Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

HSBC Navigator: 9 na 10 polskich firm spodziewa się wzrostu biznesu w ciągu roku

0
Podziel się:

Aż 88% firm w Polsce pozytywnie ocenia możliwości rozwoju w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 87% spodziewa się wzrostu również w perspektywie 5 lat, wynika a z raportu Navigator opublikowanego przez HSBC. To znacznie więcej niż średnia globalna, gdzie 79% badanych przewiduje wzrost w okresie roku, a 82% w ciągu 5 lat.

HSBC Navigator: 9 na 10 polskich firm spodziewa się wzrostu biznesu w ciągu roku

Najważniejszym rynkiem ekspansji biznesowej dla polskich przedsiębiorstw jest Europa - taką odpowiedź wskazało 88% badanych. Kluczowymi kierunkami pozostają Niemcy, Francja, Rosja, Ukraina, Czechy oraz Słowacja. W perspektywie najbliższych 3-5 lat 66% przedsiębiorstw planuje dalszy rozwój relacji handlowych w regionie, podano.

"Badane firmy w Polsce podkreślają znaczenie handlu międzynarodowego oraz działalności na zagranicznych rynkach w kontekście [...] innowacyjności i bogacenia się społeczeństwa. Jako globalną instytucję, która m.in. wspiera przedsiębiorstwa w ekspansji, szczególnie cieszy nas fakt, że 43% firm w Polsce wymienia otwarcie nowych rynków jako czynnik napędowy ich rozwoju" - podkreślił CEO HSBC Polska Michał H. Mrożek, cytowany w komunikacie.

59% polskich firm zauważa wzrost protekcjonizmu na kluczowych dla ich działalności rynkach. Jest to wynik powyżej średniej dla całej Europy (55%), ale poniżej globalnej (65%). By przystosować się do nowych warunków i pozostać konkurencyjnymi, przedsiębiorstwa podejmują działania skutkujące redukcją kosztów (35%), skróceniem łańcucha dostaw (28%) i akceptacją niższych marż (27%). Wśród strategii wdrażanych w związku ze zmianami geopolitycznymi, jest również zwiększenie działalności online (26%), inwestycje w cyberbezpieczeństwo (24%), a także zwiększenie rezerw kapitałowych (22%), wskazano również.

Wśród kluczowych czynników, motywujących polskie przedsiębiorstwa do zrównoważonego rozwoju wymieniane są wzrost sprzedaży (28%), dostosowanie do standardów regulacyjnych (28%), spełnianie oczekiwań nabywców (27%) oraz poprawa wydajności operacyjnej (26%). Z kolei w perspektywie najbliższych pięciu lat badane firmy uważają, że wpływ na odpowiedzialny rozwój biznesu będą mieć przede wszystkim oczekiwania klientów (45%), konkurencji (37%) i inwestorów (33%).

"Należy przy tym dodać, że zrównoważony rozwój dla badanych to nie tylko troska o środowisko naturalne i zmniejszenie wytwarzania odpadów, ale również inwestycja w zdrowie pracowników, kwestie związane z transformacją technologiczną i efektywność energetyczna. Ważna jest również edukacja pracowników w zakresie zrównoważonego rozwoju" - zaznaczył Mrożek.

Jako innowacje, które będą miały wpływ na rozwój polskich firm w najbliższych latach, badani wskazują na technologie związane z bezpieczeństwem danych (26%), robotykę (26%), druk 3D (20%) oraz technologię 5G i IoT. Firmy oczekują, że nowe rozwiązania wpłyną na poprawę wydajności, pozwolą zmniejszyć koszty i oferować wyższej jakości produkty i usługi, a także zwiększą przejrzystość i jakość obsługi klienta, podano.

Celem badania HSBC Navigator przeprowadzanego w imieniu HSBC przez Kantar jest ocena nastrojów i oczekiwań przedsiębiorstw w średnioterminowej perspektywie czasowej, w takich kwestiach, jak: perspektywy rozwoju biznesu, handel międzynarodowy, geopolityka, zrównoważony rozwój i technologie. Badanie jest aktualnym źródłem informacji o szybko rozwijającym się międzynarodowym środowisku biznesowym. Wyniki opracowano na podstawie odpowiedzi udzielonych przez ponad 9100 firm z 35 krajów świata, w tym 200 z Polski. Badanie przeprowadzono w okresie od sierpnia do września 2019 r.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)