Chińczycy znaleźli tylną furtkę UE. Przemysł motoryzacyjny ma powody do obaw

Komisja Europejska nałożyła tymczasowe dodatkowe cła na elektryczne auta sprowadzane z Chin, a wkrótce ma zdecydować o ostatecznych. Chińczycy jednak nie odpuszczają i wyszukują kolejne sposoby na obejście dodatkowych opłat. Ma temu służyć nowa fabryka BYD w Turcji.

Turkish President Recep Tayyip Erdogan receives BYD chairman Wang ChuanfuISTANBUL, TURKIYE - JULY 08: (----EDITORIAL USE ONLY - MANDATORY CREDIT - ' TURKISH PRESIDENCY / MUSTAFA KAMACI / HANDOUT' - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS----) Turkish President Recep Tayyip Erdogan (R) receives Wang Chuanfu (L), chairman and chief executive officer at BYD Co., at Dolmabahce Palace working office in Istanbul, Turkiye on July 08, 2024. (Photo by Turkish Presidency/ Mustafa Kamaci / Handout/Anadolu via Getty Images)Anadolubyd, dolmabahce, world's largest electric vehicle producer, turkiye, recep tayyip erdogan, byd chairman, china, dolmabahce palace working office, byd new energy vehicle investment signing ceremony, chinese byd, political, turkish presidentTwórca i właściciel BYD Wang Chuanfu oraz prezydent Turcji Recep Tayyip Edogan
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2024 Anadolu
Jacek Losik
oprac.  Jacek Losik

Europa próbuje bronić się przed zalewem chińskich produktów, które są o wiele tańsze od europejskich. Powód jest to, że wiele gałęzi przemysłu jest nawet nie tyle dotowanych przez Pekin, ile wręcz "pompowanych", jak w przypadku producentów aut elektrycznych czy gigantów tzw. fast fashion, jak Shein.

Bruksela, aby przeciwdziałać nieuczciwe - zdaniem Komisji Europejskiej - wspomaganej przez Chiny konkurencji dla lokalnych firm, wiele produktów obejmuje dodatkowymi cłami, obniżając opłacalność ich zakupu. Tak jest, chociażby w przypadku elektrycznych samochodów (o czym dalej).

Chińczycy, obejmowani dodatkowymi cłami, postanowili obejść opłaty, produkując auta na miejscu. Dlatego jedna fabryka aut elektrycznych powstaje na Węgrzech (w planach jest następna), a wkrótce również w Turcji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak wyglądają kulisy branży stacji paliwowych? - Adam Sikorski w Biznes Klasie

Nowa fabryka w Turcji

W poniedziałek (9 lipca) turecki rząd poinformował, że podpisano umowę z największym chińskim producentem samochodów elektrycznch - BYD - na budowę fabryki w Turcji. Umowa opiewa na 1 mld dol.

"Turcja jest częścią unii celnej UE, co oznacza, że ​​pojazdy można eksportować do wspólnoty bez dodatkowych ceł" - pisze "Financial Times". Dziennik dodaje, że fabryka będzie w stanie produkować 150 tys. pojazdów rocznie, działać ma - według planów - pod koniec 2026 r. Zakład utworzy ok. 5 tys. miejsc pracy.

Obecnie, oprócz standardowych ceł w wysokości 10 proc., od 5 lipca na chińskie auta elektryczne są w UE nakładane dodatkowe opłaty karne. "To 17,4 proc. na auta chińskiego koncernu BYD, na samochody koncernu Geely - 20 proc., a w przypadku koncernu SAIC (sprzedaje elektryki m.in. pod marką MG) - 38,1 proc." - pisze Wyborcza.biz.

Serwis dodaje, że przedsiębiorstwa produkujące samochody elektryczne w Chinach (dotyczy to także europejskich firm - np. BMW produkuje tam model iX3), które współpracowały w trakcie dochodzenia z organami UE, objęto średnią stawką 21 proc.

Chiny uruchomią produkcję w Europie

"Europa finalizuje wyższe cła na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach, aby chronić lokalnych producentów samochodów. BYD zostanie obciążone całkowitą stawką celną w wysokości 27,4 proc. na pojazdy elektryczne" - pisze "FT".

Dziennik przypomina, że sama Turcja także nakłada dodatkowe cła na pojazdy importowane z Chin, nie tylko elektryczne. Stawka Ankary wynosi 40 proc.

"Turcja ma duży przemysł motoryzacyjny, w którym działają zagraniczne grupy, w tym Hyundai, Toyota, Renault i Ford, często w ramach wspólnych przedsięwzięć. Według Tureckiego Stowarzyszenia Producentów Motoryzacji producenci samochodów wyprodukowali w zeszłym roku w Turcji około 1,5 mln pojazdów. Głównym rynkiem eksportowym kraju jest UE" - pisze "FT".

Analitycy UBS twierdzą, że chińskie samochody produkowane w Europie Wschodniej będą miały 25 proc. przewagi kosztowej nad europejskimi rywalami.

Wybrane dla Ciebie

Makaron Igi Świątek podbija polskie restauracje
Makaron Igi Świątek podbija polskie restauracje
Podatek od zwycięstwa. Tyle odda Iga fiskusowi
Podatek od zwycięstwa. Tyle odda Iga fiskusowi
Rosja skonfiskowała już 43 mld euro. Putin chce więcej
Rosja skonfiskowała już 43 mld euro. Putin chce więcej
Przewodniczący Rady Europejskiej reaguje na zapowiedź amerykańskich ceł
Przewodniczący Rady Europejskiej reaguje na zapowiedź amerykańskich ceł
Niezadowolenie z demokracji nadal powszechne w wielu krajach, w tym w Polsce
Niezadowolenie z demokracji nadal powszechne w wielu krajach, w tym w Polsce
Szefowa KE odpowiada na cła Trumpa. "Podejmiemy niezbędne kroki"
Szefowa KE odpowiada na cła Trumpa. "Podejmiemy niezbędne kroki"
Donald Trump ogłasza nowe cła dla Unii Europejskiej. "Pełnoskalowa wojna handlowa"
Donald Trump ogłasza nowe cła dla Unii Europejskiej. "Pełnoskalowa wojna handlowa"
Wielka inwestycja w Łodzi zagrożona. Wykonawca jest na skraju bankructwa
Wielka inwestycja w Łodzi zagrożona. Wykonawca jest na skraju bankructwa
Groźne ruchy Trumpa. UE pokazała "miękkie podbrzusze" [OPINIA]
Groźne ruchy Trumpa. UE pokazała "miękkie podbrzusze" [OPINIA]
Gaz, Rosja i UE. Premier Słowacji stawia sprawę na ostrzu noża
Gaz, Rosja i UE. Premier Słowacji stawia sprawę na ostrzu noża
"Przegrywacie". Prezes wielkiego banku ostrzega Europę
"Przegrywacie". Prezes wielkiego banku ostrzega Europę
UE wycofuje się z ważnego projektu. "Zwycięstwo Donalda Trumpa"
UE wycofuje się z ważnego projektu. "Zwycięstwo Donalda Trumpa"