Polska traci konkurencyjność podatkową. Powód? Opieszałość legislacyjna [OPINIA]

Trudno sobie wyobrazić, żeby międzynarodowy inwestor ulokował inwestycję w Polsce z uwagi na dostępne ulgi podatkowe, jeśli ich efekt zostanie zniwelowany przez konieczność zapłaty podatku wyrównawczego. Czas na zmiany podatkowe. Trzeba działać szybko - pisze Małgorzata Samborska, doradca podatkowy.

Donald Tusk, Andrzej Doma�skiWarszawa, 24.03.2025. Premier Donald Tusk (2L) i minister finans�w Andrzej Doma�ski (L) na spotkaniu z przedstawicielami strony spo�ecznej w sprawie deregulacji, 24 bm. w Kancelarii Prezesa Rady Ministr�w w Warszawie. (aldg) PAP/Leszek Szyma�skiLeszek Szyma�skideregulacja, polityk, polityka, spotkanie, strona spo�eczna, konsultacje, kprmOd lewej: minister finansów Andrzej Domański i premier Donald Tusk
Źródło zdjęć: © PAP | Leszek Szymański
Małgorzata Samborska

Wyprowadzony od 1 stycznia 2025 r. podatek wyrównawczy nakazuje zapłatę podatku będącego różnicą między efektywną stawką podatkową a 15 proc. A to oznacza, że polskie zachęty podatkowe dla dużych graczy tracą sens.

Podatek wyrównawczy, zwany inaczej globalnym podatkiem minimalnym (tup-up tax) dotyczy spółek należących do dużych grup międzynarodowych i krajowych, które w co najmniej dwóch z czterech ostatnich lat osiągnęły skonsolidowane przychody na poziomie co najmniej 750 mln euro.

Jeśli efektywna stawka podatkowa takich podmiotów na poziomie kraju jest niższa niż 15 proc., podmioty te są zobowiązane do dopłaty podatku wyrównawczego. Mechanizm ma gwarantować, że międzynarodowe korporacje będą efektywnie opodatkowane na poziomie minimum w każdej jurysdykcji, niezależnie od zastosowanych ulg lub zwolnień.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polska marka YES: Jak powstało złote imperium? Maria Kwiatkiewicz w Biznes Klasie

To efekt prac nad globalną reformą podatkową w ramach tzw. inicjatywy BEPS 2.0., do której Polska przystąpiła 8 października 2021 r. wraz z blisko 140 państwami czy jurysdykcjami.

Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego (Global Anti-Base Erosion Rules, tzw. GloBE), miało na celu ograniczenie agresywnej optymalizacji podatkowej międzynarodowych korporacji i wyeliminowanie praktyk podatkowych przedsiębiorstw wielonarodowych, umożliwiającym im przenoszenie zysków do państw, w których nie podlegają one żadnemu opodatkowaniu lub podlegają bardzo niskiemu opodatkowaniu.

Pracom tym przyświecała idea, że w sytuacji, gdy we wszystkich jurysdykcjach obowiązywać będzie efektywna stawka 15 proc., atrakcyjność podatkowa danej jurysdykcji nie będzie już istotnym czynnikiem przy lokowaniu inwestycji.

Jednak w obecnym kształcie implementacji tych regulacji Polska znajduje się w niekorzystnym położeniu względem innych państw, co stawia pod znakiem zapytania jej atrakcyjność inwestycyjną. Dzieje się tak z dwóch powodów.

Atrakcyjność inwestycyjna Polski pod znakiem zapytania

Po pierwsze, nie wszystkie kraje ostatecznie implementowały globalny podatek wyrównawczy do swoich systemów prawnych. Przede wszystkim nie zrobiły tego Stany Zjednoczone, Chiny, Wielka Brytania. To mocno podważa w ogóle sens istnienia tego rozwiązania.

Europa, która wobec nałożonej na państwa UE dyrektywy wymusiła implementację przepisów, stawia siebie w podatkowo gorszej sytuacji niż kraje, które tego nie zrobiły. Jednak nie ma co liczyć na wycofanie się Unii Europejskiej z tej propozycji.

Bardziej prawdopodobne wydaje się ustalenie reguł jednoczesnej koegzystencji podatku wyrównawczego z amerykańskim rozwiązaniem zwanym GILTI (z ang. global intangible low-taxed income), które od 2017 r. też jest rodzajem opodatkowania minimalnego mającego zastosowanie do dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych amerykańskich przedsiębiorstw.

Po drugie, Polska nie zmieniła ulg podatkowych w taki sposób, aby łagodzić skutki GloBE dla inwestorów i podmiotów zaangażowanych w badania, rozwój i inwestycje rzeczowe. I tu inicjatywa leży po stronie rządu.

Polska traci konkurencyjność podatkową

W Polsce implementacja unijnej dyrektywy GloBE (2022/2523) nastąpiła z opóźnieniem i zaczęła obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2025 r., mimo że termin wyznaczony przez Unię Europejską upływał z końcem 2023 roku. Nie dostosowano też rozwiązań krajowych do tego nowego podatku.

Na potrzeby podatku wyrównawczego efektywną stawkę podatkową liczy się na podstawie danych finansowych, a nie podatkowych. Chodzi o to, żeby zapewnić porównywalność danych i odciąć się od rozwiązań lokalnych rozwiązań systemów podatkowych, które się między sobą różnią.

To jednak oznacza, że ulgi podatkowe, o ile nie spełniają definicji tzw. kwalifikowanej ulgi zwrotnej (qualified refundable tax credit), uderzają w inwestorów.

Inne kraje nie czekały

Polska oferuje szereg preferencji podatkowych, takich jak m.in:

  • ulga na działalność B+R,
  • ulga na robotyzację,
  • zwolnienia w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (PSI).

Jednak żadna z nich, w obecnej formie, nie spełnia definicji kwalifikowanej ulgi zwrotnej zgodnie z wytycznymi OECD. Oznacza to, że ich zastosowanie obniża efektywną stawkę podatkową, a tym samym prowadzi do konieczności dopłaty podatku wyrównawczego. W praktyce — nawet jeśli inwestor skorzysta z ulgi w Polsce — zostanie ona "zneutralizowana" przez obowiązki podatkowe w ramach podatku wyrównawczego.

W odpowiedzi na nowe wyzwania, państwa takie jak Niemcy, Francja, Irlandia czy Węgry już zreformowały swoje systemy ulg podatkowych. Dzięki temu oferują ulgi, które są mniej lub bardziej neutralne dla mechanizmu liczenia efektywnej stawki podatkowej i nie powodują konieczności zapłaty podatku wyrównawczego. To zwiększa ich atrakcyjność inwestycyjną wobec państw takich jak Polska, które nie wprowadziły takich dostosowań.

Polska w ogonie reform

Polska dopiero w 2025 r. rozpoczęła prace legislacyjne nad dostosowaniem ulg podatkowych do wymogów podatku wyrównawczego. Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii prowadzą obecnie analizy i konsultacje nad kilkoma wariantami modyfikacji ulg, w tym:

  • wprowadzeniem zwrotu gotówkowego niewykorzystanej ulgi B+R,
  • rozdzieleniem ulgi B+R na komponent rozliczany poza CIT (w zakresie kosztów wynagrodzeń) i komponent rzeczowy,
  • reformę ulgi w ramach PSI w kierunku spełnienia kryteriów kwalifikowanej ulgi.

Jednak ciągle brak jest konkretnego projektu ustawy w tym zakresie oraz jasno określonego harmonogramu wdrożenia, a to oznacza, że Polska na razie pozostaje niekonkurencyjna podatkowo.

Dla dużych inwestorów, rozważających lokalizację projektów o wartości setek milionów euro, kluczowe znaczenie ma realna wartość ulg podatkowych oraz ich wpływ na efektywną stawkę opodatkowania.

Jeśli Polska chce utrzymać swoją atrakcyjność inwestycyjną, musi pilnie dostosować swój system ulg podatkowych do wymogów GloBE. Planowane przez ministerstwa zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2026 r., być może nawet z możliwością ich retrospektywnego zastosowania do roku 2025, ale trzeba działać szybko.

W Polsce jest ok. 7 tys. podmiotów należących do dwóch tysięcy grup międzynarodowych, które są objęte podatkiem wyrównawczym.

Małgorzata Samborska, doradca podatkowy

Źródło artykułu: Małgorzata Samborska
Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"