o wystąpienie do skarbówki o zwrot pieniędzy. Alternatywą natomiast dla przewoźnika było przygotowanie stosownej dokumentacji udowadniającej, że kontrahent LOT-u nie ma na celu unikania podatku w Polsce.

Aby LOT nie musiał wybierać którejś z tych dwóch opcji, MF przygotowało furtkę dla przewoźnika. Mianowicie zwolniło z obowiązku uiszczenia WHT "z tytułu użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu" - cytuje "PB".

Jednak LOT nie skorzystał z wyjątku, gdyż musiał stosować się do zaostrzonych zasad dot. dochowania należytej staranności w rozliczeniach podatkowych. W efekcie spółka od stycznia do marca 2019 roku.

Dlaczego zatem przestał płacić? Na początku poprzedniego roku LOT wystąpił do Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) z zapytaniem, czy do zwolnienia z WTH wystarczy certyfikat rezydencji podatkowej kontrahenta zarejestrowanego w Irlandii i USA. KIS potwierdziła taką możliwość LOT-owi pod koniec marca 2019 roku. Choć sama interpretacja była anonimowa, to jednak z kontekstu można było ustalić, o kogo chodzi.

Kurs kolizyjny z UE

Jednocześnie przy podobnych zapytaniach innych podatników KIS odpowiadała negatywnie. Pytali oni m.in. o to, czy oświadczenie kontrahenta o prowadzeniu działalności w swoim kraju lub certyfikat dają podstawy do zwolnienia od WHT z tytułu wypłaty dywidendy. KIS stwierdzała, że "konieczna jest weryfikacja okoliczności i warunków uzasadniających możliwość niepobrania podatku u źródła".

Potwierdził to resort finansów w "Projekcie objaśnień podatkowych". Wynika z niego, że sam certyfikat rezydencji (na podstawie którego LOT był zwolniony z płacenia podatku u źródła) nie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z WHT. Źródła "PB" wskazują, że wtrącało to Polskę na kurs kolizyjny z Brukselą, bowiem Unia Europejska mogłaby stwierdzić, że zachodzi nieuzasadniona pomoc publiczna dla przewoźnika.

Zatem by wybrnąć z tej sytuacji, KIS ujednolicił interpretacje dla kilkudziesięciu leasingobiorców. W przypadku leasingu środku transportu od kontrahenta zagranicznego, wystarczy certyfikat rezydencji – przynajmniej tak podaje anonimowo przedstawiciel dużej kancelarii podatkowej, do którego dotarł "Puls Biznesu". Stosowna nowelizacja pojawiła się przed Nowym Rokiem.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Pożyczka reparacyjna. Oto jak UE zamierza pomóc Ukrainie
Pożyczka reparacyjna. Oto jak UE zamierza pomóc Ukrainie
"Ciekawe rozwiązania". Minister chwali projekt prezydenta
"Ciekawe rozwiązania". Minister chwali projekt prezydenta
Niemcy przyznały, ile towaru sprowadzają z Polski. Padły kwoty
Niemcy przyznały, ile towaru sprowadzają z Polski. Padły kwoty
Syndyk ujawnia, ile wynoszą długi Palikota. Skala ogromna
Syndyk ujawnia, ile wynoszą długi Palikota. Skala ogromna
Hołownia zmieni zdanie? Ministra mówi o przyszłości polityka
Hołownia zmieni zdanie? Ministra mówi o przyszłości polityka
Kierowcy mogą się zdziwić. Duża zmiana w cenach OC
Kierowcy mogą się zdziwić. Duża zmiana w cenach OC
"Myśliwi mylą co dwa miesiące człowieka z dzikiem". Ministra mówi o badaniach
"Myśliwi mylą co dwa miesiące człowieka z dzikiem". Ministra mówi o badaniach
Hołownia odchodzi ze stanowiska marszałka. Oto jego majątek
Hołownia odchodzi ze stanowiska marszałka. Oto jego majątek
Jest praca u premiera. Oto wymagania i wysokość pensji
Jest praca u premiera. Oto wymagania i wysokość pensji
Nowe przepisy weszły w życie. Te drony trzeba ubezpieczyć
Nowe przepisy weszły w życie. Te drony trzeba ubezpieczyć
Energia na giełdę. Rząd chce przywrócić ogligo. Co to oznacza?
Energia na giełdę. Rząd chce przywrócić ogligo. Co to oznacza?
"Gwałtowny wzrost". Firmy walczą z czasem i wymieniają auta
"Gwałtowny wzrost". Firmy walczą z czasem i wymieniają auta