Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Wielkie zmiany w bankach. Jest nowe zabezpieczenie

7
Podziel się:

Bank jest w stanie odróżnić posiadacza rachunku od oszusta, stosując analizy behawioralne - powiedział Adam Tochmański, doradca z Narodowego Banku Polskiego. Dodał, że w 2023 roku Polacy za najbezpieczniejszy środek płatniczy uważali gotówkę.

Wielkie zmiany w bankach. Jest nowe zabezpieczenie
Wykorzystując analizy behawioralne bank może odróżnić oszusta od klienta (unsplash)

We wtorek w katowickim Uniwersytecie Ekonomicznym odbyła się konferencja z udziałem największych graczy sektora finansowego i usług płatniczych.

Nowe zabezpieczenie w bankach

- Jeżeli klient naciska klawiaturę, w odpowiedni sposób działa myszką, czy przesuwa ekran, to te wszystkie zachowania są wyłapywane i profilowane. Tym samym bank jest w stanie odróżnić klienta od oszusta i zapewnić ochronę przed fraudami - wskazał Tochmański podczas konferencji w ramach Tygodnia Pieniądza Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dealer Rolls-Royce, McLaren, Aston Martina "Sprzedaję 2,5 tys aut rocznie" Piotr Fus w Biznes Klasie

Analiza behawioralna jest nową metodą uwierzytelnienia bankowości elektronicznej, którą na ten moment stosuje pięć największych banków w Polsce.

- Banki z powodzeniem się w to wdrożyły, jednak z punktu widzenia prawnego, aby zastosować analizę, potrzebna jest wyraźna zgoda klienta. W konsekwencji, liczba klientów, którzy ją stosują, nie jest duża - podkreślił doradca departamentu analiz i badań ekonomicznych Narodowego Banku Polskiego.

Rośnie liczba oszustw

Jak dodał, od czasu pandemii, rośnie liczba oszustw bankowych w Polsce. Tochmański przestrzegł, że złodzieje są w stanie wyczyścić, w ciągu zaledwie paru minut, wszystkie oszczędności na koncie. - Są to sprawy często bezpowrotne dla klienta, bo ich dane w jakiś sposób zostały udostępnione - zaznaczył doradca w NBP.

Drugim sposobem na wykorzystanie analiz behawioralnych może być blokowanie niepożądanych transakcji. Przytoczonym przykładem było wyłapanie oszustów podających się za policjanta lub pracownika banku.

- Banki powinny otrzymać narzędzie, którymi będą w stanie powszechnie zabezpieczyć tego typu usługę, gdyż nie zawsze klient jest świadomy swoich zagrożeń i wyraża zgodę - wskazał Tochmański.

W planowanej regulacji unijnej PSR znajdują się zapisy, które pozwolą bankom na przetwarzanie szczególnej kategorii danych osobowych z punktu widzenia RODO.

- Natomiast my w Polsce zastanawiamy się czy może uda nam się zrobić coś wcześniej - zapowiedział doradca.

Tochmański podkreślił także, że w naszym kraju nie ma jednego wzorca, w którym jeden instrument płatniczy spełnia wszystkie idealne funkcje. Jak wyjaśnił, idealne cechy dla różnych użytkowników - płatników czy odbiorów - będą inne. Także w czasie będą się zmieniać i dostosowywać do potrzeb konsumenta.

Przytoczył najnowsze badania NBP, które pokazują, że w 2023 r. najbezpieczniejszym środkiem płatniczym, z punktu widzenia ogółu Polaków, jest gotówka.

- W czasie pandemii znacznie wzrosło wykorzystanie instrumentów bezgotówkowych typu karta płatnicza, blik, czy przelewy. Jednak po pandemii ich bezpieczeństwo zaczęło spadać. Tylko karta płatnicza i gotówka są najwyżej oceniane przez Polaków w poczuciu ich bezpieczeństwa - podkreślił Tochmański.

Chcesz mieć wpływ na rozwój serwisu money.pl? Weź udział w badaniu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(7)
LBe
3 tyg. temu
Tylko gotówka, nie dajmy się nabierać na te wszelkie wynalazki. Tylko przy gotówce człowiek potrafi myśleć, wydawać oszczędnie, ale to właśnie bankom przeszkadza.
stary
3 tyg. temu
Co za stek bzdur..."dobrze już było".. Kilkanaście lat temu używałem "tokena" sprzętowego oprócz loginu i hasła aby autoryzowanie każdą transakcje. Wg mnie nie ma lepszej metody. Te wszystkie wasze wynalazki "są nieskuteczne", "niebezpieczne", "głupie" "uciążliwe", Zbyt chcecie ingerować w nasze życie..
Ela
3 tyg. temu
Niestety to nie zawsze działa dobrze. Odrzuca mi płatności, mimo że to moja karta a ja to ja. Bank, a raczej pracownicy, którym to zgłaszam, nic z tym nie robią. Problem był i jest.
Prezydent2025
3 tyg. temu
Musi powrócić kara śmierci za wyjątkowo bezduszne przestępstwa. Inaczej zło zwycięży dobro.
Paweł
3 tyg. temu
Czemu uwuwacie komentarz zachęcający do płacenia gotówką?