Właściciel Zary zarobił o 70 procent mniej. Nadrabiał straty w internecie

Przykład największych firm odzieżowych pokazuje, jak pandemia mocno odmieniła branżę. Hiszpański właściciel Zary w 2020 roku mocno postawił na sprzedaż internetową. Wpływy z tego kanału stanowiły blisko jedną trzecią całej sprzedaży. Nie uchroniło to jednak przed potężnym spadkiem zysków.

Inditex, czyli właściciel sklepów pod marką Zara, pokazał wyniki finansowe za 2020 rok.Inditex, czyli właściciel sklepów pod marką Zara, pokazał wyniki finansowe za 2020 rok.
Źródło zdjęć: © Flickr | Phillip Pessar
Damian Słomski

Hiszpański holding odzieżowy Inditex, do którego należą m.in. takie marki jak Zara, Pull&Bear, Bershka i Stradivarius, mocno odczuł pandemię. Koronawirus na wiele miesięcy pozamykał sklepy, co przełożyło się na gigantyczny spadek zysków. Ratunkiem okazała się sprzedaż internetowa, która urosła w niemal takim samym tempie, w jakim zmniejszyły się zyski.

Klienci w sklepach należących do grupy Inditex na całym świecie w 2020 roku zostawili około 20,4 mld euro. To oznacza spadek sprzedaży o 28 proc., na co główny wpływ miała pandemia i zamknięcie sklepów na długie miesiące.

Gdyby w podobnej skali spadły zyski, to nie byłoby aż tak źle. Zjazd był jednak znacznie większy. Zysk netto 2020 roku zmniejszył się o 70 proc. i wyniósł 1,1 mld euro.

Osiedle szeregówek w szczerym polu. Mieszkańcy dzień zaczynają od skrobania szyb. Nawet wiosną

Inwestorzy na najnowsze wyniki właściciela Zary nie zareagowali zbyt nerwowo. W czwartek nawet notowania spółki na giełdzie idą w górę. Spadku zysków i przychodów ze sprzedaży można się było spodziewać w pandemicznym roku.

A warto podkreślić, że Hiszpanie nie pozostali bierni i w reakcji na zamknięcie sklepów mocno postawili na sprzedaż internetową. Rok do roku wpływy z kanału online wzrosły o 77 proc. W sumie stanowią już blisko jedną trzecią wszystkich przychodów.

Przedstawiciele spółki zapowiadają też dalszy wzrost znaczenia internetowej sprzedaży. Warto dodać, że już przed pandemią firma postawiła sobie za cel rozwój e-commerce, ale docelowo udział tego kanału w przychodach miał wynieść 25 proc. Tymczasem ten poziom został wyraźnie przekroczony dwa lata wcześniej niż zakładano.

Z zapowiedzi zarządu wynika, że w latach 2020-2022 w rozwój cyfrowy biznesu zainwestuje około miliarda euro.

Obecnie ciągle duża część sklepów stacjonarnych należących do Inditex na całym świecie jest zamknięta. Mowa o około 15 proc.

Wybrane dla Ciebie
Wielka awaria w internecie. Jest problem z Cloudflare
Wielka awaria w internecie. Jest problem z Cloudflare
Netflix wyłożył gotówkę. Przejmie właściciela TVN? Nowe informacje
Netflix wyłożył gotówkę. Przejmie właściciela TVN? Nowe informacje
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025