Byłem w terminalu cargo przy Lotnisku Chopina. Jest tam "wszystko, co tylko można sobie wyobrazić"

W terminalu cargo przy Lotnisku Chopina w Warszawie można znaleźć wszystko - skrzynie z bronią, zakupy z chińskich platform, owoce, leki, worki z pieniędzmi, żywe zwierzęta i specjalnie zabezpieczone trumny. Każdego dnia przyjeżdża tam około 600 ciężarówek i dostawczaków, aby nadać i odebrać ładunek.

Terminal cargoTerminal cargo przy Lotnisku Chopina
Źródło zdjęć: © money.pl | Marcin Walków
Marcin Walków

- Najmniejsze przesyłki, jakie do nas trafiają, to koperty, a największe? Takie, jakie tylko się do samolotu zmieszczą. Są silniki lotnicze, samochody... Praktycznie wszystko, co tylko można sobie wyobrazić - mówi money.pl Krzysztof Anuszewski, dyrektor działu cargo LS Airport Services.

Największe przesyłki obsługiwane w terminalu cargo mogą ważyć ponad 20 ton jak na przykład żeliwne odlewy. Podobnie jak w przypadku wielkości, ograniczeniem jest ładowność samolotu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na pokładzie samolotu to kapitan rządzi. Może usunąć pasażera z rejsu

W terminalu cargo są pomieszczenia chłodnicze i mroźnie, gdzie stale monitorowana temperatura wynosi nawet -20 stopni Celsjusza. To tam na załadunek do samolotu lub do ciężarówki czekają przede wszystkim żywność oraz leki. Jest też kilka pomieszczeń przeznaczonych dla zwierząt. Od psów i kotów, przez zwierzęta egzotyczne, po... szynszyle i trzmiele.

Grube miliony, złoto, diamenty i poczta dyplomatyczna

Jedne z wielu drzwi, zupełnie niewyróżniające się na tle pozostałych, kryją prawdziwe skarby. W pomieszczeniu, które znajduje się pod specjalnym nadzorem, składowane są worki z pieniędzmi, złoto, a jeśli trzeba - diamenty. To jedno z nielicznych miejsc, w których nie pozwolono mi zrobić zdjęć. To nie tylko rozliczenia międzybankowe, ale również wysyłka produkowanych w Polsce banknotów na zlecenie zagranicznych banków centralnych. Przedstawiciele LSAS wspominają o 30-tonowym ładunku gotówki.

Przez terminal LS Cargo przechodzi też poczta dyplomatyczna. Nie dziwi więc obecność pracowników tej czy innej ambasady, którzy obserwują rozładunek i załadunek paczek, worków i skrzyń. Albo odbierają taką przesyłkę już przy samolocie i ją eskortują.

LS Airport Services. Terminal cargo
Rampa, gdzie odbywa się rozładunek i załadunek towarów przewożonych w ramach lotniczego cargo. Dziennie przyjeżdża około 600 ciężarówek i busów © money.pl | Marcin Walków
LS Airport Services. Terminal cargo
To drzwi prowadzące to jednego z kilku pomieszczeń chłodniczych. Za nimi temperatura to 2-8 stopni Celsjusza. Są i takie, gdzie panuje mróz -20 stopni © money.pl | Marcin Walków

Więcej importu niż eksportu

Cały terminal podzielony jest na dwie części - eksportową i importową. Każdego dnia obsługuje łącznie 330 ton towarów. Około 60 proc. obsługiwanych tam ładunków to import. - Towar eksportowy z importowym nie może się mieszać. Ładunki wysyłane za granicę, znajdujące się w terminalu, muszą zawsze mieć status bezpieczeństwa, importowe - nie zawsze, bo może być to towar tranzytowy. Albo już taki status ma, a jeśli nie, jest poddawany kontroli bezpieczeństwa - wyjaśnia Anuszewski.

Strefa kontroli bezpieczeństwa i kontroli celnej to drugie miejsce, w którym nie mogłem robić zdjęć. Są tam skanery RTG, podobne do tych, które pasażerowie znają z lotnisk, ale znacznie większe. Przez jeden z nich wysoki, dorosły człowiek mógłby przejść na stojąco. Bo każdy towar, który ma trafić do samolotu, musi zostać skontrolowany na obecność materiałów niezadeklarowanych.

Autor w rozmowie z Wojciechem Anusiewiczem w terminalu cargo
Autor w rozmowie z Krzysztofem Anuszewskim, dyrektorem działu cargo LS Airport Services, wewnątrz terminala © archiwum prywatne | Sebastian Grochala LSAS

Każde z miejsc, do których w terminalu trafia paczka, oznaczone jest kodem QR. Skanując go, tworzy się historia trasy, jaką pokonała przesyłka, co pomaga unikać zagubionych ładunków. - To był game changer, jeśli chodzi o efektywność procesów. O około 60-70 proc. zmniejszyliśmy czas przygotowania towarów w jeden kontener lub paletę pasujące do ładowni samolotu. Nie tracimy czasu na szukanie towarów w magazynie. Każdy pracownik wie i może sprawdzić, gdzie jest konkretna przesyłka - mówi money.pl Marcin Warsicki, członek zarządu LS Airport Services ds. operacyjnych.

Przejście przesyłki przez terminal może zająć zaledwie 45 minut. - Zwłaszcza gdy mówimy o takich przesyłkach jak radiofarmaceutyki. One z rampy rozładunkowej jadą w zasadzie prosto pod samolot. To mogą być też narządy do przeszczepu, transportowane głównie na krótkich trasach małymi samolotami. Zdarza nam się zejść nawet poniżej tego czasu. Najkrótszy możliwy to około 30 minut - dodaje Warsicki.

Zaznacza, że dla standardowych ładunków średni czas pobytu w terminalu cargo to około 4 godz. od dostarczenia, do gotowości do załadunku do samolotu.

LS Airport Services. Terminal cargo
W terminalu cargo towary przeznaczone na eksport i import nie mieszają się © money.pl | Marcin Walków

Zwierzęta w terminalu

W pomieszczeniach dla zwierząt są miski z wodą, a nawet smycze do wyprowadzania na krótki spacer i zabawki. Nie brakuje też transporterów, bo czasami klienci przywożą zwierzęta w pojemnikach niedostosowanych do transportu drogą lotniczą. - Zgodnie z przepisami zwierzę w klatce musi mieć dużo więcej miejsca, niż nam się wydaje. Musi mieć możliwość, aby swobodnie się tam obrócić - mówi Anuszewski.

Jako cargo transportowane są nie tylko większe psy, głównie z hodowli, ale też na przykład jednodniowe kurczaki, pszczoły i trzmiele. W imporcie z kolei dużo jest ryb. Gdy mowa o transportach między ogrodami zoologicznymi, w terminalu pojawiają się nawet bardzo egzotyczne okazy - małpy, hipopotamy, pingwiny.

Znajdziemy tam też jutrzejsze wydania gazet, które wysyłane są rejsowymi samolotami do Stanów Zjednoczonych, by następnego dnia znalazły się w kioskach.

LS Airport Services. Terminal cargo
Dla zwierząt przewidziano kilka pomieszczeń. Od takich dla psów i kotów, przez zwierzęta egzotyczne po ryby, bąki i trzmiele © money.pl | Marcin Walków
LS Airport Services. Terminal cargo
Wnętrze jednego z pomieszczeń dla zwierząt © money.pl | Marcin Walków
LS Airport Services. Terminal cargo
Gdy zachodzi taka potrzeba, psy i koty mogą zostać wyprowadzone na krótki spacer pod opieką pracownika © money.pl | Marcin Walków
LS Airport Services. Terminal cargo
Pracowników mających do czynienia ze zwierzętami obowiązuje dekalog dobrych praktyk opiekuna. Na zdj. Marcin Warsicki, członek zarządu LS Airport Services ds. operacyjnych © money.pl | Marcin Walków

Materiały niebezpieczne i radioaktywne

W wielu miejscach wydzielone są strefy materiałów niebezpiecznych. Wystarczy, by był to smartfon z niewyjmowalną baterią litowo-jonową, aby w myśl lotniczych przepisów zaliczał się do materiałów niebezpiecznych. Jak wyliczają przedstawiciele LSAS, aż 80 proc. materiałów niebezpiecznych to właśnie baterie różnego rodzaju.

Dla ładunków radioaktywnych przewidziano oddzielne pomieszczenie - bunkier. Klucz do niego ma Straż Graniczna, a każde wejście i wyjście jest rejestrowane. Przy wjeździe dla ciężarówek znajdują się specjalne bramki radiometryczne, które mają wykrywać obecność materiałów radioaktywnych.

LS Airport Services. Terminal cargo
Te drzwi prowadzą do specjalnie zabezpieczonego pomieszczenia, gdzie przechowywane są materiały radioaktywne. Pracownicy nazywają go bunkrem © money.pl | Marcin Walków

Jest też rampa, gdzie rozładowywane są towary przyjeżdżające już po kontroli, z nadanym statusem bezpieczeństwa. Na czas rozładunku rozkładane są dmuchane, pompowane rękawy, które mają zabezpieczyć otwartą ładownię ciężarówki przed możliwością dostania się do niej z zewnątrz. Jest to element obsługi RFS, czyli lotniczego cargo przewożonego na kołach.

LS Airport Services. Terminal cargo
Ciężarówki, które przywożą ładunki cargo ze statusem bezpieczeństwa, rozładowywane są na stanowiskach ze szczelnymi pompowanymi rękawami. Co do za zasady, mają one uniemożliwić nawet włożenie ręki przez osobę z zewnątrz © money.pl | Marcin Walków

Jedyna taka maszyna w Polsce

Jednym z najciekawszych urządzeń - jest układnica wysokiego składowania, która porusza się na szynach. To jedyne urządzenie tego typu w Polsce. Służy do rozładunku całych palet i kontenerów w magazynie na trzech kondygnacjach. Wysokością odpowiada trzypiętrowemu blokowi. - Takie rozwiązanie redukuje zapotrzebowanie na powierzchnię, gdy mamy ograniczone możliwości. Gwarantuje 96 miejsc do składowania. Moglibyśmy zmagazynować tu towary dla dwóch pełnych samolotów frachtowych. - dodaje Warsicki.

Jest półautomatyczna, więc wymaga obsługi przez człowieka w kabinie. W nowoczesnych terminalach cargo układnice są już w pełni automatyczne, a magazyny wysokiego składowania mogą mieć nawet 10 poziomów.

LS Airport Services. Terminal cargo
Ta żółta konstrukcja to zewnętrzna część systemu magazynu wysokiego składowania. Tu rozładowywane są ciężarówki z gotowymi kontenerami lotniczymi i paletami © money.pl | Marcin Walków
LS Airport Services. Terminal cargo
Maszyna ma już ponad 40 lat, ale cały czas działa © money.pl | Marcin Walków
LS Airport Services. Terminal cargo
Do jej obsługi wymagany jest pracownik ze specjalnymi uprawnieniami © money.pl | Marcin Walków
LS Airport Services. Terminal cargo
Kontenery i palety mogą być przechowywane w wydzielonych miejscach na trzech kondygnacjach. Ta część ma zostać powiększona © money.pl | Marcin Walków

W terminalu znajduje się też pomieszczenie przeznaczone do przechowywania trumien z ciałami. Wyłożone płytkami i wyposażone w metalowe stoły. Temperatura wynosi tam 5 stopni. Trumny w transporcie lotniczym są specjalnie zabezpieczone, więc ważą co najmniej 150 kg.

LS Airport Services. Terminal cargo
Ciała osób zmarłych drogą lotniczą przewożone są w specjalnie zabezpieczonych trumnach. W terminalu są stoły i wózki do ich transportu © money.pl | Marcin Walków
LS Airport Services. Terminal cargo
Jest też wydzielone pomieszczenie, w którym trumny są przechowywane © money.pl | Marcin Walków

"Wycisnąć wiekowy terminal jak cytrynę". Będzie rozbudowa

Ciągle myślimy nad tym, jak to usprawnić i unowocześnić, aby nasza praca była jak najbardziej optymalna. Chcemy ten wiekowy już terminal wycisnąć jak cytrynę, żeby obsłużyć jeszcze więcej ton na powierzchni, która od lat się nie powiększa.

Marcin Warsicki, członek zarządu LSAS ds. operacyjnych, w rozmowie z money.pl

Powierzchnia terminala cargo to 10 tys. m kw. LS Airport Services planuje powiększyć go o 60 proc., o czym w wywiadzie dla money.pl mówił Konrad Mirowski, prezes spółki. Podkreślał, że inwestycja zwróci się jeszcze przed planowanym na 2032 r. otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025