Notowania

Skarbówka mało przyjazna. Jesteśmy w ogonie Europy

31 proc. podatników w Polsce jest niezadowolonych z działalności skarbówki. Gorzej w naszym regionie sprawa wygląda tylko w Słowenii. Rząd zapewnia jednak, że poziom obsługi ma się w naszym kraju poprawić.

Podziel się
Dodaj komentarz
(East News)
Polacy źle oceniają obsługę podatników w urzędach skarbowych. Niemal najgorzej w regionie (Fot: Piotr Kamionka/REPORTER)

Jak informuje "Rzeczpospolita", najnowsze wyniki badań firmy PwC pokazują, że aż 31 proc. Polaków twierdzi, że nie są zadowoleni w kontakcie z organami skarbowymi, gdy zwrócą się do nich po jakąkolwiek pomoc.

I o ile takie kontakty z zasady nie kojarzą się z niczym przyjemnym, to już porównanie z innymi krajami regionu może niepokoić. Gorzej jest tylko w Słowenii, gdzie niezadowolenie wyraża 37 proc. badanych.

W Czechach wskaźnik ten wynosi 30 proc., a w Bośni i Hercegowinie - 22 proc. Z kolei na Słowacji i Litwie ponad połowa podatników jest pozytywnie nastawiona do służb skarbowych.

Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej

Z czego wynika niechęć do skarbówki w Polsce? Przede wszystkim długie terminy odpowiedzi na pytania, brak profesjonalizmu urzędników, przedłużające się kontrole oraz słaba obsługa infolinii.

Ministerstwo finansów zapowiada jednak zmiany. Chce, by poziom obsługi podatników znacząco się podniósł.

Skarbówka odpuści kontrole. Jest jeden warunek
Nowa ordynacja podatkowa. Będzie można zawrzeć układ ze skarbówką

Ma w typ pomóc nowa Ordynacja podatkowa, w której ma powstać tzw. umowa o współdziałanie. W skrócie: podatnik obieca uczciwe płacenie podatków, informowanie o wszystkich wątpliwych transakcjach i ewentualnych korzyściach podatkowych, które dzięki nim może osiągnąć.

W zamian otrzyma od skarbówki zobowiązanie, że urzędnicy rzadziej będą wpadali na kontrole podatkowe. O tym mechanizmie pisaliśmy już w money.pl.

Ale zmienić ma się również sama skarbówka. Jak pisze "Rz", urzędnicy chcą poświęcać więcej czasu na obsługę internetową podatników. W ten sposób kontaktuje się z urzędem coraz więcej Polaków.

Plan jest taki, by skrócić godziny obsługi "fizycznej" podatników, a w zamian za to przeznaczyć więcej czasu na obsługe on-line. Tu jednak decyzję muszą podjąć same Izby Administracji Skarbowej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Tagi: fiskus, podatki, obsługa podatnika, skarbówka, pit
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
11-12-2019

strachPewnie większość z tych niezadowolonych nie jest obruszona ich działaniami tylko mimiką twarzy. Jak się na nich spojrzy to chociaż człowiek … Czytaj całość

11-12-2019

KtośChyba 91 % niezadowolonych, ciągłe kontrole, zero pomocy, co chwila nowe przepisy. Jedna z kontrolerek mi powiedziała że też ma tego dosyć ale nie … Czytaj całość

11-12-2019

SławekOd 40 lat "rząd zapewnia jednak, że poziom obsługi ma się w naszym kraju poprawić." Ale się pogarsza. Ile można karmić ludzi takimi … Czytaj całość

Rozwiń komentarze (9)