Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sprawdź, czy kontrahent zapłaci

0
Podziel się:

Z obawy przed utratą płynności finansowej coraz więcej firm decyduje się na podjęcie współpracy z ubezpieczycielami kredytów kupieckich.

Sprawdź, czy kontrahent zapłaci
(ITAR TASS/PAP)

Do polskich przedsiębiorców coraz szybciej dociera świadomość, że efektywne zarządzanie ryzykiem jest jednym z podstawowych elementów skutecznego prowadzenia działalności gospodarczej.

Transakcje biznesowe zawsze obciążone są dużym ryzykiem, a to stanowi istotne zagrożenie dla działalności wielu firm. Dzięki profesjonalnym analizom można je wiarygodnie oszacować, a to z kolei umożliwia przyjęcie odpowiedniej polityki rozwoju firmy.

Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta też z usług specjalistów potrafiących zlokalizować obszary zagrożenia w relacjach biznesowych, wynikające choćby z sytuacji materialnej danej firmy, sposobu prowadzenia przez nią interesów, kultury biznesu, ustawodawstwa czy sytuacji politycznej kraju, w którym prowadzi ona swoją działalność.

Z obawy przed utratą płynności finansowej coraz więcej firm decyduje się na podjęcie współpracy z ubezpieczycielami kredytów kupieckich. Dzięki takim usługom przedsiębiorstwa mają gwarancję, że ich transakcje są właściwie zabezpieczone, a ewentualne straty są minimalizowane, co wpływa bezpośrednio na stabilność rynkową przedsiębiorstwa. Z drugiej strony konkurujący z sobą ubezpieczyciele prześcigają się w tworzeniu elastycznych rozwiązań.

Skrupulatność i opieszałość

Spadek cen ubezpieczenia wpłynął na dostępność polis dla szerokiego grona przedsiębiorstw, co spowodowało, że zarządzanie ryzykiem staje się czynnikiem branym pod uwagę w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej. Polscy przedsiębiorcy wciąż uczą się, na czym powinien polegać kompletny program ochrony własnych należności i płynności finansowej, a rosnąca świadomość zagrożeń i możliwości zarządzania ryzykiem mają istotny wpływ na popularność usług i narzędzi oferowanych przez instytucje zajmujące się bezpieczeństwem transakcji.

Ze względu na różnego rodzaju praktyki i zwyczaje związane z rozliczaniem należności, struktura i charakter wykorzystania poszczególnych usług są inne w poszczególnych państwach. Czynnikiem warunkującym okres, po jakim przedsiębiorca może spodziewać się uregulowania należności, jest nie tylko branża, ale także kraj pochodzenia dłużnika, co ma przełożenie na relacje biznesowe w ujęciu międzynarodowym i lokalnym.

Jak wynika z badania przeprowadzanego cyklicznie przez firmę Atradius, Niemcy - czyli statystycznie najbardziej zdyscyplinowani płatnicy w Unii - potrzebują przeciętnie 55 dni mniej na uregulowanie należności niż najbardziej opieszali pod tym względem Włosi. Tak duże różnice oddają w pewnym stopniu charakter relacji biznesowych obowiązujących w danym kraju. Takie czynniki jak skłonność do ostrożnego formalizmu, czy też rola dobrych relacji, mają wpływ na skłonność do wyboru różnych usług finansowych, jak windykacja czy faktoring.

Moduły czy kompleksy

Natomiast w przypadku polis ubezpieczeniowych oferty na całym świecie są bardzo podobne. Wszyscy gracze uważnie śledzą usługi proponowane przez konkurencję. Nie istnieją rozwiązania, które nie mogłyby być w krótkim czasie wykorzystane przez pozostałe firmy.
Oczywiście istnieją różne koncepcje kreowania koszyka usług obejmującego zarządzanie ryzykiem przedsiębiorstwa. Wśród ekspertów zdania są podzielone.

Jedni twierdzą, że należy rozbudować ofertę i kompleksowo zajmować się zarządzaniem należnościami, połączyć faktoring z ubezpieczeniem należności, windykacją oraz raportami kredytowymi. Inni natomiast uważają, iż należy podążać w kierunku specjalizacji ubezpieczeń należności, a faktoring i windykacje pozostawić firmom, które zajmują się tym profesjonalnie.

Tak czy inaczej produkty ubezpieczycieli kredytów kupieckich pozwalają na mocne zintegrowanie oferty ubezpieczycieli z systemami informatycznymi i sprzedażowymi klientów. Niezbędna jest automatyzacja, przyczyniająca się do redukcji kosztów, co w świetle spadających składek jest bardzo istotne. W krajach Europy Zachodniej zarządzanie polisą drogą on-line jest zjawiskiem powszechnym.

Jeszcze w lesie

Polscy przedsiębiorcy nie doceniają roli wywiadu gospodarczego, co tylko potwierdza ich niezorientowanie w kwestiach związanych z zarządzaniem ryzykiem. Posiadanie polisy ubezpieczeniowej daje poczucie bezpieczeństwa na wypadek niespodziewanych zdarzeń czy też próby wyłudzenia towaru.

Ubezpieczyciel zawsze będzie dążyć do minimalizacji prawdopodobieństwa konieczności wypłaty odszkodowania. Wsparcie go w tym dążeniu leży jak najbardziej w interesie przedsiębiorcy. Dlatego bardzo często punktem wyjścia dla kształtowania polisy ubezpieczeniowej jest wspólny audyt ubezpieczyciela i klienta określający bezpieczeństwo poszczególnych kontrahentów, jak i własne systemy przedsiębiorcy związane z ochroną należności.

W Polsce jeszcze zbyt rzadko patrzy się na zabezpieczanie transakcji jak na element kompleksowego zarządzania ryzykiem, mogącego zabezpieczyć firmę na każdą ewentualność - od niewypłacalności nie wynikającej ze złej woli zaufanego kontrahenta, po próby wyłudzenia ze strony nieuczciwych partnerów. Jednak coraz szybciej się to zmienia.

wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)