Notowania

Dobra opinia w social media pomoże dostać kredyt. Banki tego nie wykluczają

Informacje o klientach z mediów społecznościowych? Przyglądamy się – tak wygląda stosunek banków i fintechów do danych klientów, które można pozyskać z social media. A te są przecież kopalniami wiedzy.

Podziel się
Dodaj komentarz
(iStock.com)
LinkedIn to serwis społecznościowy, który ma pomagać w wymianie informacji przez profesjonalistów

"Puls Biznesu" zapytał banki i fintechy, czy informacje, jakie klienci – aktualni i potencjalni – zostawiają o sobie w social media, są przez nie wykorzystywane do weryfikacji i sprawdzania ich wiarygodności kredytowej.

Przepytane banki przyznały, że na razie ich nie wykorzystują, ale przyglądają się sposobom wykorzystania danych z mediów społecznościowych w przyszłości.

Kredyt we frankach spowodował, że Ewelina K. przepłaciła 42 tys. zł. Teraz je odzyska
Frankowiczka wygrała z bankiem. Odzyska 42 tys. zł

Bardziej otwarte na takie nowinki zdają się być fintechy. Smeo, który specjalizuje się w faktoringu online, przyznaje, że social scoring jest wykorzystywany głównie do poszerzania grupy potencjalnych klientów. System scoringowy może sprawdzić, czy początkujący przedsiębiorca ma profesjonalną stronę internetową, profil na Facebooku lub LinkedInie.

Obejrzyj: Masz kredyt na mieszkanie? Lepiej sprawdź termin spłaty ostatnich rat

- Nie ma to nic wspólnego ze śledzeniem, służy tylko potwierdzeniu, że dana firma istnieje i ma się dobrze. Tym wygrywamy z bankami i większością fintechów, które z reguły nie udzielają finansowania firmom ze stażem krótszym niż dwanaście miesięcy – mówi w rozmowie z "PB" Mateusz Żynda ze Smeo.

Czy przedsiębiorcy powinni się bać, że brak konta na LinkedIn może być odmową przyznania kredytu? Eksperci uspokajają, że sięganie do mediów społecznościowych nie będzie jedynym sposobem na ocenę zdolności kredytowej. Historia kredytowa i sprawdzenie dochodów pozostanie podstawa pracy analityków.

Nordea Bank oferuje klientom w Danii 20-letni kredyt hipoteczny bez odsetek
Kredyt hipoteczny bez odsetek. Ten bank właśnie go wprowadził

Ponadto informacje z serwisów społecznościowych są wykorzystywane raczej w przypadku oceny konsumentów niż firm.
Przedsiębiorcy mogą obawiać się jedynie sytuacji, gdy w przestrzeni publicznej pojawia się coraz więcej negatywnych opinii o ich działalności i wypłacalności. Przykładowo, gdy na forach internetowych dla pracowników pojawiają się wiadomości o tym, że firma opóźnia się z płatnościami. Jeśli analityk bankowy dotrze do takich alarmujących informacji, może wziąć je po uwagę przy podejmowaniu decyzji o finansowaniu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Tagi: social media, banki, fintech, gospodarka, wiadomości
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
09-08-2019

MarekJakieś bzdury. Kredyty wciskane są na każdym kroku. Każdego dnia maile, telefony ... . Chyba artykuł powinien mieć tytuł - kredyty są już promowane w … Czytaj całość

09-08-2019

są na to sposobyKredytów się nie bierze tylko dba się o płynność finansową firmy. Nie dam zarobić banksterom.

09-08-2019

PrawnikA niby jakim prawem ! Co na to TSUE ? Bank nie da kredytu jeśli nie udostępnisz dostępu do prywatnych zasobów danych i co że są dostępne a czy … Czytaj całość

Rozwiń komentarze (32)