Izera dalej nie pojedzie? "Plotki są szkodliwe dla projektu"

Decyzja o zatrzymaniu projektu Izery byłaby bardzo zła i nieuzasadniona ekonomicznie – mówi "Rzeczpospolitej" Tomasz Kędzierski, dyrektor strategii i rozwoju biznesu ElectroMobility Poland.

Pierwotny projekt IzeryPierwotny projekt Izery. Obecnie został on już zmodyfikowany, ale najnowszej wersji jeszcze nie ujawniono
Źródło zdjęć: © Izera

"Rz" zauważa, że Izera jest postrzegana jako projekt polityczny, także w branży motoryzacyjnej. Kędzierski pytany, czy nie obawia się, że nowy rząd go skasuje, odparł:

Nie patrzymy na Izerę jak na projekt polityczny. Owszem, zdaję sobie sprawę, że mógł być oceniany przez pryzmat skojarzenia z pewnymi opcjami politycznymi czy konkretnymi politykami, ale z naszej perspektywy jest to przedsięwzięcie czysto biznesowe.

Jego zdaniem jest to zarazem projekt o istotnym znaczeniu gospodarczym, realizowany w sektorze strategicznym dla państwa i PKB. "Z tej perspektywy chcemy się odcinać od polityki i przede wszystkim rozmawiać o gospodarce i biznesie" - wskazał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skarb Państwa dosypał 500 mln zł do Izery. "To nie oznacza, że te pieniądze zostały wydane"

"Bardzo zła i nieuzasadniona ekonomicznie"

Dopytywany, co gdyby zapadła taka decyzja, Kędzierski odparł, że "byłaby bardzo zła i nieuzasadniona ekonomicznie". - Mamy rozpędzony zespół 130 osób pracujących nad tym projektem oraz partnera Geely, który postrzega nasz projekt wielowymiarowo i jest aktywny nie tylko jako dostawca usług, lecz także jako partner strategiczny. Więc wszelkie tego rodzaju turbulencje, plotki i dyskusje o możliwości skasowania inwestycji są szkodliwe dla projektu. Utrudniają nam utrzymanie dobrych pracowników, a przede wszystkim relacji z partnerami - stwierdził.

Przyznał, że ma obawy przed zatrzymaniem projektu, ale zakłada, "że do władzy przychodzą racjonalni ludzie, którzy widzą, że wniesie on do gospodarki konkretną wartość".

Według Kędzierskiego "zdrową sytuacją byłoby więc oderwanie projektu od nadzoru politycznego, czyli sprawującego nadzór inwestorski KPRM i przejście na model zarządzania poprzez PFR".

Wybrane dla Ciebie
Złota strategia NBP. Narodowy Bank Polski dokupił kilkanaście ton
Złota strategia NBP. Narodowy Bank Polski dokupił kilkanaście ton
"Najtańsze od czterech lat". Oto ile będą kosztować wyjazdy na święta Bożego Narodzenia
"Najtańsze od czterech lat". Oto ile będą kosztować wyjazdy na święta Bożego Narodzenia
Oddali mieszkania w zamian za rentę. Tyle dostają co miesiąc
Oddali mieszkania w zamian za rentę. Tyle dostają co miesiąc
Od 2026 r. zmiana w urzędach. Koniec dotychczasowych zasad
Od 2026 r. zmiana w urzędach. Koniec dotychczasowych zasad
Spółka Dominiki Kulczyk z ważnym kontraktem. Bałtyk 1 wygrywa pierwszą aukcję offshore
Spółka Dominiki Kulczyk z ważnym kontraktem. Bałtyk 1 wygrywa pierwszą aukcję offshore
Rekordowa transza broni dla Tajwanu. Chiny zapowiedziały reakcję na decyzję USA
Rekordowa transza broni dla Tajwanu. Chiny zapowiedziały reakcję na decyzję USA
"W Polsce czują się dobrze". Nawrocki mówi o Ukraińcach
"W Polsce czują się dobrze". Nawrocki mówi o Ukraińcach
Podatki w górę i ostrzeżenie dla unikających ich płacenia. Putin o pieniądzach Rosjan
Podatki w górę i ostrzeżenie dla unikających ich płacenia. Putin o pieniądzach Rosjan
Kurierzy toną w długach. "Bariera trudna do pokonania"
Kurierzy toną w długach. "Bariera trudna do pokonania"
Spadki i darowizny na nowych zasadach. Ważne zmiany od 2026 roku
Spadki i darowizny na nowych zasadach. Ważne zmiany od 2026 roku
Wspólny dług? Opcja przejściowa. To Europa płaci rachunek za Rosję [OPINIA]
Wspólny dług? Opcja przejściowa. To Europa płaci rachunek za Rosję [OPINIA]
Koniec ulg dla spalinówek. Oto co się zmieni w 2026 roku
Koniec ulg dla spalinówek. Oto co się zmieni w 2026 roku