Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|
aktualizacja

CPK szykuje się do roboty. W połowie 2020 roku zaczną się prace nad master planem

41
Podziel się:

W poniedziałek w Ministerstwie Infrastruktury doszło do spotkania 13 instytucji i spółek skarbu państwa, z którymi Centralny Port Komunikacyjny będzie ściśle współpracował podczas prac nad master planem nowego lotniska.

Oto, jak według jednej z wizji mógłby wyglądać CPK
Oto, jak według jednej z wizji mógłby wyglądać CPK (Materiały prasowe)

W spotkaniu brali udział przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), Orlenu, Lotosu Air BP, PERN-u, Polskiej Grupy Energetycznej (PGE), Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE), Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG), Gaz-Systemu, Polskiej Spółki Gazownictwa (PSG), SIME Polska, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW).

Przedmiotem rozmów była m.in. planowana na przyszły rok inwentaryzacja terenu inwestycji, zakres prac przy układaniu niezbędnej infrastruktury paliwowej, energetycznej, wodociągowej itp. oraz utworzenie zespołów roboczych do realizacji zadań podczas przygotowań master planu.

- W połowie przyszłego roku przystąpimy do prac nad master planem: zarówno dla lotniska, jak też dla zintegrowanej z nim stacji kolejowej. Tym samym wkraczamy w kluczowy etap przygotowań, który będzie wymagał wzmożonej współpracy m.in. z gestorami mediów, regulatorami i zarządcami infrastruktury - zapowiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Zobacz także: Obejrzyj też: Budowa CPK. Mikołaj Wild: nie tylko dla LOT-u, to nie byłoby mądre

Master plan CPK przedstawi m.in. koncepcję rozwoju portu lotniczego w perspektywie 20 lat (na podstawie szczegółowych prognoz ruchu lotniczego) i etapowanie budowy. Jak wyjaśnia Małgorzata Popławska, menadżer ds. planowania i przepustowości CPK, ma on określić infrastrukturę dostosowaną nie tylko do realizacji celów inwestycji, ale być też odpowiedzią na potrzeby przyszłych użytkowników lotniska.

Spółka CPK planuje swoje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki – między Warszawą i Łodzią, czyli pierwszym i trzecim miastem w Polsce pod względem liczby mieszkańców.

Zakładany czas dojazdu do centrum Warszawy pociągiem to 15 minut, a do Łodzi – 25 minut. Według wyliczeń spółki CPK, ok. 7 mln mieszkańców znajdzie się w zasięgu dojazdu do CPK w czasie nie dłuższym niż półtorej godziny. W pierwszym etapie CPK zakłada przepustowość lotniska i węzła transferowego na poziomie 45 mln pasażerów rocznie, czyli ok. 400 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) w ciągu roku na dwóch drogach startowych.

- Ponieważ będzie to lotnisko budowane jako tzw. greenfield, pozwoli nam to od podstaw zaplanować infrastrukturę CPK, zapewniając rezerwę dla przyszłych rozwiązań. Spotkaliśmy się z kluczowymi dla tego etapu partnerami, żeby przedstawić plan i metodykę współpracy, omówić nasze oczekiwania oraz dowiedzieć się, jakich informacji potrzebują od nas interesariusze - mówi Marek Litwin, dyrektor biura strategii i planowania lotniska CPK.

Uzgodnienia założeń infrastrukturalnych CPK trwają od połowy kwietnia br.

Jednocześnie przewoźnicy lotniczy opiniują wygląd lotniska w ramach Komitetu Konsultacyjnego (Airport Consultative Committee - ACC), który został powołany pod koniec maja przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK. Dotychczas w ramach ACC odbyły się dwa spotkania w Warszawie: 18 lipca i18 października.

Spółka jest na końcowym etapie przygotowywania Programu Wieloletniego, który określi planowane wydatki na CPK w kolejnych latach. Oprócz tego w planach na najbliższe miesiące są m.in. wybór doradcy strategicznego spośród największych i najlepszych pod względem operacyjnym lotnisk świata.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(41)
NieTroll
4 lata temu
Linie przecinają tereny Śląska niszcząc Śląski Ogród Botaniczny finansowany ze środków Unii Europejskiej. Wojewódzki Ogród Botaniczny jest miejscem wypoczynku i rekreacji wszystkich Ślązaków z dużych i małych miast. Ponadto na tym terenie prowadzi się uprawę wielu chronionych gatunków roślin. Miejsce to wciąż się rozwija w duchu zrównoważonego rozwoju, organizowane są w nim zajęcia dla dzieci, młodzieży, os. starszych, prawie w każdy weekend w Ogrodzie Botanicznym odbywają się targi lokalnej ekologicznej żywności lub rodzinne festyny. Projekt przeprowadzania linii kolejowych przez tereny Śląska nie respektuje układu komunikacyjnego i funkcjonalnego Naszego Regionu, uniemożliwiając tym samym zdrowy rozwój dużych i małych miejscowości. Jestem zdruzgotany po przeanalizowaniu map opublikowanych na stronie cpk, liczę na to że projekt nigdy nie powstanie w tej wersji. Zniszczenie nowych terenów mieszkaniowych, istniejących osiedli, przecinanie miast na dwie połowy, ZDEWASTOWANIE ŚLĄSKIEGO OGRODU BOTANICZNEGO - to zdecydowanie za wysoka cena za skrócenie podróży o 15 minut. Przejrzyjmy na oczy. Myślę że taki problem ma większość Polskich Województw.
NieTroll
4 lata temu
Linie przecinają tereny Śląska niszcząc Śląski Ogród Botaniczny finansowany ze środków Unii Europejskiej. Wojewódzki Ogród Botaniczny jest miejscem wypoczynku i rekreacji wszystkich Ślązaków z dużych i małych miast. Ponadto na tym terenie prowadzi się uprawę wielu chronionych gatunków roślin. Miejsce to wciąż się rozwija w duchu zrównoważonego rozwoju, organizowane są w nim zajęcia dla dzieci, młodzieży, os. starszych, prawie w każdy weekend w Ogrodzie Botanicznym odbywają się targi lokalnej ekologicznej żywności lub rodzinne festyny. Projekt przeprowadzania linii kolejowych przez tereny Śląska nie respektuje układu komunikacyjnego i funkcjonalnego Naszego Regionu, uniemożliwiając tym samym zdrowy rozwój dużych i małych miejscowości. Jestem zdruzgotany po przeanalizowaniu map opublikowanych na stronie cpk, liczę na to że projekt nigdy nie powstanie w tej wersji. Zniszczenie nowych terenów mieszkaniowych, istniejących osiedli, przecinanie miast na dwie połowy, ZDEWASTOWANIE ŚLĄSKIEGO OGRODU BOTANICZNEGO - to zdecydowanie za wysoka cena za skrócenie podróży o 15 minut. Przejrzyjmy na oczy. Myślę że taki problem ma większość Polskich Województw.
ax
4 lata temu
CPK to strategiczne przedsięwzięcie łączące Polskę z krajami taniej siły roboczej, potrzeba kilku milionów tanich pracowników/ rotacyjnych z Bangladeszu Nepalu Indonezji, którzy to będą pracować za najniższą europejską i płacić wysokie podatki ?!
mariusz
4 lata temu
nie wiem o co chodzi z negatywnymi komentami na ten temat w innych miejscach??? to jakas zorganizowana akcja?? mnie osobiscie od zawsze cieszyla kazda renowacja, kazdy remont dworca! ten autobusowy w katowicach?? kazdy kto tam byl BLAGAL o nowy! to samo dotyczy lotniska w wawie... takie centrum lotniskowe to marzenie dla podroznika. jak najwiecej tego typu projektow za mojego zycia... pozdrawiam wszystkich
Jadwiga
4 lata temu
Prawda jest taka , że gdyby nie nasz rząd , który obecnie składa się z samych specjalistów- to nie byłoby takiego sukcesu. Docenmy to.
...
Następna strona