Chińska marka Leapmotor pokazuje wyniki. Tak sobie radzi w Polsce

Koncern Stellantis zainwestował około 1,5 mld euro w przejęcie ponad 20 proc. udziałów młodej chińskiej firmy Leapmotor. W ramach utworzonej spółki joint venture Leapmotor International, gdzie europejsko-amerykański gigant posiada 51 proc. udziałów i decydujący głos, Stellantis uzyskał wyłączne prawa do eksportu oraz produkcji pojazdów Leapmotor na całym świecie.

Visitors at the Leapmotors stand at the summit area on the opening day of the IAA Mobility 2025 expo in Munich, Germany, on Tuesday, Sept. 9, 2025. The Munich car show is taking place as trade tensions linger with Beijing following the European Unions decision last year to impose tariffs on EVs imported from China. Photographer: Alex Kraus/Bloomberg via Getty ImagesLeapmotor podczas targów
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Robert Kędzierski

Ekspansja marki przebiega w zawrotnym tempie. Funkcjonuje już ponad 700 punktów sprzedaży i serwisu w 30 krajach. Od początku 2025 roku Leapmotor sprzedał globalnie ponad 329 000 samochodów, co oznacza wzrost o 136 proc. rok do roku. Firma zajęła pierwsze miejsce wśród startupów produkujących pojazdy NEV, czyli hybrydy i samochody elektryczne.

W Polsce marka również odnosi spektakularne sukcesy. We wrześniu licznik przekroczył 1000 sprzedanych samochodów od debiutu w styczniu 2025. Bestsellerem okazał się najtańszy model T03 z 699 egzemplarzami na drogach, co daje mu 54 proc. udziału w rynku elektryków segmentu A. Model ten zajmuje również drugie miejsce w całym segmencie A.

Model T03 to pięciodrzwiowy hatchback o długości 3,62 m. Pojazd oferuje nieco mniej miejsca niż Dacia Spring, a bagażnik pomieści walizkę kabinową i niewielką torbę. Po złożeniu tylnej kanapy zapewnia jednak 880 l pojemności. W standardzie oferuje 10 systemów wspomagania prowadzenia, w tym adaptacyjny tempomat, czujnik martwego pola czy utrzymanie pasa ruchu. Wyposażenie obejmuje również 6 poduszek powietrznych, 3 kamery i 5 radarów.

FlyEye to polski dron, który zmienia reguły gry na froncie - Adam Bartosiewicz w Biznes Klasie

Przystępne ceny i bogata oferta modeli przyciągają klientów

T03 wyposażono w akumulator 37,3 kWh ukryty w podłodze pojazdu. Taki magazyn energii zapewnia zasięg na poziomie 265 km, a w warunkach miejskich nawet 395 km jazdy. Standardowe gniazdo CCS umożliwia ładowanie z mocą 45 kW, co pozwala uzupełnić energię od 30 do 80 proc. pojemności w 36 minut. Silnik elektryczny o mocy 95 KM przy przedniej osi rozpędza pojazd od zera do 50 km/h w 5 sekund.

Cena modelu T03 wynosi 84 900 zł, jednak po złożeniu wniosku o dopłatę w ramach programu NaszEauto może spaść o maksymalnie 40 000 zł. Ostateczny koszt zakupu wyniesie wtedy zaledwie 44 900 zł. Pojazd objęty jest 3-letnią gwarancją, a akumulator chroniony jest przez 8 lat z limitem przebiegu do 160 000 km.

Firma wprowadza również do sprzedaży SUV-a B10 o długości 4515 mm, szerokości 1885 mm i wysokości 1655 mm przy rozstawie osi 2735 mm. Model konkuruje z takimi pojazdami jak Toyota C-HR, Kia XCeed czy Hyundai Kona. Przestronne wnętrze oferuje 2390 mm długości od oparcia tylnego siedzenia do przestrzeni na nogi z przodu oraz 1400 mm szerokości na tylnej kanapie.

B10 powstał na platformie LEAP 3.5, która umożliwiła wprowadzenie 17 funkcji systemów wspomagania kierowcy ADAS, konfigurowalnego cyfrowego kokpitu 3D oraz centralnego 14,6-calowego ekranu dotykowego 2,5K z chipem Snapdragon 8155. System obsługuje Apple CarPlay i Android Auto, bezprzewodowe aktualizacje OTA oraz wsparcie dla autonomicznej jazdy.

Różnorodność napędów odpowiedzią na potrzeby rynku

Model B10 napędza silnik elektryczny o mocy 218 KM generujący 240 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 8 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 170 km/h. Dostępne są dwie wersje akumulatorów - podstawowy PRO o pojemności 57,2 kWh zapewniający zasięg do 361 km oraz wariant PROMAX z baterią 67,1 kWh umożliwiający przejechanie do 434 km.

Oba warianty obsługują ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW oraz ultraszybkie ładowanie prądem stałym. Większy akumulator 67,1 kWh przyjmuje do 168 kW mocy maksymalnej, co pozwala uzupełnić energię od 30 do 80 proc. w 20 minut. Chińskie marki motoryzacyjne oferują również wersję B10 REEV z napędem hybrydowym plug-in.

W układzie hybrydowym tylne koła napędza wyłącznie jednostka elektryczna o mocy około 200 KM. Silnik benzynowy 1.5 nie jest połączony z kołami i służy jedynie do doładowywania akumulatora. Naładowany akumulator o pojemności ponad 28 kWh zapewnia ponad 140 km zasięgu w trybie elektrycznym według cyklu WLTP. Całkowity zasięg w cyklu mieszanym przekracza 950 km przy zużyciu paliwa na poziomie 0,4 l/100 km.

Model B10 od kwietnia sprzedał się w liczbie ponad 50 000 sztuk. W ciągu godziny od rozpoczęcia przedsprzedaży producent zebrał 10 016 zamówień, a po 48 godzinach wpłynęło 31 688 rezerwacji. Aż 73 proc. zamówień dotyczyło aut wyposażonych w LiDAR, czyli radar laserowy zapewniający widzenie w wysokiej rozdzielczości 3D.

Ceny modelu B10 rozpoczynają się od 119 900 zł za wersję bazową Life z akumulatorem PRO 57,2 kWh. Po uwzględnieniu maksymalnej dopłaty 40 000 zł z programu NaszEauto, cena może spaść do 79 900 zł. Wariant PROMAX 67,1 kWh w wersji Life kosztuje od 125 300 zł, a w wersji Design od 131 600 zł.

Po modelu B10 na rynek trafi kompaktowy hatchback B05 o długości 4430 mm, szerokości 1880 mm i wysokości 1520 mm. Rozstaw osi 2735 mm zapewnia przestronne wnętrze przewyższające wymiarami Volkswagen Golf o 11,5 cm. Napęd zapewni silnik elektryczny o mocy 218 KM, a producent deklaruje zasięg do 515 km na podstawowym akumulatorze oraz do 605 km na większej baterii.

Wybrane dla Ciebie
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów