Drastyczne cięcia dostaw. Chiński gigant ma olbrzymie problemy

Chińska państwowa firma lotnicza Comac zmniejszyła o dwie trzecie plany dostaw flagowego samolotu pasażerskiego C919 na bieżący rok - poinformowała agencja Bloomberga, powołując się na źródła. Drastyczne cięcia są skutkiem problemów w łańcuchu dostaw, które ograniczają zdolność firmy do utrzymania tempa produkcji.

China's Two Major Airlines Receive C919 Airplanes
GUANGZHOU, CHINA - AUGUST 29: China's homegrown C919 jetliner taxis at Guangzhou Baiyun International Airport on August 29, 2024 in Guangzhou, Guangdong Province of China. Air China and China Southern Airlines, two major airlines in China, both received their first C919 large passenger aircraft delivered by COMAC on August 28. (Photo by Chen Jimin/China News Service/VCG via Getty Images)
China News Service
china, landing, passenger jet, guangzhou baiyun international airport, comac c919Chińska firma lotnicza Comac zmniejszyła o dwie trzecie plany dostaw flagowego samolotu pasażerskiego C919
Źródło zdjęć: © getty images | CHENJIMIN
Katarzyna Kalus

Chiński koncern jest w dużym stopniu uzależniony od amerykańskich dostawców, takich jak Honeywell czy Parker-Hannifin, którzy dostarczają mu kluczowe elementy, m.in. awionikę, systemy sterowania lotem i silniki.

Informatorzy Bloomberga przekazali, że Comac boryka się z problemami "praktycznie we wszystkich kluczowych obszarach swojego łańcucha dostaw".

Płatności to ostatni bastion suwerenności. Czy Polska obroni się przed dominacją Big Techów?

Sytuację Comac pogorszyło również ogłoszone w lipcu tymczasowe wstrzymanie przez USA pozwoleń na eksport istotnych części silników, produkowanych przez GE Aerospace.

Według źródeł Bloomberga firma z siedzibą w Szanghaju celuje teraz w dostarczenie w tym roku około 25 swoich wąskokadłubowych odrzutowców, mimo że jeszcze na początku roku zwiększyła cel w tym zakresie z 50 do 75 maszyn.

Chiński dwusilnikowy odrzutowy samolot pasażerski C919, mający konkurować z Airbusem A320neo i Boeingiem 737 Max, wciąż nie uzyskał certyfikatów od amerykańskich i europejskich regulatorów lotnictwa.

W tym roku Comac dostarczył zaledwie sześć maszyn, w tym pięć chińskim liniom lotniczym, podczas gdy trzej najwięksi przewoźnicy z Chin spodziewali się łącznie 32 dostaw tylko w 2025 r. - zaznaczył Bloomberg, dodając, że od 2022 r. firma zapewniła dostawy 16 swoich samolotów.

Wybrane dla Ciebie
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025